Hitman-sarjan kohtalo vaakalaudalla – Square Enix hylkäsi kehittäjät / Uutiset / pelaaja.fi

Hitman-sarjan kohtalo vaakalaudalla – Square Enix hylkäsi kehittäjät

11.05.2017 // Kirjoittanut: Joonas Pikkarainen
15

Square Enix on luopunut julkaisutoiminnastaan tanskalaisstudio IO Interactiven peleille, joihin lukeutuvat muun muassa Hitman-pelisarja.

Sijoittajilleen lähettämässään viestissä Square Enix paljastaa keskittävänsä jatkossa resurssinsa ja energiansa ”tärkeisiin pelisarjoihin ja studioihin”, jotta yhtiö voisi maksimoida pelaajatyytyväisyyden sekä markkinapotentiaalin. Irtaantuminen IO Interactivesta tapahtui jo 31. maaliskuuta.

Päätöksen seurauksena IO Interactivelle etsitään parhaillaan uutta sijoittajaa, jotta studion tulevaisuus olisi turvattu. Jos sopivaa kumppania ei löydy, studiota saattaa uhata lakkauttaminen. Hitman-sarjan sekä muiden studion nimikkeiden kohtalo on toistaiseksi epäselvä.

IO Interactiven ja Square Enixin yhteistyö alkoi vuonna 2009, jolloin Square Enix osti ensiksi mainitun emoyhtiö Eidosin itselleen.

Lähde: Square Enix

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän realOG kuva
realOG

Blood money todellinen klassikko. Vois jopa sanoa että pelien kulta aikaa kun löyty kaikki manuaalitkin ja dlc oli vasta lasten kengissä. Seuraava osa ottikin sitten sen verran takapakkia että ei voinut muuta kun ostaa blood money takas hyllyyn ja siellä pysyy

Käyttäjän Joku Sankari kuva
Joku Sankari

Joku saisi tehdä Hitmanille saman mitä Mass Effect teki Star Warssille.

Käyttäjän Teräskäsine kuva
Teräskäsine
Lainaus käyttäjältä Joku Sankari

Joku saisi tehdä Hitmanille saman mitä Mass Effect teki Star Warssille.

Eli mitä...? :)

Lainaus käyttäjältä realOG

Blood money todellinen klassikko. Vois jopa sanoa että pelien kulta aikaa kun löyty kaikki manuaalitkin ja dlc oli vasta lasten kengissä. Seuraava osa ottikin sitten sen verran takapakkia että ei voinut muuta kun ostaa blood money takas hyllyyn ja siellä pysyy

Aikanaan en BM:sta pitänyt, mutta sittemmin peli on noussut listoillani. Boxi360-versio on luultavasti paras, joka on kivan värikäs ja selkeä. Silent Assassin taasen on itselle se eka Hitman ja salamurhauspeli koskaan, joten nostalgia-arvo. ;)

Käyttäjän Teräskäsine kuva
Teräskäsine

Vaikka pidänkin Hitmaneista paljon, en olisi silti kovin pahoillani, vaikka sarja päättyisikin. Kuusi sarjan peliä riittävät oikein hyvin. Maku menisi jatkuvassa jatko-osien tulvassa.

Silent Assassin ja Blood Money ovat omat ehdottomat suosikkini, joista ensi mainittu löytyy GameCubelle.

Käyttäjän 1nsane kuva
1nsane

Onpas yllättävä päätös. Uusin Hitman on kuitenkin yllättävän hyvä paketti. Season 1:n aikana moni nukkui jaksottaisen systeemin yli (minä mukaan lukien), koska systeemi tuntui oudolta tällaiselle pelille. Nyt kun moni on ostanut season 1:n kokonaisena pakettina, voisi kuvitella, että useampi ostaisi season 2:n osissa. Ainakin jos laatu pysyy yhtä hyvänä.

Toivottavasti IO saa uuden julkaisijan, jotta tämä peli saa jatkoa...

Käyttäjän realOG kuva
realOG

Näinhän se on teräskäsine, BM oli itselle se eka. Joillekkin Absolution on ensimmäinen ja samalla se rakkain versio. En oo tätä uusinta uskaltanut ostaa mut yltääköhän millään noiden vanhojen rinnalle. Aseiden kustomointi oli ainakin kova juttu ja isot kentät. Ja ylipäätään eri aseiden keräily hideouttiin aah, lepää rauhassa 47

Käyttäjän Blastyk kuva
Blastyk
Lainaus käyttäjältä 1nsane

Season 1:n aikana moni nukkui jaksottaisen systeemin yli (minä mukaan lukien), koska systeemi tuntui oudolta tällaiselle pelille.

Eipä taida olla pelisarjaa, johon tälläinen systeemi sopisi paremmin. Kuusi karttaa on aika lailla ihanteellinen episodimaiselle julkaisutavalle. Episodimainen julkaisu taisi tuntua oudolta lähinnä niille, joille kaikki uusi tuntuu oudolta ja epämiellyttävältä, ja saattaa olla, että se sitten ratkaisi IO:n kohtalon, kun kokoversion julkaisussa ei ollut enää hypeä tai mainontaa, milloin se helposti unohtui kokonaan.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus käyttäjältä Joku Sankari

Joku saisi tehdä Hitmanille saman mitä Mass Effect teki Star Warssille.

Tätä vois kyllä tosiaan vähän avata lisää.

Käyttäjän Joku Sankari kuva
Joku Sankari
Lainaus käyttäjältä snaketus

Tätä vois kyllä tosiaan vähän avata lisää.

Eli ottaa ydinpelistä elementit ja tehdä niiden pohjalta uuden sarjan tai pelin. Todella todella yksinkertaistettu ja lyhyt vertaus: jos ME:sta muutetaan jedivoimiksi, Kroganit Wookeiksi, Asarit Twi'leksi ja mercenaryt bounty huntereiksi niin saadaan jonkin asteinen Star Wars-peli. SW ja ME peleillä on yhteinen historia jne, scifi on todella samantyylistä (siinä missä MEA on hyvin Trekkiä). Joku voisi ottaa Hitmanin salamurhausidean ja lähteä kehittämään siitä jotain uutta. Ei sillä ettei salamurhauspelejä olisi, mutta Hitmanilla on oma tyylinsä tehdä asioita. "Heavily inspired" taitaa olla sana mitä haen tässä.

Käyttäjän Scion kuva
Scion

Itse kyllä uskon, että uusi julkaisija löytyy varsin pian. Hitman on kuitenkin yksi modernien salamurhapelien kantaisistä ja sillä on kunnioitettavan pitkä historia sekä laaja fanipohja.

Ensimmäiset Hitmanit olivat tavallaan kaikki vähän kuin sitä samaa peliä, joka sitten Blood Moneyssa huipentui ikimuistoisella tavalla. Kaikki oli lopulta hiottu kohdilleen ja yksinkertaisesti toimi. Kaikkein ensimmäinen Hitman ja sitten tietysti Blood Money ovat itsellä sydäntä lähinnä.

Absolution oli tavallaan ihan onnistunut tapa uudistaa Hitmania. Pelissä nähdään 47 tekemässä juttuja, mitä ei aikaisemmissa peleissä oltu juurikaan nähty ja päästään vähän jäyhän jököttäjän päänkin sisälle. Kyseessä on lopulta ihan kelpo peli, vaikka se jenkkilässä tapahtuvan Road movie- tyylisen juonensa takia tuntuukin välillä enemmän Jack Bauerin kesälomalta, kuin aidolta Hitmanilta.

Nostoja