Vuoden järjestyksessään 28. viikko vetelee jo viimeisiään. Tällä kertaa vipinää arkeen saatiin jälleen tietysti grafiikkakeskusteluilla, mutta ehdittiinpä viikon aikana saada hieman enemmän selkeyttä myös uuden Hitman-pelin rakenteesta. Oman hämmennysannoksensa tarjosi tietysti myös Square Enix, joka päätyi vetämään toistaiseksi pois myynnistä jälleen yhden Final Fantasy XIV -version.
Kehittäjä tarkentaa: näin erikoisesti julkaistaan uuden sukupolven Hitman
Uutta Hitman-peliä niin Xbox Onelle, PlayStation 4:lle kuin pc:llekin työstävä IO Interactive on jakanut tarkempia tietoja tulevan pelinsä rakenteesta.
Kun tuoreen Hitmanin alustava julkaisupäivä koittaa 8. joulukuuta, tullaan sitä jakelemaan kullekin alustalle ensin vain digitaalisessa muodossa. Heti julkaisussaan uusi Hitman ei ole myöskään saatavilla vielä kokonaisessa muodossaan, vaikka sitä tullaankin myymään heti kättelyssä 60 euron hintaan.
– Tosiaan kannattaako ostaa peliä joka ei ole julkaisussaan valmis? Itse ainakin haluaisin kokea koko pelin kerralla ja toisekseen episodimaisessa julkaisumuodossa on aina se vaara, että se laatu saattaa vaihdella hyvinkin paljon…DLC:t ja lisärit on sitten asia erikseen. -Balnazzard
– Itse nään tässä kaksi asiaa joka on molemmille puoliskoille hyvä. Julkaisija saa pelin joulumarkkinoille eikä tarvitse odottaa kevääseen asti. Innokkaat kuluttujat eivät joudu odottamaan peliä. Loppupäätös on kumminkin kuluttajalla jos tuotteen ostaa vai odottaako kiltisti. -Yerted
MGS V -video herätti väitteitä grafiikan heikentämisestä, tuottaja rauhoittelee kohua
Metal Gear Solid V: The Phantom Painin tuottaja on kommentoinut Twitterissä tuoreen pelivideon nostattamaa grafiikkakohua. Väitteiden mukaan tuoreessa videossa muun muassa varjojen, tekstuurien ja värien laita on nähty viitteenä siitä, että pelin ulkoasua oltaisiin lähdetty heikentämään aiemmin näytetystä materiaalista, minkä suhteen Konamin suunnalta pelaajia on nyt yritelty rauhoitella.
– Itse en grafiikasta hirveästi välitä, kunhan pelattavuus on rautaa. Mgs4 ja Mgs3 näyttävät vieläkin mahtavilta vaikka ovatkin jo vuosia vanhoja tekeleitä. -SilentHill
– Pelin julkaisuun on vielä kuukausia aikaa ja nyt jo kitistään siitä miten se ei enää näytä samalta, kuin joskus 5 vuotta sitten julkaistulla trailerilla. Tähän ongelmaan on olemassa ratkaisu: Älkää ostako, jos ei graafinen anti miellytä. Pelaajien itsekurin tuntien jokainen kuitenkin rynnii kauppaan viimeistään julkaisupäivänä, ellei peli ole jo aikaa sitten ennakkotilattu, ja sitten taas ”järkytytään”, kun se ei edes sillä omalla pleikkarilla näytä samalta kuin 5 vuoden takaisessa trailerissa. How could it be?! -Haerski
Entinen Sony-pomo iloitsee suomalaiskrakkerin tuomiosta
Sony Online Entertainmentin entinen pomo John Smedley on kommentoinut tiukkasanaisesti suomalaisen krakkerin äskettäin saamaa tuomiota.
17-vuotias suomalainen tuomittiin Espoon käräjäoikeudessa tietoverkkorikoksista ja törkeistä maksuvälinepetoksista ehdolliseen vankeuteen. Tiettävästi kyseinen henkilö oli osa Lizard Squadiksi kutsuttua ryhmittymää, joka otti vastuun Sonyn ja Microsoftin verkkopalveluihin kohdistuneista iskuista viime vuonna. Smedleyn mukaan suomalaiskrakkeri oli myös vastuussa hänen lennolleen viime elokuussa tehdystä pommiuhkauksesta.
