Haluatko GTA V:stä digiversion? Mieti kahdesti! / Uutiset / pelaaja.fi

Haluatko GTA V:stä digiversion? Mieti kahdesti!

20.09.2013 // Kirjoittanut: Ville Arvekari
12

Mikäli harkitsit hankkivasi GTA V -pelin PlayStation 3:n verkkokaupasta, harkitse kahdesti. Pelien teknistä suorituskykyä tutkiva Digital Foundry raportoi, että Grand Theft Auto V:n digiversio jää PlayStation 3:lla teknisesti levyversion jalkoihin.

Raportin mukaan levyversiolla on selkeä tekninen etulyöntiasema digiversioon nähden, sillä digiversio lataa graafisia yksityiskohtia pidempään. Muun muassa maatekstuurit ilmaantuvat ruudulle puoli sekuntia myöhässä, minkä lisäksi myös muut graafiset yksityiskohdat pongahtavat ruudulle levyversiota suuremmalla viiveellä. Ongelmat vaikuttavat raportin perusteella ajoittain jopa pelin pelaamiseen.

- Eräässä tapauksessa näemme kokonaisen pilvenpiirtäjän ilmaantuvan ja katoavan näköpiiristä, kun taas sivussa olevien rakennusten tekstuurit päivittyivät tuskaisesti. Monen tunnin testaamisen aikana levyversiossa ei nähty mitään tämänkaltaista, raportti kertoo.

Ongelmat vähenivät käyttäessä tuoreempaa ja laajempaa kovalevyä, mutta omat johtopäätökset voi tehdä itse oheisella Digital Foundryn tekemällä vertailuvideolla.

Digital Foundry teki alkuviikosta vertailun myös GTA V:n PlayStation 3- ja Xbox 360 -versioiden välillä. Katsasta kyseinen raportti täältä.

 

Lähde: Eurogamer

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän gurgi kuva
gurgi

Ketä pässinpää edes ostaa digitaalisen version, kun se on aina varsinkin julkaisussa kalliimpi?

Oli kyllä aika silmiin pistävä ero, onneksi en ole pässinpää.

Käyttäjän Sefriol kuva
Sefriol

Tietääksi tämä johtuu osittain samasta asiasta kuin Xboxilla. Pelin muistinlukukaista tuplataan asentamalla peli osittain konsolin omaan muistiin ja luetaan loput tavarat sitten levyltä.
Olisi mielenkiintoista tietää käytetäänkö samaa kikkaa monissa muissa nykyajan huippupeleissä. Aika nerokas ratkaisu omasta mielestäni.

Käyttäjän Teppo-Man kuva
Teppo-Man

Tottakai aina digitaalinen versio, mutta onhan se nyt odotettavissa, että ei näillä konsoleilla mikään pyöri nätisti.

Käyttäjän kurrinen123 kuva
kurrinen123
Lainaus käyttäjältä Teppo-Man

Tottakai aina digitaalinen versio, mutta onhan se nyt odotettavissa, että ei näillä konsoleilla mikään pyöri nätisti.

Ihan tarpeeksi hyvin pyörii. Vasta hankin hd telkan jha olen hämilläni miten upealta PS3 pelit näyttää.

Käyttäjän Jarppa kuva
Jarppa
Lainaus käyttäjältä Sefriol

Tietääksi tämä johtuu osittain samasta asiasta kuin Xboxilla. Pelin muistinlukukaista tuplataan asentamalla peli osittain konsolin omaan muistiin ja luetaan loput tavarat sitten levyltä.
Olisi mielenkiintoista tietää käytetäänkö samaa kikkaa monissa muissa nykyajan huippupeleissä. Aika nerokas ratkaisu omasta mielestäni.

PC-peleissä tuota käytettiin viimeksi 2000-luvun alkupuolella, kun pelit tarvitsivat CD:n koneeseen pelatakseen. Kuolevaa rautaa, siitähän tämän tekniikan käyttö kertoo.

Omalla Super Slimillä on pari näkynyt, mutta hyvin vähän noita näkyy. Kerran tai pari Michaelin portti ei kerkeä ladata ajoissa ja kerran tie kadonnut auton alta, mutta palasi parissa sekunnissa takaisin.

Käyttäjän partajeesus kuva
partajeesus
Lainaus käyttäjältä Teppo-Man

Tottakai aina digitaalinen versio, mutta onhan se nyt odotettavissa, että ei näillä konsoleilla mikään pyöri nätisti.

No mikäs siinä jos haluaa maksaa liikaa. Digitaalinen 59.95 ja sillä saa ykkösiä ja nollia kovolle. Fyysinen esim amazonista 43e ja sillä saa sentään niiden levyjen ja kotelon lisäksi ison paperisen kartan. Ja se vielä toimii paremmin.

Käyttäjän Janne Pyykkönen kuva
Janne Pyykkönen

Ainakin XBox 360:n varhaisella versiolla paras tapa on selkeästi tuo aiemmin uutisoitu tyyli, jossa install disc asennetaan kovalevylle ja play disc USB-muistitikulle. Vaikutus on silminnähtävä.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä Sefriol

Tietääksi tämä johtuu osittain samasta asiasta kuin Xboxilla. Pelin muistinlukukaista tuplataan asentamalla peli osittain konsolin omaan muistiin ja luetaan loput tavarat sitten levyltä.
Olisi mielenkiintoista tietää käytetäänkö samaa kikkaa monissa muissa nykyajan huippupeleissä. Aika nerokas ratkaisu omasta mielestäni.

