Päättyvän viikon uutistarjonta oli jälleen taas hieman siitä masentavammasta päästä. Hitman-sarjan tulevaisuus on muuttunut nyt nimittäin täydeksi mysteeriksi edellispelin kohtaamasta menestyksestä huolimatta, ja ilmoitettiinpa samalla, että Alan Wake katoaa sekin ainakin toistaiseksi myynnistä. Mass Effectinkään suhteen uutiset eivät olleet erityisen positiivisia.

Näistä ja monista muista aiheista voi lueskella lisää oheisesta viikon suurimpia uutisia koostavasta listauksestamme.


Kaupunkirakentelu lähtee avaruuteen – Tropico-kehittäjä ja Cities: Skylines -julkaisija paljastivat Surviving Marsin

Tropico-kaupunkirakentelupelejä tehtaillut Haemimont Games on löytänyt uuden kumppanin Paradox Interactivesta. Yhtiöt ovat viime aikoina tehneet rakentelu- ja hallinnointikeskeistä Surviving Marsia, joka on tekemässä tuloaan Windows-, Mac- ja Linux-koneille sekä PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle.

Lue koko uutinen

Count me in! Ainut mikä huolettaa on tuo, että peli on tulossa myös konsoleille. Ei siinä muuten mitään, toivottovasti vain ei konsoleiden rajoitukset vaikuta negatiivisesti pc-versioon. -snaketus


Civilization V:n pääsuunnittelija loikkasi suurstrategiakehittäjä Paradoxille

Civilization V:n pääsuunnittelijana aikoinaan toiminut Jon Shafer on löytänyt uuden työpaikan. Vastaisuudessan mies toimii osana ruotsalaista Paradox Development Studiota, joka tunnetaan niinkin kepeistä pelikokemuksista, kuten Europa Universalis ja Crusader Kings.

Lue koko uutinen

Uusi IP toisen maailmansodan jälkeisestä ajasta, pronssikaudesta tai antiikista olisi siisti. Mahdollinen Victoria III kun jäänee oman luojansa hoidettavaksi. -lindario


No voihan lisenssi: suomalainen suurpeli Alan Wake vedetään pois myynnistä

Remedy Entertainmentin seitsemänvuotias trilleriseikkailu Alan Wake on poistumassa myynnistä ainakin toistaiseksi. Kehittäjä on ilmoittanut, että musiikkilisensseihin johtuvista syistä peliä ei voi ostaa enää virallisesti fyysisiltä tai digitaalisilta kauppapaikoilta toukokuun 15. päivän jälkeen ellei lisenssejä saada joskus tulevaisuudessa uusittua.

Lue koko uutinen

Nämä lisenssit ovat kyllä ongelmallinen juttu. Noh, Alan Wakesta on sentään edes olemassa fyysinen julkaisu (ainakin Xboxille?), joten pelin voi edes jollain tavalla metsästää itselleen vielä vaikka 10 vuoden kuluttua. Isompi ongelma ovatkin digital-only pelit. Tuli heti ekana mieleen suuresti viihdyttänyt Scott Pilgrim -peli jota PS3:lla tuli pelattua. Kyseinen peli poistettiin latauskaupoista myös lisenssien vuoksi, ja se oli olemassa vain digitaalisena versiona. -BlueShell


Google nappasi maineikkaan virtuaalitodellisuuskehittäjän siipensä suojiin

Persoonallisia virtuaalitodellisuuspelejä tehtaillut Owlchemy Labs on löytänyt uuden vaikutusvaltaisen omistajan. Jatkossa pieni teksasilaisstudio toimii osana hakukonejätti Googlea, jolla onkin piisannut jo aiemmin monenlaisia erilaisia virtuaalitodellisuushankkeita.

Lue koko uutinen


Hitman-sarjan kohtalo vaakalaudalla – Square Enix hylkäsi kehittäjät

Square Enix on luopunut julkaisutoiminnastaan tanskalaisstudio IO Interactiven peleille, joihin lukeutuvat muun muassa Hitman-pelisarja.

Päätöksen seurauksena IO Interactivelle etsitään parhaillaan uutta sijoittajaa, jotta studion tulevaisuus olisi turvattu. Hitman-sarjan sekä muiden studion nimikkeiden kohtalo on toistaiseksi epäselvä.

Lue koko uutinen

Eipä taida olla pelisarjaa, johon tälläinen systeemi sopisi paremmin. Kuusi karttaa on aika lailla ihanteellinen episodimaiselle julkaisutavalle. Episodimainen julkaisu taisi tuntua oudolta lähinnä niille, joille kaikki uusi tuntuu oudolta ja epämiellyttävältä, ja saattaa olla, että se sitten ratkaisi IO:n kohtalon, kun kokoversion julkaisussa ei ollut enää hypeä tai mainontaa, milloin se helposti unohtui kokonaan. -Blastyk

Toivottavasti IO löytää uuden kodin,, vaikka Hitman onkin jo pitkä-ikäinen sarja, niin sen kaltaisia pelejä ei silti mielestäni ole kuitenkaan liikaa markkinoilla. -Balnazzard


Lähteet: Mass Effect -sarja laitettu jäihin, kehittäjiä siirretään muihin hommiin

BioWaren roolipelisarja Mass Effect saattaa pitää jonkin verran taukoa kohtalaisen penseän vastaanoton saaneen Mass Effect: Andromedan jälkeen. Asia on noussut esiin peliblogi Kotakun tuoreesta raportista, jonka tietojen on kerrottu perustuvan useaan nimeltä mainitsemattomaan lähteeseen.

