Hakkerit ottivat kunnian Pokémon GO:n palvelinongelmista / Uutiset / pelaaja.fi

Hakkerit ottivat kunnian Pokémon GO:n palvelinongelmista

19.07.2016 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
9

Hakkeriryhmittymät ovat ottaneet kunnian Pokémon GO -mobiilipeliä viikonloppuna vaivanneista palvelinongelmista.

TechCrunch-sivuston mukaan hakkeriryhmä OurMine oli iskenyt Pokémon GOn kirjautumispalvelimia vastaan hajautetulla palvelunestohyökkäyksellä, joka on käytännössä estänyt pelaajia kirjautumasta sisään pelin palvelimille. Nähtävästi ryhmän tarkoituksena on markkinoida tietoturvaosaamistaan. OurMinen tiedotteen mukaan palvelunestohyökkäykset jatkuvat niin pitkään, kunnes kehittäjät ottavat yhteyttä ryhmään.

Myös PoodleCorp-ryhmä on väittänyt iskeneensä Pokémon GO -palvelimiin viikonlopun aikana. Ryhmittymä vihjaa Twitter-tilillään myös tulevista iskuista pelin pariin, joten on mahdollista, etteivät peliä vaivaavat ongelmat pääty vieläkään.

Kehittäjä Niantic sen sijaan on luottavainen Pokémon GOn yhteyksiin. Pokémon GOn Twitter-tilillä julkaistun viestin mukaan peliä vaivaavat palvelinongelmat on tunnistettu ja pelaajien pitäisi pystyä jahtaamaan Pokémoneja naapurustoissaan.

Lähde: TechCrunch

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Oli vain ajan kysymys.

Käyttäjän kurrinen123 kuva
kurrinen123

Mutta varmaa ei taida olla että on heidän syytään. Suurin osa on varmaan ihan vain ylikuormitusta.

Käyttäjän Ziisus kuva
Ziisus
Lainaus käyttäjältä kurrinen123

Mutta varmaa ei taida olla että on heidän syytään. Suurin osa on varmaan ihan vain ylikuormitusta.

Onko sinulla tähän jotain varsinaista dataa? Ainakin lauantaina ja sunnuntaina oli reilusti DDoS iskuja (myös muiltakin hakkeriryhmiltä), jolloin peli oli käytönnössä pelikelvoton kaikilla alustoilla. Eilen iskuja ei käsittääkseni tehty ainakaan suuressa mittakaavassa, jolloin palvelu toimi todella mallikkaasti. Pieniä bugeja tuli vastaan, mutta ei varsinaista servereiden ylikuormitusta missään vaiheessa. Peli toimi maanantai aamusta myöhään iltaan asti aivan mallikkaasti.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä Ziisus

Onko sinulla tähän jotain varsinaista dataa? Ainakin lauantaina ja sunnuntaina oli reilusti DDoS iskuja (myös muiltakin hakkeriryhmiltä), jolloin peli oli käytönnössä pelikelvoton kaikilla alustoilla. Eilen iskuja ei käsittääkseni tehty ainakaan suuressa mittakaavassa, jolloin palvelu toimi todella mallikkaasti. Pieniä bugeja tuli vastaan, mutta ei varsinaista servereiden ylikuormitusta missään vaiheessa. Peli toimi maanantai aamusta myöhään iltaan asti aivan mallikkaasti.

Eiköhän se todistustaakka ole näillä hakkeriryhmillä ja sinulla, jos uskot hyökkäysten olevan ongelmien takana. Kuka tahansa voi kehuskella twitterissä hakkerinosaamisellaan, eikä se tarkoita vielä yhtikäs mitään. Palvelinkapasiteetiongelmat suosittujen nettipelien julkaisussa ovat taas varsin tavallinen ongelma, joten en lähtökohtaisesti lotkauta korviani näiden pellejen puheille.

Käyttäjän Ziisus kuva
Ziisus
Lainaus käyttäjältä Haerski

Eiköhän se todistustaakka ole näillä hakkeriryhmillä ja sinulla, jos uskot hyökkäysten olevan ongelmien takana. Kuka tahansa voi kehuskella twitterissä hakkerinosaamisellaan, eikä se tarkoita vielä yhtikäs mitään. Palvelinkapasiteetiongelmat suosittujen nettipelien julkaisussa ovat taas varsin tavallinen ongelma, joten en lähtökohtaisesti lotkauta korviani näiden pellejen puheille.

