Hideo Kojima julkaisi Death Strandingin viimeisen trailerin – roppakaupalla yksityiskohtia tarinasta / Uutiset / pelaaja.fi

Hideo Kojima julkaisi Death Strandingin viimeisen trailerin – roppakaupalla yksityiskohtia tarinasta

30.10.2019 // Kirjoittanut: Ville Arvekari
9
Hideo Kojima julkaisi Death Strandingin viimeisen trailerin -

Metal Gear -luoja Hideo Kojiman ja tämän itsenäisen Kojima Productions -studion Death Stranding -pelin julkaisu tapahtuu ensi viikolla. Sen myötä pelin viimeinen traileri, niin sanottu julkaisutraileri, on nyt julkaistu kaiken maailman ihmeteltäväksi.

Lähes kahdeksanminuuttinen traileri keskittyy erittäin suuresti pelin tarinapuoleen. Draaman tiimellyksessä nähdään myös vilauksia pelimekaniikasta ja erilaisista hirviöistä, joita Norman Reedusin esittämä Sam kohtaa paketteja kuljettavan kuriirin roolissaan.

Death Stranding julkaistaan 8. marraskuuta PlayStation 4:lle, mutta myös pc-versio vahvistettiin äskettäin alkukesälle 2020.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Boblick kuva
Boblick

Toivottavasti pelistä ei tule mitään Amerikan ylistystä: tuo ainoa maa maailmassa jossa ihmiset ovat vapaita ja elämä on ihanaa. Tuo toivon ja oikeudenmukaisuuden majakka synkässä maailmassa. Toivottavasti ei siis yritetä oikeasti tehdä mitään uutta Jenkkilää. Se jenkki-ihannointi on itseasiassa yksi asia mikä hitusen ärsyttää Bethesdan Fallout peleissä, toivottavasti tästä pelistä ei tule samaa.

Traileri itsessään ihan ok, mutta en oikein tiedä Kojimasta. Mies saattaa olla ihan täynnä itseään ja kirjoittaa "diippiä shittiä", joka lopulta on vain jotain ihan sekavaa diipadaapaa. Vaikka pidinkin Metal Gear peleistä, kyllä ne välillä lähtivät ihan metsään paatoksessaan.

Käyttäjän Bloodborne kuva
Bloodborne

Kojima on luova taiteilija. On vain hyvä, että mies on 'täynnä itseään' ja elää visioilleen eikä taputa menemään kenenkään tahtipuikon mukaan, olkoon sitten niin että visiot ovat diipadaapaa välillä. Tosin taiteen nurja puoli on ottaa kritiikkiäkin vastaan, harva pääsee ensireaktioita deepimmälle tasolle ja taiteilijan ajatusmaailmaan. Kojima on pelitekijänä varsin onnellisessa asemassa, moni saa vain unelmoida omista ideoistaan, joille ei asetata kahleita ja raameja.

Käyttäjän Audiovarmennus kuva
Audiovarmennus

Ihan kiva että joku tekee diippiä shittiäkin kun sitä tasapaksua massaa on jo ihan riittävästi.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Voi pojat, viikon päästä perjantaiehtoosta tulee aika muikee. Nimenomaan hienoa, että joku tekee tätä normista poikkeaavaakin ja Kojiman aikaisemmat ovat uponneet hyvin, miksei siis tämäkin.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Arvostan myös erilaista ja uutta (myös) pelien parissa mutta itseisarvona se ei välttämättä todellakaan toimi. Joku punainen lanka tai idea siellä pitäisi silti olla takana. Se edelleen mietityttää tämän suhteen vaikka esim. Pelaaja tästä tykkäsi kovastikin (numeron perusteella - arvostelua en ole vielä lukenut).

Taidan kuitenkin vain ostaa tuon pelin ja ottaa sitten tappiona jos ei satukaan itseä miellyttämään. Heti ei ole kiire, sillä Outer Wilds tarvitsee ainakin vielä useita kymmeniä (?) tunteja aikaa.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Boblick

Toivottavasti pelistä ei tule mitään Amerikan ylistystä: [i]tuo ainoa maa maailmassa jossa ihmiset ovat vapaita ja elämä on ihanaa. Tuo toivon ja oikeudenmukaisuuden majakka synkässä maailmassa[/i]. Toivottavasti ei siis yritetä oikeasti tehdä mitään uutta Jenkkilää. Se jenkki-ihannointi on itseasiassa yksi asia mikä hitusen ärsyttää Bethesdan Fallout peleissä, toivottavasti tästä pelistä ei tule samaa.