Lue koko uutinen

Oliko ME:A huono? Ei! Oliko se hyvä, no ei…se oli keskinkertainen melkein joka osa-alueella. Sekin ainut perushyvä asia joka oli taistelu ryssittiin keskinkertaiseksi: kamojen tekeminen käytti typerän paljon resursseja, useimmat aseet olivat turhia tussareita, vain kolmen skillin raja (en koskaan vaihtanut skilli templateja, koska se on coolareiden takia turhaa), omia ei voi komentaa kuten ennen. -Kaze88

Andromedahan on aivan loistava peli, itselleni selvä GotY (kilpailee ainoastaan Yakuza 0:n ja Zeldan kanssa). Mutta voi tsiisus sitä fetch questien ja muun turhan täytteen määrää! -ajajehu


No nyt on maailmankirjat sekaisin: seuraavan Need for Speedin voi pausettaa!

Electronic Arts ja Ghost Games valmistautuvat hiljalleen seuraavan Need for Speed -ajopelin paljastamiseen. Yhtiöt julkistivat uutukaisestaan sarjan kotisivuilla jo ensimmäisen kuvan ja jakoivat myös muutamia pieniä vihjeitä siitä, mitä siltä sopii suurin piirtein odotella.

Lue koko uutinen

Tuo kuulostaa hyvältä. Vielä kehittäsin tuosta pausesta 3D-ulottuvan, voisit skaalailla rauhassa sitä pelitilannetta ja tutkia vaikka koko laajan alueen ihan vapaasti. Sillon se olisi aika hiottu timantti se Pause ^_^ -Virtuaalimies

Kiinnostaa kyllä, mutta en halua pelin kisojen sijoittuvan pelkästään yöajalle, kuten viime osassa. NFS Rivals oli ihan hyvä pohja, hiokaa sitä vain! -Jonppe


Uudet huhut vievät seuraavaa Assassin’s Creedia aina vain vahvemmin Egyptiin

Viime vuonna Kotaku huhuili seuraavan Assassin’s Creed -sarjan pelin sijoittuvan antiikin Egyptiin, mikä on nyt saanut lisävahvistuksia toisesta lähteestä.

WWG-sivusto kertoo saaneensa kuulla Ubisoftilla olevilta lähteiltään, että peli tosiaankin sijoittuu Egyptiin ja se paljastetaan ensi kuussa järjestettävillä E3-messuilla. Tosin aiemman Assassin’s Creed Empire -nimen sijaan projekti on vaihtanut nimensä Assassin’s Creed Originsiksi.

Lue koko uutinen

Syndicate oli ihan kivaa pelattavaa, mutta silti tuli hyvin samanlainen fiilis kuin monista muista AC-sarjan peleistä. Toivottavasti välivuosi teki hyvää, sillä AC-sarjan ensimmäiset osat on todella hyviä. -PukkiHD

Itse en olisi kyllä kaivannut enää mitään laivoihin liittyvää sillä siitä sain tarpeekseni jo black flagissa ja roguessa ja niiden jälkeen syndicate olikin varsin piristävä. Siinä oli muutenkin kaikki sivutehtävät ja muut maltillisemmin tehty ja syndicate kamppaileekin omalla listalla black flagin kanssa parhaan AC:n tittelistä. -partajeesus


Sontsa ja kivääri valmiiksi: Risk of Rain 2 paljastui

Satunnaisuuteen, yhteistyöpeluuseen ja kerrasta poikki -kuolemiin luottanut toimintapeli Risk of Rain on saamassa jatkoa. Alkuperäisenkin pelin luonut Hopoo Games paljasti Risk of Rain 2:n tiistaina lyhykäisellä blogikirjoituksella, joka vahvistaa uutukaisen loikkaavan 2D-toiminnasta nyt suoraan kolmanteen ulottuvuuteen.

Lue koko uutinen


Nämä pelit julkaistiin tällä viikolla – räiskintä palaa ysärille ja kaikilla on syntymäpäivä

Takana on jälleen hieman rauhallisempi viikko pelijulkaisujen suhteen. Valokeilaan pääsi jälleen siis taas joukko pienempiä julkaisuja, kuten satunnaisuutta ja retrohenkeä yhdistävä Strafe-räiskintä, Harvest Moon -luojan uusin luomispeli Birthdays ja LocoRocon remasteroitu PS4-versio.

Lue koko uutinen

Lompakko kiittää tauosta… kesän psnstoren pelialeja odotellessa… -wisec


Viikon aikana kerrottuja julkaisupäiviä

Lisää luettavaa