Grafiikkavertailu: The Witcher 3:n konsoliversioissa suorituskykyongelmia / Uutiset / pelaaja.fi

Grafiikkavertailu: The Witcher 3:n konsoliversioissa suorituskykyongelmia

21.05.2015 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
24

Uuden konsolisukupolven odotetuimpiin peleihin lukeutuvan The Witcher 3:n alkutaival on osoittautunut takkuiseksi ainakin teknisestä näkökulmasta.

Digital Foundryn grafiikkavertailu kertoo The Witcher 3:n kärsivän suorituskykyongelmista sekä Xbox Onella että PS4:llä. Pelin PS4-versio pyörii lukitulla 30 ruutua/sekuntia -päivitysnopeudella, mikä tuo sulavuudessa pienen edun vaihtelevalla ruudunpäivityksellä liikkuvaan Xbox One -julkaisuun.

The Witcher 3:n PS4-version hidastellessa ruudunpäivitystahti lukittuu vertailun mukaan 20 kuvaruudun sekuntivauhtiin, mikä antaa korostetun vaikutelman pätkimisestä. Xbox One -version ruudunpäivitys sen sijaan laskee 30 fps -lukeman alle harvemmin, mikä antaa Microsoftin konsolille lievän edun suorituskyvyssä vaativissa tilanteissa. Visuaalisesti konsoliversioiden kerrotaan vastaavan The Witcher 3:n pc-versiota keskitason asetuksilla. Sivusto lupailee myös kattavampaa vertailua päästyään käsiksi toissapäivänä julkaistuun The Witcher 3:n pc-versioon.

Artikkelin mukaan The Witcher 3:n PS4-julkaisu vie lievän voiton korkeamman resoluutionsa ja lukituksen ansiosta sulavammalta tuntuvan ruudunpäivityksen ansiosta. Konsoliversioiden välisen eron todetaan kuitenkin jäävän varsin pieniksi.

Lähde: Eurogamer

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

On kyllä tullut huomattua. Samoin se, että ohjaus välillä bugittaa. Hevonen tai Gerald jää aitoihin tms. kiinni ja usein jää myös jokin komento menemättä läpi: "jaa, et väistänyt". Muistan kyllä että myös toisessa osassa piti tottua erityisesti taisteluun mutta ei se muistaakseni näin paljon työtä vaatinut mitä nyt, erityisesti kun on takana ne opit siitä aiemmasta osasta.

No, hyvin tuota on silti eteenpäin päästy vaikka en päätarinaa ole jatkanut ensimmäisen taverna-vierailun jälkeen.

Käyttäjän Malarkey kuva
Malarkey

Jepulis. Ei kyllä yllätä, että fps tipahtelee välillä. Rauta on koetuksella tämän pelin kanssa. Mutta eipä hätää, onneksi olen selvinnyt stutteroinnista ennenkin, eikä se ole useinkaan ollut pelikokemuksen laadun määräävä tekijä. That said, kyllä mielelläni pelaisin tämän übertehokkaalla peli-pc:llä, jos sellainen olisi. :) Pitää ehkä lähiaikoina (lue: lähivuosina) päivitellä omaa, vielä kuitenkin semitehokasta pöytäkonetta, ja testata tätä sitten silläkin.

Käyttäjän Portable kuva
Portable

En näe eroa.

Käyttäjän Slipoveri kuva
Slipoveri

Onneksi dropit ei ole tähän mennessä taistelun aikana tapahtuneet. Ja eiköhän patchiä ole tulossa. Esim Bloodborne kyllä parani huomattavasti päivityksen jälkeen joten vähän samaa uumoilen tälle. That game manual tho! Oli mukava yllätys koteloa kaivaessa!

Käyttäjän QueenOfSheba kuva
QueenOfSheba

Muutaman tunnin pelailun jälkeen alko ärsyttään se älytön puiden ja pensaiden huojunta, aivan kuin maailmassa olis taifuuni koko ajan päällä. Ruudunpäivitys pysyy silti ihan hyvänä pc:llä. Saiskohan sitä puskien tutinaa kuitenki muokattua jollain tavalla rauhallisemmaksi?

Käyttäjän Hugejorma kuva
Hugejorma
Lainaus käyttäjältä QueenOfSheba

Muutaman tunnin pelailun jälkeen alko ärsyttään se älytön puiden ja pensaiden huojunta, aivan kuin maailmassa olis taifuuni koko ajan päällä. Ruudunpäivitys pysyy silti ihan hyvänä pc:llä. Saiskohan sitä puskien tutinaa kuitenki muokattua jollain tavalla rauhallisemmaksi?

Juu täysin samaa mieltä. Tuo puiden hirveä huojuminen pakostakin kiinnittää huomiota entuudestaan muuten aivan loistavan pelin ehkä heikoimpaan osa-alueeseen, eli kasvillisuuteen (etenkin puut, lehdet ja muut kasvit). Muuten hyvin suunniteltu maailma toimii erinomaisesti, mutta puiden liike on jotain niin luonnotonta, että paikoin häiritsee todella paljon. Tätä tekstiä kirjoittaessa katson parhaillaan ulos ja edessäni on metsämaisema. Ulkona tuulee ja sataa vettä kohtalaisesti, mutta puut ovat siltikin melkein paikallaan. Pientä lehtien liikettä, mutta ei mitään erikoista. Tähän kun saataisiin korjausta, niin erinomaisesta pelistä saataisiin vieläkin parempi.

