Hidetaka Miyazaki erittäin avoimena tuoreissa haastatteluissa – tällainen on Elden Ring

Souls-ohjaaja kertoi ison kasan yksityiskohtia huippuodotetusta Elden Ringistä!

14.6.2021 23:04

FromSoftwaren odotettu Elden Ring asteli trailerin kera julkisuuteen viime viikon Summer Game Fest -lähetyksessä. Mystisen pelin salaisuuksien verhoa on raotettu entuudestaan, sillä ohjaaja Hidetaka Miyazaki on paljastanut tuoreissa haastatteluissa lukuisia yksityiskohtia tulevasta toimintaroolipelistään.

Haastatteluissa Miyazaki taustoittaa muun muassa pelin maailmaa Lands Betweeniä, jonka mytologiaa, taustoja ja tarinaa on rakennettu tiiviisti yhdessä Tulen ja jään laulu -kirjailija George R. R. Martinin kanssa.

– Hän latoi tiskiin sen, mihin emme olisi itse kyenneet tarinankerronnan, hahmojen ja draaman osalta. Arvostamme hänen panostaan, Miyazaki hehkuttaa.

Pelin itse muokattava pelihahmo lukeutuu niin sanottuihin Turmeltuneisiin, joiden esi-isät karkoitettiin Lands Betweenistä lukuisia vuosia ennen pelin tapahtumia. Maailmaa siunaavan Elden Ringin, Vanhimman sormuksen, pirstaloituminen historiallisessa taistelussa on kuitenkin antanut heille mahdollisuuden palata takaisin syntysijoilleen.

Miyazakin mukaan Lands Between koostuu kuudesta vapaassa järjestyksessä tutkittavasta pelialueesta, jotka ovat kokoluokaltaan sen verran suuria, että hevonen tulee tarpeeseen. Matkantekoa helpottavat myös pikamatkustusmahdollisuus sekä myöhemmin pelissä avautuva keskusalue. Miyazaki lupaa pelimaailmaan myös elävyyttä, sillä ajankulku ja sääolosuhteet vaikuttavat pelaamiseen.

Jokainen kuudesta pääalueesta pitää sisällään lukuisia tutkittavia hautakammioita, linnoja ja linnakkeitakin, mutta niiden keskiössä on kuitenkin luolasto, jota hallitsee yksi pelin pomovastuksina toimivista puolijumalista. Alueiden tavoin puolijumalat, jotka saavat synkät voimansa pirstoutuneen Vanhimman sormuksen turmeltuneista palasista, voi kohdata haluamassaan järjestyksessä.

– Pelissä on useita eri loppuja, joihin johtavat reitit ovat myös varsin vapaamuotoisia. Vapauden määrä etenemisessä on suurempi kuin Darks Souls -sarjan peleissä, hän paljastaa.

Vapaus heijastuu Miyazakin mukaan myös pelin muihin osa-alueisiin. Yhteenottoja voi lähestyä useammilla tavoilla, kuten kepeillä hiiviskelyelementeillä tai kutsumalla apuun tapettujen vihollisten henkiä. Miyazaki kuvaileekin henkiä aseiden ja varusteiden tapaan keräiltäviksi ja kehitettäviksi apuvälineiksi.

– Voit kutsua kilvenkantajan, joka suojaa selustaasi, tai jousiampujan, joka auttaa hyökkäyksessäsi. Voit käyttää henkeä myös syöttinä päästäksesi vihollisen taakse.

Myös aseiden kyvyt ovat vapaammin muokattavissa.

– Aiemmissa peleissämme tietyt kyvyt olivat sidotuja tiettyihin aseisiin. Elden Ringissä kykyjä voi vaihtaa vapaasti eri aseiden välillä, joita on iso arsenaali. Uskoakseni kykyjä on noin sata erilaista –– Voit vapaasti rakentaa hahmoasi eri aseilla ja varusteilla. Voit oppia vapaasti myös taikoja, hän kertoo.

Taisteluihin on saatu mukaan hyppy, jolla voi väistellä vastustajien matalia hyökkäyksiä ja latoa itse raskaampia iskuja. Miyazaki kertoi myös, että pelin neljän hengen yhteispeli luonnistuu muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta ”jopa” avoimemmilla alueilla, joskin ratsastaminen ei ole mahdollista kavereiden kanssa pelatessa. Sen sijaan pomotaisteluihin voi osallistua neljän hengen voimin.

Miyazaki ei osannut vielä sanoa, kuinka vaikea tai mittava lopullisesta pelistä on tulossa. Hän kuitenkin arvioi, että puhtaana toimintapelinä vaikeustaso on Sekiroa ja Bloodbornea alhaisempi.

Elden Ringin olisi tarkoitus ilmestyä 21. tammikuuta 2022 pc:lle, PS5:lle, PS4:lle, Xbox Onelle ja Xbox Seriesille. Tuoreet haastattelut voi lukea kokonaisuudessaan lähdelinkkien takaa.

Lähde: IGN, Famitsu/VGC

Lisää luettavaa