GTA Onlinen päivittyminen vanhalla sukupolvella alkaa tulla päätökseensä / Uutiset / pelaaja.fi

GTA Onlinen päivittyminen vanhalla sukupolvella alkaa tulla päätökseensä

11.09.2015 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
7

Rockstar Games valmistautuu tuomaan ensi viikolla uuden päivityksen Grand Theft Auto Onlineen. Syyskuun 15. päivä laajenemassa on tällä kertaa pelin Freemode-osuus, joka on saamassa kokonaisen joukon pelimaailmaan sijoitettuja tapahtumia, joita on mahdollista hypätä pelaamaan ilman, että peli asettaa katsomaan lataustaukoja tai istumaan moninpeliauloissa. Samalla Grand Theft Auto V:n oma videotyökalu Rockstar Editor tuodaan virallisesti myös konsoleille.

Päivityksessä on kuitenkin pieni koira haudattuna: se tullaan näkemään ainoastaan vain pelin PlayStation 4-, Xbox One- ja pc-versiossa. Peliblogi Kotaku UK:n saamien tietojen mukaan syy tähän on yksinkertaisesti se, että PlayStation 3:n ja Xbox 360:n tekniset rajat ovat alkaneet tulla liiaksi vastaan kaikelle sille, mitä Rockstar haluaisi vielä tehdä Grand Theft Auto Onlinen kanssa.

– Kuten olemme aiemmin kertoneet, olemme aina tienneet, että saatamme jossain vaiheessa saavuttaa vanhoilla konsoleilla pisteen, jolloin ne eivät pysty enää käsittelemään jokaisen uuden päivityksen vaatimaa lisämuistia ja uusia skriptauksia. Olemme jatkaneet koko pelin optimointia saadaksemme niin paljon muistia irti vanhasta raudasta kuin vain mahdollista. Tietyn pisteen jälkeen sisällön lisääminen kyseisille laitteille nostaa esiin kuitenkin riskin, että koko pelikokemuksesta voi tulla epävakaa, Rockstartin edustaja selitti Kotakulle antamassaan tiedotteessa.

Tiedote ei suoranaisesti sano, etteivätkö Grand Theft Auto Onlinen Xbox 360- ja PlayStation 3 -versiot välttämättä enää koskaan saisi uutta sisältöä. Selvää alkaa kuitenkin olla, että vanhempien versioiden laajentaminen ei ole enää suuri prioriteetti Rockstarille ja näin ollen Xbox 360:llä ja PlayStation 3:lla Grand Theft Auto Online tallusteleekin nyt varsin varmoin askelin kohti elämänsä ehtoovaihetta.

Lähde: Kotaku UK, Rockstar Games

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Teemo the Sienimies956 kuva
Teemo the Sieni...

Vai että tälläinen päivitys

Käyttäjän Peep kuva
Peep
Lainaus

Tietyn pisteen jälkeen sisällön lisääminen kyseisille laitteille nostaa esiin kuitenkin riskin, että koko pelikokemuksesta voi tulla epävakaa

Epävakaa tuo on ollut ihan julkaisusta saakka. Eikä edes PS4/X1 versiot korjanneet vikaa kuin osittain.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

10 vuotta ja 9 vuotta. Buuhuu jos eivät saa enää uusinta uutta. Päivitä jos haluat pelata uutta.

Okei, joku voisi väittää, että koska osti pelin vanhalle polvelle on oikeutettu lisäsisältöön. Missä näin lukee? Hyvä vaan jos tiputtavat "jo" nuo käytännössä yli kaksi sukupolvea vanhat alustat. Mulla oli 512MB keskusmuistia koneessa vuonna 2000. Plus 32MB VRAMia, joka tais olla jo 128MB vuonna 02-03. On aikamoinen ihme, että esim. GTA V oli mahfollista noilla konsoleilla ollenkaan ja se kyllä näkyy jossain asioissa. Välillä miettinyt, kun kadut on täynnä samaa autoa, että kuinka paljon parempi peli olisi jos sillä ei olisi taakkana noita muinaisjäänne alustoja.

