Google on paljastanut virallisesti oman uuden Stadia-pelialustansa. Pitkään huhuiltu hanke on odotusten mukaisesti suoratoistopalvelu, jonka pyrkimyksenä on tarjota korkealuokkaista pelattavaa internetin välityksellä laitteelle kuin laitteelle näiden tehoista riippumatta.

Stadian julkistustapahtumassa San Franciscossa Google hehkutti erityisesti vaivattomuutta, jonka sen pilviteknologia toisi pelaamiseen. Pelien asentamisesta ja päivittämisestä ei tietenkään pitäisi aiheutua sen myötä koskaan vaivaa, minkä lisäksi pelien käynnistämisen ja kesken jääneen pelitilanteen jatkaminen eri laitteiden välillä pitäisi olla yksinkertaista.

Tällä saralla Google on erityisesti halunnut panostaa monipuolisiin tapoihin hypätä mukaan erilaisiin pelihetkiin. YouTube-käyttäjät voivat esimerkiksi suoraan Stadian kautta lähetettävissä striimeissään mahdollistaa yhdellä linkillä sen, että tämän katsojat pääsevät nopeasti ja helposti mukaan samaan verkkopeliin tämän kanssa. Oman esittelynsä sai myös niin sanottu State Share -ominaisuus, jossa kehittäjät voivat antaa pelaajille mahdollisuuden tallentaa tiettyjä pelihetkiä ja jakaa niitä sitten muiden pelaajien jatkettavaksi omatoimisesti.

Yksinkertainen tapa toteuttaa yleismääräistä käynnistyslinkkien käyttö on myös tarjota niitä esimerkiksi pelin YouTube-trailerin yhteydessä tai sosiaalisen median kirjoituksessa. Google lupaa, että hyppääminen YouTube-videosta itse peliin pitäisi onnistua viidessä sekunnissa.

Tarkoituksena Stadialla ei ole pyörittää vain pelejä, joita on saatavilla muilla alustoilla. Tämä tarkoittaa, että Stadialla pelit voivat käyttää monipuolisesti hyödyksi jatkuvasti kehittyvän pilviteknologian mahdollisuuksia, kuten tarpeiden mukaan valjastettavissa olevaa laskentatehoa.

Stadian omia pelejä varten Google on perustanut oman pelinkehitysstudionsa, jota vetää Ubisoft- ja EA-veteraani Jade Raymond. Stadia Games and Entertainment -osaston on määrä työstää niin omia pelejä kuin tukea myös ulkoisia kehittäjiä Stadian parissa työskentelyssä.

Isommista ulkoisista tahoista varsinkin Ubisoft ja Bethesda ovat osoittaneet jo ainakin alustavan kiinnostuksensa Stadiaa kohtaan. Isoa osaa sen ominaisuuksista on esitelty Assassin’s Creed Odysseyn voimin, kun taas id Software vahvisti Doom Eternalin olevan matkalla alustalle.

Julkaisussa Stadian luvataan tarjoavan parhaimmillaan 4K-kuvaa HDR:llä 60 ruutua sekunnissa pyörivällä ruudunpäivityksellä, mutta yhtälailla Google valmistautuu siihen, että tulevaisuudessa sen pitäisi pystyä parempaankin. Pohjana Stadia käyttää Linuxia sekä Vulkan-grafiikkarajapintaa, ja niin Unreal Enginen kuin Unityn kaltaisten kehitystyökalujen on kerrottu tarjoavansa jo tukea alustalle.

Minkäänlaista omaa Stadia-keskeistä pelilaitetta Google ei ole aikeissa tuoda markkinoille. Palvelun pitäisi yhtälailla tukea monipuolisesti erilaisia peliohjaimia, joskin Google on tuomassa saataville myös vielä oman sellaisensa. Omana erikoisuutena ohjaimessa on mukana kyky olla suoraan yhteydessä Googlen pilveen wifin välityksellä. Mukana siinä on myös esimerkiksi mikrofoni ja oma nappinsa Google Assistant -virtuaaliavustajaan, joiden avulla itselleen voi hakea apua esimerkiksi sillä hetkellä peluussa olevaa kohtausta varten..

Stadian toimminnasta on saatu konkreettisia viitteitä jo aiemmin viime vuonna. Tuolloin Google tarjosi Amerikassa rajatulle yleisölle mahdollisuuden pelata Assassin’s Creed Odysseyta Chrome-selainta käyttäen.

Tarkoituksena Googlella olisi lanseerata Stadia Yhdysvalloissa, Kanadassa, Briteissä ja ”suurimmassa osassa Eurooppaa” tämän vuoden aikana. Minkäänlaisia hinnoittelutietoja tai yksityiskohtia palvelun vaatimista yhteyksistä Google ei ole vielä antanut, mutta lupaa kertoa alustastaan lisää kesällä.

Lähde: Stadia

Lisää luettavaa