Tottakai uuden pelin julkaisussa serverit joutuvat koetukselle. Tässä tapauksessa servereissä riittää kapasiteettia selkeästi suurempiin määriin. Kuten eilen nähtiin, niin serverit toimivat lähes täydellisesti, vaikka pelaajakunta kasvaa huikeaa tahtiin jatkuvasti. Wowin ja muiden vastaavien isompien julkasuiden kohdalla serveriongelmat jatkuvat niin pitkään, kun suuri määrä jatkaa sen pelaamista. Serverikapasiteetit on lähes aina alimitoitettu isojen AAA-pelien kohdalla, koska vain pieni osa jatkaa pelin pelaamista esim viikon parin jälkeen julkaisusta. Osa peleistä saattaa kasvattaa hitaasti pelaajakuntaa, jolloin kapasiteettia pystytään tarvittaessa lisäämään. Jos ylimitoitetaan serverikapasiteettia, niin se tulee todella kalliiksi. Tällaisen mobiilipelin kohdalla servereitä joudutaan ylimitoittamaan reilusti, kun pelaajamäärä ei hidastu lähiaikona, vaan jatkaa huimaa kasvamistaan. Pokemon Go:n tapauksessa kapasitetttia näyttää riittävän. Se ei kuitenkaan takaa pelin toimimista, jos DDoS palvelunestohyökkäyksiä tehdään samaan aikaan, jolloin nopeaan aikaväliin tehdään jatkuvia hyökkäyksiä (jotka puolestaan kaatavat serverit).

Pokemon Go kohdalla useat serverit lakkasivat toimimasta samaan aikaan, joka viittaa suoraan palvelunestohyökäyksiin. Servereiden samanaikaiset kaatumiset eivät synny itsestään. Satunnaisia kaatuiluita saattaa tapahtua ja se on kohtuu normaalia näinkin ison pelin kohdalla. Useamman serverin kaatumiset täysin samaan aikaan on jo kohtuu mahdotonta.

Käyttäjän Brutal1ty kuva
Brutal1ty

Oliko viikonloppuna ongelmia? Itse en ainakaan huomannu mitään, johtuuko siitä että pelasin sunnuntaina 5-12 välisinä aikana, kenties, mutta en kohdannut itse suuria ongelmia.

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax

No, jos nyt on ihan oikeasti joky hyökkäys tapahtunut, niin onhan se kivaa että tähdätään siihen ajanjaksoon jolloin jo muutenkin serverit kovalla rasituksella käyttäjistä, niin ei tarvitse kuin hieman puhaltaa hyvin pienellä bottiverkolla kaikki kumoon. Samaan tyyliin mitä joulun alla konsolien verkkopalveluissa.

Yhtä hyvin voi syy olla siinä ettei kehittäjät olleet varautuneet tai itse mokanneet jotakin, sitten vain nostetaan käsi pystyyn että "me tehtiin hyökkäys".

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä Ziisus

Tottakai uuden pelin julkaisussa serverit joutuvat koetukselle. Tässä tapauksessa servereissä riittää kapasiteettia selkeästi suurempiin määriin. Kuten eilen nähtiin, niin serverit toimivat lähes täydellisesti, vaikka pelaajakunta kasvaa huikeaa tahtiin jatkuvasti. Wowin ja muiden vastaavien isompien julkasuiden kohdalla serveriongelmat jatkuvat niin pitkään, kun suuri määrä jatkaa sen pelaamista. Serverikapasiteetit on lähes aina alimitoitettu isojen AAA-pelien kohdalla, koska vain pieni osa jatkaa pelin pelaamista esim viikon parin jälkeen julkaisusta. Osa peleistä saattaa kasvattaa hitaasti pelaajakuntaa, jolloin kapasiteettia pystytään tarvittaessa lisäämään. Jos ylimitoitetaan serverikapasiteettia, niin se tulee todella kalliiksi. Tällaisen mobiilipelin kohdalla servereitä joudutaan ylimitoittamaan reilusti, kun pelaajamäärä ei hidastu lähiaikona, vaan jatkaa huimaa kasvamistaan. Pokemon Go:n tapauksessa kapasitetttia näyttää riittävän. Se ei kuitenkaan takaa pelin toimimista, jos DDoS palvelunestohyökkäyksiä tehdään samaan aikaan, jolloin nopeaan aikaväliin tehdään jatkuvia hyökkäyksiä (jotka puolestaan kaatavat serverit).

Pokemon Go kohdalla useat serverit lakkasivat toimimasta samaan aikaan, joka viittaa suoraan palvelunestohyökäyksiin. Servereiden samanaikaiset kaatumiset eivät synny itsestään. Satunnaisia kaatuiluita saattaa tapahtua ja se on kohtuu normaalia näinkin ison pelin kohdalla. Useamman serverin kaatumiset täysin samaan aikaan on jo kohtuu mahdotonta.

