Hideo Kojima kritisoi PS3-ohjainta / Uutiset / pelaaja.fi

Hideo Kojima kritisoi PS3-ohjainta

25.11.2006 // Kirjoittanut: Pelaaja_Ossi
55

Legendaarisen Metal Gear Solid -sarjan luoja Hideo Kojima analysoi Official PlayStation Magazinelle antamassaan haastattelussa PlayStation 3:n Sixaxis-ohjaimen toimivuutta MGS4:ssä. Kojima on erityisen pettynyt, ettei ohjain tue tärinäominaisuutta, joka on ollut pelien arkipäivää Nintendo 64 -ajoista lähtien.

- MGS3:n kontrollit olivat loppujen lopuksi melko hankalat. Olemme menneet perinteisempään suuntaan MGS4:ssä, ja siksi olen erittäin turhautunut, ettei ohjain tärise. Toivon, että ominaisuus saadaan vielä takaisin. En tiedä vielä, kuinka paljon käytämme liikkeentunnistusta. Voin kuitenkin kertoa, että käytämme sitä ainakin jonkin verran, Kojima selittää.

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots julkaistaan PlayStation 3:lle ensi vuoden aikana.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Ouch. Aiemmin en välittänyt tärinän puutteesta. Olenhan pelannut Wavebirdillakin aktiivisesti, mutta tämä kyllä pistää miettimään. Kuinkakohan Kojima olisi mahdollisesti hyödyntänyt ominaisuutta :/

Käyttäjän himopelaaja kuva
himopelaaja

tuo on yksi ps3:sen pahista puutteista toi värinänpuuttuminen, tuntuisi tosi oudolta ilman värinöitä pelailla kun niihin on tottunut jo täysin.

Käyttäjän Alucard kuva
Alucard

Muistan aikoinaan kuinka ensimmäisessä Metal Gear Solidissa Hideo Kojima käytti nokkeluuttaan tärinäominaisuuden suhteen. Psycho Mantis käski pelaajaa laittamaan ohjaimen lattialle ja väitti, että saa sen ajatuksen voimalla liikkumaan. Ohjain alkoi täristä voimakkaasti lattialla ja Mantis sai kuin saikin ohjattua sitä 'ajatuksensa voimalla' ohjaimen liikkuessa lattialla tärinän vaikutuksesta.

Priceless!

Tärinällä saadaan kaikkea kivaa aikaan. Itse ainakin pidän, kun kolarissa, suuren räjähdyksen johdosta tai 'sydämenlyöntien' mukaan ohjain värisee. Toivottavasti tuovat markkinoille edes myöhemmin mallin, jossa on tuo tärinä mukana.

Käyttäjän Tiduzz kuva
Tiduzz

'Kieriikö pelko kainaloon' se juuri.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Sixaxis on vaan paska.

Käyttäjän Eemeli Rekunen kuva
Eemeli Rekunen

Värinätön ohjain ei vain toimi. Todella monissa peleissä värinä toimii todella hyvin. Räiskinnöissä se kertoo milloin sinuun osuu, Tony Hawkeissa se on elintärkeä, koska kaikki tuntuma häviää jos ohjain ei tärise. Ajopeleissä se kertoo milloin auto on sivuluisussa, milloin se on lähtemässä lapasesta jne. Tärinöiden puute ei varmasti huononna oleellisesti mitään konsolia, mutta se saa varmasti minut ostamaan muutamat multiplättärit mielummin XO:lle ja harmistumaan, koska kyseessä on kuitenkin tärkeä ominaisuus.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

"Muistan aikoinaan kuinka ensimmäisessä Metal Gear Solidissa Hideo Kojima käytti nokkeluuttaan tärinäominaisuuden suhteen. Psycho Mantis käski pelaajaa laittamaan ohjaimen lattialle ja väitti, että saa sen ajatuksen voimalla liikkumaan. Ohjain alkoi täristä voimakkaasti lattialla ja Mantis sai kuin saikin ohjattua sitä ’ajatuksensa voimalla’ ohjaimen liikkuessa lattialla tärinän vaikutuksesta.

Priceless!"

Eikä tule unohtaa "hierontaa", jonka pelaaja sai kokea tärinän kautta.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Tärinä antaa pelin ääniefekteillelisää potkua. Todella harmillista ettei sitä tule plese kolmoseen. Ja etenkin ajopeleissä se on elintärkeä.

Käyttäjän DNEpasiip kuva
DNEpasiip

Pliiiiis tekisivät MGS4:en XBOX360:llekin tai vain sille niin minulla ei olisi enää ainoatakaan syytä miettiä PS3:n ostoa.

Ja väite että boksin tehot eivät riitä? MGS3 toimii plekka kakkosella upeasti joten kyllä boksilla saa aivan riittävää jälkeä aikaan vaikka mikä olisi.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

"ja kojima ei muuten hyppää microsoftin kelkkaan,ei kuulemma tehot riitä boxissa."

- Mihin ei tehot riitä?? Aika surkeita koodereita saa olla asialla, jos X360:n tehot eivät muka nykypeleissä riitä. Tämä Kojiman haastattelupätkä kertoo muutenkin varsin erilaista tarinaa:

http://www.xbox365.com/news.cgi?id=GGPriPLuLd12160521

Tiivistettynä, "Hideo Kojima (the creator of the popular Metal Gear Solid series) mentioned that it was technically possible for Metal Gear Solid 4 to run on Xbox 360 hardware.. ..Kojima also said that there weren't any real differences between PS3, PC and Xbox 360."

"niin ja se värinä oli myös hulvattoman tuntuista kun se ohjain tärisi,kun super mario 1:ssä pamautti tiilen hajalle"

- Super Mario Bros. aiheutti kyllä väristyksiä aikanaan, mutta ihan eri syistä - mitään tärinäähän pelissä saati sitä pyörittävässä konsolissa ei ollut. Taidat puhua kymmenen vuotta myöhemmin ilmestyneestä Super Mario 64:stä?

"Kahdella napilla ja ristiohjaimella on ne klassikot aikanaan tehty ja niitä matkitaan vielä tänäkin päivänä.Miksi ei siis jatkaa samaa rataa?."

- Mahtavaa, pelataan kaikki vielä 20 vuoden päästäkin samanlaisia pelejä hienommilla grafiikoilla ilman mitään kontrolliuudistuksia!;)

Nostoja