Odotan innolla tätä päivitystä.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Sanoisin ihan pokerilla, että 7. polven konsoleissa muisti oli alimitoitettu jo vuonna 2005, vaikka kyseessä onkin pelikonsoli, niin ei niiden järjestelmät ja pelit ilmalla toimi. Kehtaan jopa väittää, että PS3 ja X360 olisi saanut vielä parempia pelejä jos muistia olisi vaikka ollut se täysi gigatavu. Varsinkin PS3, suuremmalla muistilla ja fiksulla ohjelmoinnilla CELL olisi tehnyt vaikka mitä enemmän. En usko, että CELL:n täyttä potentiaalia koskaan hyödynnettiin, edes ensimmäinen partyn peleissä tuon typerän pienen muistin takia.

Mutta joo oli tuosta pitkästä sukupolvesta se ilo pc:llä, että yleensä aikaisemmin low-medium asetukset järkevän hintaisella kokoonpanolla muuttui siihen, että voi tapittaa asetukset lähes joka pelissä ilman hikoilua. Silti tosin kaipaan sitä, että jos pystyit tapittamaan asetukset, niin pelin pc- ja konsoliversioiden erot olivat kun yö ja päivä. Nykyään erot ovat miniskuulisia verrattuna ja tehot tuhlataan lähinnä järkyttävän isoon resoluutioon (niinkun minä) tai todella suureen ruudunpäivitysnopeuteen. Onnekkaat saavat molemmat, tosin 4K ei ole vielä mahdollista edes yli 60fps, ainakaan kotivehkeillä.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Voisi kyllä siirtää hahmon uudemmalle sukupolvelle mutta kun ei inspaa hirveästi koko Online. Tulihan tuota vajaa 100 levelille pelattua kavereiden kanssa mutta aika geneeristä touhua tuo on. Heistit oikeastaan ainoa valonpilkahdus koko touhussa. Pitäisi myös ostaa ensin se peli uudestaan mutta kun hinnat ei tipu niin ei kiinnosta. Sitten kun on alle 20 euroa mutta tuolla hintaa ei löydy vielä edes käytettynä niin olkoon.

Uudesta tarjonnasta kiinnostaa lähinnä tuo kuplan sisällä pysyminen. Ja king of the hillistä tulee mieleen että se on edelleen yksi niistä harvoista puuttuvista achievementeista Red Dead Redemptionista kun kukaan/tarpeeksi moni ei sitä pelannut ikinä.

Lainaus käyttäjältä snaketus

Mulla oli 512MB keskusmuistia koneessa vuonna 2000. Plus 32MB VRAMia, joka tais olla jo 128MB vuonna 02-03.

Konsolit tarvitsevat muistia vähemmän ja käyttävät sitä eri tavalla kuin joku Windowsia sun muuta pyörittävä vehje. Sitä paitsi silloin julkaisussa ne muistimäärät olivat vallan riittävät, ihan eri tavalla mitä uudemmissa, jo julkaisussa vanhentuneissa vehkeissä. Ei sillä etteivätkö minulle silti kelpaisi, totuus vain on mitä on (eli PS4 & One jo nyt jäljessä).

Olet myös oikeassa tuossa että meni vähän pitkälle tuo elinikä mutta ainakin tuli säästettyä laiteostoksissa, myös pc-puolella, kun olivat jarruna. Toki tässä jokainen voi nähdä enemmän miinuspuolia jos tahtoo mutta itse tällaisenä konsolipellenä ei haitannut, vaikka toki tiedostan nuo ongelmat.

Käyttäjän wlizer kuva
wlizer
Lainaus käyttäjältä snaketus

Sanoisin ihan pokerilla, että 7. polven konsoleissa muisti oli alimitoitettu jo vuonna 2005, vaikka kyseessä onkin pelikonsoli, niin ei niiden järjestelmät ja pelit ilmalla toimi. Kehtaan jopa väittää, että PS3 ja X360 olisi saanut vielä parempia pelejä jos muistia olisi vaikka ollut se täysi gigatavu. Varsinkin PS3, suuremmalla muistilla ja fiksulla ohjelmoinnilla CELL olisi tehnyt vaikka mitä enemmän. En usko, että CELL:n täyttä potentiaalia koskaan hyödynnettiin, edes ensimmäinen partyn peleissä tuon typerän pienen muistin takia.