Pelaajakunta ei nettipelien kohdalla todellakaan kasva tasaisesti, vaan tiettyinä aikoina päivässä koetaan käyttäjäpiikkejä, jolloin serverit ovat kovilla. Yhtenä hetkenä kapasiteettia on vaikka muille jakaa, sitten kello lyö jossain päin maailmaa neljä ja porukka rynnii töistä pokemon-jahtiin --> Ongelmia. En väitä olevani asiantuntija, mutta uskoisin, että näissä tilanteissa piilee muutama muukin suodenkuoppa, kuin pelkästään se linux-laatikoiden määrä.

Useiden servereiden toiminnan lakkaamisesta yhtä aikaa kaipaisin kovaa dataa ja sitten vielä perusteet sille miksi tuollainen todistaa nimenomaan palvelunestohyökkäyksestä, eikä esimerkiksi siitä, että Niantic vain veti serverit pois langoilta päivityksiä/korjauksia varten havaitessaan ongelmia? Jos tuolla joku DDoS:ssaa tälläkin hetkellä, niin valitsipa ehkä typerimmän mahdollisen hetken tempaukselleen. Serverit sahaa muutenkin ylös ja alas ja sitten joku nassikka huutelee twitterissä, että "tuo äskönen katko oltiin muuten me". Ympärillä on menneillään maanjäristys ja epeli kehuskelee sillä, että kaadoinpa minäkin yhden roskalaatikon.

Käyttäjän Ziisus kuva
Ziisus

Tällä hetkellä suurin osa kaikista servereistä on alhalla. Seuraan twitterin välityksellä serverien toimintaa ja kaikki uutiset koskien aihetta tulee suoraan puhelimeen. Pelasin itse tänään tiistaina klo. 10-22.00 välisenä aikana. Suomessa, kuten muuallakin maailmalla suurin osa servereistä kaatui samaan aikaan n. 21.30-22.00 välillä. Pahin ruuhka-aika euroopassa oli jo mennyt ohitse ja peli toimi sitä ennen aivan täydellisesti. Vasta myöhään illalla lähes kaikki serverit pysähtyivät samaan aikaan. Tämä vaikuttaa joko palvelunestohyökkäykseltä, tai ihan muuten vaan serverit on otettu pois käytöstä. Veikkaan vahvasti ensimmäistä vaihtoehtoa. Vielä ei ole tullut viralliselta taholta vastausta. Osassa maissa serverit pyörivät, joten kaikkia töpseleitä ei olla vedetty seinästä. Mitä tulee noihin DDoS hyökkäyksiin, niin niistä tietyt tahot varoittavat etukäteen. Katsotaan sitten jälkikäteen pitääkö ajankohdat paikkansa. Tuolta voi tarkistaa servereiden tilan. http://www.mmoserverstatus.com/pokemon_go#

IMAGE(https://s32.postimg.org/b4yjrxjyt/pokemon.png)

Onneksi ehdin pelata koko päivän ja oli ehkä siisteimmistä pelisessioista lähihistoriassa. Rullaluistimilla tuli vedettyä ympäri Helsinkiä yli 30 kilometriä + löysin paikkoja missä en ole ikinä käynyt. Vielä kun tähän yhdistetään aivan mahtava ilma, niin ei voisi kesälomaa paremmin viettää.

Ps. Jos tämän illan pysähdys johtui DDoS hyökkäyksestä, niin se oli parhaimpaan aikaan jenkkejä ajatellen. Siellä oli meinaan juuri parhaat pelihetket käsillä, kun serverit meni alas. Sinänsä vain erikoista, kun samaan aikaan meni valtaosa kaikista muistakin servereistä maailmalla. Vaikuttaa kyllä täysin järjestetyltä hyökkäykseltä. Ainakaan Euroopassa serverit eivät olleet kyseisenä aikana enää kovimmassa rasituksessa, vaan tuohon aikaan käyttäjämäärät olivat laskeneet reilusti.

Edit. Tässä olen jonkun aikaa seurannut servereiden toimintaa livenä ja hetken aikaa kaikki serverit ovat käytössä ja parin minuutin kuluttua melkeenpä jokainen serveri on alhaalla lähes samaan aikaan. Tätä on jatkunut koko ajan. Eli jos kehittäjä ajaisi päivityksiä yms, niin silloin se hoidettaisiin kerralla. Tämä vaikuttaa kyllä tällä hetkellä ilmiselvältä DDoS-iskulta. Ei tälle muuta järkiperäistä selitystä löydy.
Tuossa kuva tästä hetkestä (10 min ennen tuota suurin osa servereistä oli hetken online). https://s32.postimg.org/vgjdjthxx/serverit.png

Nostoja