En tiedä onko trailerissa jotain viitteitä tähän suuntaan, kun en enää aio katsoa pelistä mitään ennen julkaisua, mutta se olisi kyllä aika ironista, jos Kojima japanilaiskehittäjänä tekisi jotain jenkki-paatosta. Paatosta tämä toki tekee varmasti, mutta että se olisi sidottu johonkin todelliseen valtioon? Not likely.

Jos japanilaista viihdettä tuntee, niin ei sillä yleensä oteta juurikaan poliittisesti kantaa, vaan viittaukset esim. johonkin valtioon ovat yleensä täysin pinnallisia ja ne ovat vain väline tarinankerronnalle. Jos esim. Metal Gearia katsoo, niin onhan siinä mahdollisuuksia vaikka millaiseen politikointiin, kun aikajana käsittää kylmää sotaa, nykyaikaa ja dystooppista lähitulevaisuutta, mutta todellisuudessa nämä on vaan lavaste Kojiman omalle supersotilas-mytologialle.

En siis usko, että Kojima lähtee suuremmin muuttamaan tyyliään. Tarina on luultavasti hahmokeskeinen ja jos siellä joku vapauden majakka -jenkkilä on, niin sillä tuskin on mitään tekemistä sen jenkkilän kanssa, jonka tosimaailmasta tunnemme.

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman

Kojiman tahto luoda maailmoja mullistavaa ja kantaaottavaa taidetta johtaa usein turvonnutta kalkkunaa muistuttavaan melodraamaan, joka kieliposkella haetun merkityksellisyyden ontuessa onnistuu olemaan lähinnä tuskastuttavaa ja myötähäpeää synnyttävää pakkopullaa. 40 min välivideot eivät helpota sulattelemista.

Tämä silti huomioiden myönnän, että Death Strandingin teema ja maailma vaikuttaa mielenkiintoiselta, ja kyllähän tällainen leffapelieepos maistuu aina välillä, joten enköhän tähänkin tule pureutumaan ennemmin tai myöhemmin.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Megaman

Kojiman tahto luoda maailmoja mullistavaa ja kantaaottavaa taidetta johtaa usein turvonnutta kalkkunaa muistuttavaan melodraamaan, joka kieliposkella haetun merkityksellisyyden ontuessa onnistuu olemaan lähinnä tuskastuttavaa ja myötähäpeää synnyttävää pakkopullaa. 40 min välivideot eivät helpota sulattelemista.

Tämä silti huomioiden myönnän, että Death Strandingin teema ja maailma vaikuttaa mielenkiintoiselta, ja kyllähän tällainen leffapelieepos maistuu aina välillä, joten enköhän tähänkin tule pureutumaan ennemmin tai myöhemmin.

Oletko koskaan katsonut animea? "I shall defeat you by the power of friendship!"

En tiedä mitä tekijät yleensä ajattelee näitä tekeleitä käsikirjoittaessaan, mutta itse ainakin katson japanilaisten paatostelua enemmän siitä näkökulmasta, että nämä vain ajattelevat sen olevan coolia. Ei sen ole tarkoituskaan sanoa mitään merkityksellistä tai olla mikään suuri oivallus, vaan pitää katsoja viihdytettynä.

Järkevintä siis olla lähtökohtaisesti etsimättä Kojimankaan tuotoksista mitään suurta sanomaa. Kun Kojima käsikirjoittaa, niin vastuu on pelaajalla. Itse nautin näissä samoin kuin Metal Gearin tapauksessa juuri siitä, että ne ei pelaa millään tutuilla säännöillä. Mitä vain voi tapahtua milloin vain ja se tekee kokemuksesta hyvin omanlaisensa.

Käyttäjän Kille kuva
Kille

Nyt sitten jännityksellä odottamaan ensi kevättä, mutta ennen kaikkea sitä, että mitä Kojima tekee seuraavaksi. Toivon todella, että sieltä tulisi jotain muuta seuraavaksi, kerta taiteilijavapaus on vahvasti läsnä.