Tuo ruudunpäivityksen heiluminen ja ero Xboxiin ei tullut yllätyksenä juurikin prosessoritehojen takia. Kuitenkin ihmetyttää minkä takia X1-versioon ei oltu tehty lukittua ruudunpäivitystä CDPR toimesta. Mielestäni lukituksen poisto on järkevää ainoastaan silloin, kun ruudunpäivitys pysyy siellä lähempänä 60 fps koko ajan. Tällä hetkellä ruudunpäivitys heittelehtii keskimäärin välillä 25-40 fps. Voisi kuvitella tuon lukituksen tulevan tulevien päivitysten mukana.

Käyttäjän Shunichiro kuva
Shunichiro

Näkisin, että tässä tapauksessa kyse ei ole iänikuisesta hokemasta "lol, konsoleiden suorituskyky on hanurista" vaan ohjelmoijien taidosta ja pelimoottorin laadusta. Toisilla ne ovat paremmat kuin toisilla. Witcherin engine on yksisilmäisesti suunniteltu ja optimoitu PC:lle, joten ei ihme, että konsoliversiot ovat keskinkertaisia. Osaavimmissa käsissä ja paremmalla pelimoottorilla tilanne olisi toinen, mutta itä-eurooppalaisina PC-miehinä CDPR:llä ei ole ollut taitoa saati motivaatiota tehdä kunnollisia konsoliversioita. Varsinkin kun Witcher 3 ei kovin ihmeelliseltä näytä edes PC:n ultra-asetuksilla, mitä noita videoita olen tutkinut.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

No eiköhän CD Projekt RED onnistu parantamaan peliä entisestäään lukuisilla päivityksillä ja se suurempi "Enchanted Edition" päivityskin sieltä ajan mittaan tule ;D. Tosiaan itsekkin kiinnitin huomiota tuohon jatkuvaan tuuleen ja puiden huojuntaan...eipä tuo nyt paljon häiritse, mutta voisivat tosiaan tuota hiaman rajoittaa...jos kerran pelissä noin muuten sääolot vaihtuvat dynaamisesti, niin luulisi että tämän pystyisi päivityksillä muuttamaan.

Noin muutenhan peli näyttää oikein komialta...ei ehkä aivan vastaa sitä mitä vielä v.2013 trailereissa nähtiin, mutta eipä tuo ainakaan omaa pelikokemusta haittaa. Itse tulen tämän jokatapauksessa pelaamaan sekä PC:llä että Xonella, niin voi sitten tehdä tuota tarkempaa vertailua tehdä :D.

Käyttäjän Hugejorma kuva
Hugejorma
Lainaus käyttäjältä Shunichiro

Witcherin engine on yksisilmäisesti suunniteltu ja optimoitu PC:lle, joten ei ihme, että konsoliversiot ovat keskinkertaisia.

En oikein ymmärrä kommenttiasi, kun ottaa huomioon nykyisten konsolien olevan puhdasta pc-rautaa + x86 arkkitehtuuri. Mitä taas tulee itse pelin pyörimiseen, niin tämä Witcherin kolmas osa on kyllä todella raskas kaikilla alustoilla. Konsoleilla huomaa selvästi miten tuo heikohko CPU rajoittaa avoimen maailman raskaita pelejä armottomasti. Tämä ei suinkaan ole ainoa avoimen maailman peli, jossa ruudunpäivitys ei meinaa pysyä siellä 30 tuntumassa, vaan saattaa pudota sinne 20 paikkeille. Aiemmin esim GTA V ja AC: Unity kärsivät ainakin tästä samasta ongelmasta.

Itse pelaan esim tappiin kelloitetuilla GTX 980 / i7 4790k ja Witcher pyörii high / ultra grafiikoilla 1080p n. 60fps ja siltikin saattaa tulla fps laskuja paikoitellen. Tämä on by far teknisesti vaativin pc-peli nykyisillä ajureilla. Visuaaliseen antiin nähden kohtuuttoman raskas peli. Toivottavasti jatkavat pelinkehitystä ja julkaisevat suorituskykypäivityksiä kaikille alustoille. Jottei jää liian negatiivista kuvaa, niin tämä on hyvin todennäköisesti oma vuoden peli. Aivan huikea määrä todella laadukasta sisältöä, jonka läpipelaaminen vie varmaan pienen ikuisuuden.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard
Lainaus käyttäjältä Hugejorma

Itse pelaan esim tappiin kelloitetuilla GTX 980 / i7 4790k ja Witcher pyörii high / ultra grafiikoilla 1080p n. 60fps ja siltikin saattaa tulla fps laskuja paikoitellen. Tämä on by far teknisesti vaativin pc-peli nykyisillä ajureilla. Visuaaliseen antiin nähden kohtuuttoman raskas peli. Toivottavasti jatkavat pelinkehitystä ja julkaisevat suorituskykypäivityksiä kaikille alustoille. Jottei jää liian negatiivista kuvaa, niin tämä on hyvin todennäköisesti oma vuoden peli. Aivan huikea määrä todella laadukasta sisältöä, jonka läpipelaaminen vie varmaan pienen ikuisuuden.

No näinhän oli myös Witcher 2:n kanssa...vanha myllyni ei sitä pystynyt pyörittämään edes alhaisimmilla asetuksilla, vaikka tehoa löytyikin selvästi enemmän kuin mitä Xbox 360:sta löytyi...ja vaikka komea peli olikin, niin näyttävempiä pelejäkin oli markkinoilla.

Mutta tosiaan eiköhän CD Projekt päivitä peliä vielä useaan otteeseen ja viimeistään Enchanted Edition päivitysen pitäisi myös päivittää ulkoasua mikäli vanhat ennusmerkit pitävät paikkansa. Mutta nykyinen versio on kuitenkin kaikin puolin erittäin komea, ja pyörii sujuvasti ultra asetuksilla myös GTX 970/ i 4770k kokoonpanolla.

Nostoja