Mutta joo oli tuosta pitkästä sukupolvesta se ilo pc:llä, että yleensä aikaisemmin low-medium asetukset järkevän hintaisella kokoonpanolla muuttui siihen, että voi tapittaa asetukset lähes joka pelissä ilman hikoilua. Silti tosin kaipaan sitä, että jos pystyit tapittamaan asetukset, niin pelin pc- ja konsoliversioiden erot olivat kun yö ja päivä. Nykyään erot ovat miniskuulisia verrattuna ja tehot tuhlataan lähinnä järkyttävän isoon resoluutioon (niinkun minä) tai todella suureen ruudunpäivitysnopeuteen. Onnekkaat saavat molemmat, tosin 4K ei ole vielä mahdollista edes yli 60fps, ainakaan kotivehkeillä.

Etkö muista et ps3 makso ilmestyessään 700euroa, ja hinta oli jo sillo pyritty laittaa alas. Muistin koosta ei oltu tingitty. Hinta olisi ollu liia kallis paremmalla muistilla.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus käyttäjältä wlizer

[quote='käyttäjältä snaketus']Sanoisin ihan pokerilla, että 7. polven konsoleissa muisti oli alimitoitettu jo vuonna 2005, vaikka kyseessä onkin pelikonsoli, niin ei niiden järjestelmät ja pelit ilmalla toimi. Kehtaan jopa väittää, että PS3 ja X360 olisi saanut vielä parempia pelejä jos muistia olisi vaikka ollut se täysi gigatavu. Varsinkin PS3, suuremmalla muistilla ja fiksulla ohjelmoinnilla CELL olisi tehnyt vaikka mitä enemmän. En usko, että CELL:n täyttä potentiaalia koskaan hyödynnettiin, edes ensimmäinen partyn peleissä tuon typerän pienen muistin takia.

Mutta joo oli tuosta pitkästä sukupolvesta se ilo pc:llä, että yleensä aikaisemmin low-medium asetukset järkevän hintaisella kokoonpanolla muuttui siihen, että voi tapittaa asetukset lähes joka pelissä ilman hikoilua. Silti tosin kaipaan sitä, että jos pystyit tapittamaan asetukset, niin pelin pc- ja konsoliversioiden erot olivat kun yö ja päivä. Nykyään erot ovat miniskuulisia verrattuna ja tehot tuhlataan lähinnä järkyttävän isoon resoluutioon (niinkun minä) tai todella suureen ruudunpäivitysnopeuteen. Onnekkaat saavat molemmat, tosin 4K ei ole vielä mahdollista edes yli 60fps, ainakaan kotivehkeillä.[/quote]
Etkö muista et ps3 makso ilmestyessään 700euroa, ja hinta oli jo sillo pyritty laittaa alas. Muistin koosta ei oltu tingitty. Hinta olisi ollu liia kallis paremmalla muistilla.

Muistan ja olisin itse laittanut tuplaten muistia kaiken maailman muistikortinlukijoiden ja taaksepäinyhteensopivuuden (siinä oli PS2 myös sisällä) sijaan. Ainut mistä en olisi tinkinyt oli blu-ray asema, koska sillä oli helppo myydä konsoleita. En nyt väitä, että muistista olisi tingitty, mutta kyllä se 256 MB RAM vähän kuppanen oli jo 2006 jopa konsolissa. Sitten kun VRAM oli vielä erillinen keskusmuistista ei ainakaan auttanut vehkeelle kehittämistä. 360:ssä oli tai siis on sentään yhtenäinen 512MB muisti, joka varmasti näkyi ainakin kyseisen sukupolven alussa multiplateissa.

Nostoja