Heavy Rain -kehittäjä esitteli uuden teknologiademon – kasvo- ja kehoanimaation uusi askel

Quantic Dreamin toimitusjohtaja David Cage esitteli uuden animaatiovideon. Heavy Rain -kehittäjän panostus uuteen liikkeenkaappausstudioon näkyy.

8.3.2012 06:16

Quantic Dreamin toimitusjohtaja David Cage esitteli GDC:ssä uutta teknologiaa, jossain määrin häiritsevällä videolla.

Kyseessä on projekti nimeltä Kara, ja se on Quantum Dreamin uusin tuotos PlayStation 3:lle. Kara pohjautuu studion uuteen moottoriin, ja neidon on tarkoitus paljastaa mikä on mahdollista ennen kuin kehittäjätiimimme hyppää seuraavan projektin pariin, Cage summaa.

– Vanha pelimoottorimme ei kyennyt aivan kaikkeen, joten päätimme rakentaa uuden kokonaan alusta. Kara on vasta ensimmäinen teoksemme uudella moottorilla, eikä se ole täysin optimoitu. Se hyödyntää noin puolet niistä ominaisuuksista joita meillä on käytössämme tällä hetkellä. Kara valmistui noin vuosi sitten.

Kara ei ole pelkästään teknologiademo tai auta ymmärtämään PlayStation 3:n arkkitehtuuria, vaan myös näyte uusitusta tavasta kaapata ja tallentaa liikettä.

– Monet studiot käyttävät tekniikkaa, jota kutsumme jaetuksi suorituskyvyksi. Se tarkoittaa käytännössä, että kasvoanimaatio ja puhe äänitetään erillään kehon liikkeistä.

– Toimintamalli toimii kohtalaisesti ja sitä on käytetty monissa menestyneissä peleissä, kuten Heavy Rainissa. Me kuitenkin uskomme, että tarvitsemme paremman tavan taltioida tunnetta ja näyttelijän suoritusta, joten meidän on kyettävä kuvaamaan kasvot, ääni ja kehon kieli samaan aikaan.

– Sijoitimme suuria summia uuteen liikkeenkaappausstudioon. Heavy Rain kuvattiin käyttämällä 28:aa kameraa, josta olemme päivittäneet 68:aan. Nyt voimme kuvata useamman näyttelijän kasvoja ja kehoja samanaikaisesti.

Project KARA

Muistinvirkistykseksi Heavy Rainin ”Casting” -traileri

Heavy Rain Casting

Lisää luettavaa