Oli nerokas ratkaisu viime vuosituhannen puolella; nyt vain jäänne maailmasta, jonka olisi pitänyt jo olla historiaa. PC:llähän peli latautuu käynnistyessään kovalevyä ja DVD:tä/Blurayta huomattavasti nopeammalle keskusmuistille, näytönohjaimen hoitaessa taas graafisen puolen omalla muistillaan, joka on vielä tuota keskusmuistia astetta vikkelämpää. Enpä edes muista milloin viimeksi peli olisi vaatinut levyä asemaan asennuksen jälkeen ainakaan muussa, kuin DRM-tarkoituksessa.

Nykykonsoleilla puolestaan tuota ensiarvoisen tärkeää muistia on huimat puoli gigaa järjestelmän ja näytönohjaimen yhteiseen käyttöön, kun täysin normaalista PC:stä löytyy jo vakiona useimmiten 8 gigaa keskusmuistia ja näytönohjaimesta vähintään 1 giga (Omasta mörssäristä 8 + 4 gigaa, viimeisimmän remontin jälkeen), joten eipä ihme, jos joudutaan turvautumaan tällaiseen kikkailuun. Thank God, että uusi konsolisukupolvi on jo ovella.

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax
Lainaus käyttäjältä gurgi

Ketä pässinpää edes ostaa digitaalisen version, kun se on aina varsinkin julkaisussa kalliimpi?

Oli kyllä aika silmiin pistävä ero, onneksi en ole pässinpää.

Yleensä suosin digitaalista ihan siitä syystä ettei tarvitse huolehtia levyjen kunnosta tai säilytyksestä ja voi avata suoraan konsolilla. Luulen myös aika monen "pakko saada heti" -henkilöistä ostaneen, että pääsisivät pelaamaan suoraan menemättä pihalle tai odottamalla itellaa.
Vaikken tässä tilanteessa olisi itse ostanut digiversiota hinnan takia, niin on kyllä aika turha haukkua digiostajia täysin pässinpäiksi.

Lainaus käyttäjältä kurrinen123

Ihan tarpeeksi hyvin pyörii. Vasta hankin hd telkan jha olen hämilläni miten upealta PS3 pelit näyttää.

Tuo tunne on kyllä aika ainutlaatuinen, muistan itsekin ekan kerran HD tasolla PS3 peliä pelatessa. Vielä enemmän vau fiilis tulee kun liittää kunnon peli PC:n jossa on vielä rapeampi ja sulavampi kuva :)

Lainaus käyttäjältä Jarppa

Lainaus käyttäjältä SefriolTietääksi tämä johtuu osittain samasta asiasta kuin Xboxilla. Pelin muistinlukukaista tuplataan asentamalla peli osittain konsolin omaan muistiin ja luetaan loput tavarat sitten levyltä.
Olisi mielenkiintoista tietää käytetäänkö samaa kikkaa monissa muissa nykyajan huippupeleissä. Aika nerokas ratkaisu omasta mielestäni.
PC-peleissä tuota käytettiin viimeksi 2000-luvun alkupuolella, kun pelit tarvitsivat CD:n koneeseen pelatakseen. Kuolevaa rautaa, siitähän tämän tekniikan käyttö kertoo.

Omalla Super Slimillä on pari näkynyt, mutta hyvin vähän noita näkyy. Kerran tai pari Michaelin portti ei kerkeä ladata ajoissa ja kerran tie kadonnut auton alta, mutta palasi parissa sekunnissa takaisin.

Jep PC pelaajilla on jo tarpeeksi nopeat HDD:t yms ja lisäksi kalliimmissa kokoonpanoissa aivan mielettömän nopeat SSD:t, joten tuollainen teknologia on aika turhaa ollut jo vuosia kuten Jarppa sanoikin. Lisäksi ramit lyö itselläkin 16 gigaa ja näyttiksessä 2 gigaa lisää ettei tarvi striimailla tallennusmedioilta. Silloin vielä kun näin levyjä vaadittiin tietokoneissa, niin loppupäässä levyjä käytettiin pelkästään antipiratismiin, tästä syystä moni 200X peliin on no-cd patchejä, koska peli on jo kokonaan tietokoneella.
En ole viime aikoina latausruutuja kunnolla nähnyt tietokonepuolella, paitsi Dishonoredissa, joka heittää latausruudun jossa lukee suoraan että paina mitä tahansa näppäintä.

Kaipa tuohonkin voi joku korjaus tulla, että antavat asentaa muistitikulle osan pelistä tjs. sillä tuo ei todellakaan ole hyväksyttävän näköistä toimintaa noinkin kalliilta peliltä, varsinkin kun se on vielä kalliimpi digitaalisena.

Käyttäjän Salasana kuva
Salasana
Lainaus

Ketä pässinpää edes ostaa digitaalisen version, kun se on aina varsinkin julkaisussa kalliimpi?

Oli kyllä aika silmiin pistävä ero, onneksi en ole pässinpää.

No kirjoitustyylistä päätellen olet aika pässinpää. Mikä ihmeen ketä? Se on kuka.