– Menis hermot itsellä jo vähän vähemmästäkin, ihan oikein että saavat ansionsa mukaan. Ehkä joku alkaa miettiä kaksi kertaa hölmöilyä jos tulee seurauksena kunnolla runtua. -escudo
– Rikos on rikos, juujuu. Silti tuossakin asemassa voisi vähän miettiä ulostulojaan ja sitä, kuinka julkisesti käyttäytyy. Nämä ärrimurrireaktiot ovat varmaan vain omiaan tietyissä piireissä innostamaan uusiin laittomuuksiin. -aza333
Suomalaissyntyinen FlatOut-ajopelisarja saa jatkoa
Alun alkaen suomalaisen Bugbear-pelistudion käynnistämä FlatOut-ajopelisarja on saamassa ensi vuonna jälleen yhden uuden osan. Tällä kertaa pc:n ohella ainakin PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle matkaava peli on työn alla ranskalaisella Kylotonn Entertainmentilla, joka on aiemmin vastannut esimerkiksi myös viime vuonna saapuneen Motorcycle Clubin kehityksestä.
– Aika turha peli, kun Wreckfest tekee myös tulojaan, joka vaikuttaa jo nyt laadukkaalta teokselta. Konsolijulkaisu nyt on ainoa syy miksi tästä pitäisi innostua. -Portable
– Pitäisin sitä melko suurena ihmeenä, jos tästä saadaan kunnollinen peli. Julkaisijan ja kehittäjän aikaisempia tuotoksia katsellessa, ei tästä mitään kovin hyvää voi seurata. -Kansalainen
Dragon Age: Inquisition jättää vanhan sukupolven taakseen – näin siirrät tallennuksesi
Roolipelititaani Dragon Age: Inquisition sanoo hyvästit edelliselle konsolisukupolvelle.
Pelin kehittänyt BioWare on ilmoittanut blogissaan kaiken tulevan Inquisition-lisäsisällön ilmestyvän tästä lähin pc:n ohella vain Xbox Onelle ja PlayStation 4:lle. Heinäkuun pelipäivitys tuo mukanaan mahdollisuuden siirtää tallennukset nykysukupolvelle saman tuoteperheen sisällä.
– Tämän myötä tulevat laajennukset kyllä kiinnostavat rutkasti enemmän, jos vaikka saavat enemmän uusien konsolien raudasta irti. -Demppa
– Hienosti kyllä kustaan silmään heitä, jotka vielä vanhemmalle sukupolvelle ovat pelin ostaneet. Kaiken lisäksi kun on kyse näin laajasta pelistä niin on todella ärsyttävää että kaiken kokeakseen on siirryttävä uuteen sukupolveen, ostettava peli uusiksi ja sitten vasta pääsee loppujen lisäosien mukaan. Enkä usko että nuo lisäosat hyötyvät tuosta yhtään mitään. -zappah
Ubisoft-pomo: ”Opimme läksymme Watch Dogsin grafiikkakohusta”
Julkaisunsa aikaan odotettua kotikutoisemmalla ulkoasullaan kohauttaneen Watch Dogsin jälkimainingeista on opittu jotain. Brittilehti The Guardianin piinapenkkiin joutunut Ubisoft-pomo Yves Guillemot on tuoreessa haastattelussaan luvannut yhtiön oppineen läksynsä. Tämän kesän E3-messuilla Ubisoft ei nojannut illuusioihin, vaan kaikki yhtiön pelit pyörivät realistisilla tavoitekokoonpanoilla.
– Ei näihin anteeksipyytelyihin kannata luottaa, tämä on varmaan jo kahdestoista anteeksi Ubisoftilta, EA on pahoitellut varmaan 34 kertaa ja Capcom 9, tai jotain sinnepäin, olen mennyt sekaisin laskuissa. Tämä on kylmä strateginen tempaus että pelaajat luulisivat heidän oikeasti katuvan virheitään, jotta he sitten leppyisivät ja ostavat heidän uuden tuotteen ennakkoon/julkaisussa, koska psykologisesti pelaaja saa tuon ”I told you so” hetken ja sen jälkeen palaa ajattelemattomaan fanboy-statukseen. -Brutal1ty
– Eipä se ollenkaan haittaa, jos kraffoja lasketaan julkasuun. Kunhan itse peli on hyvä. Huolestuttavaa ja naurettavaa tämä graffojen perään juokseminen. -ZaleraFF
Kehittäjä: Roolipelilegenda Dragon Quest ei ole unohtamassa perinteitään
Dragon Quest -luoja Yuji Horii vaikuttaa paljastaneen pieniä tiedonmurusia rakastetun roolipelisarjansa tulevaisuudesta.
Ranskalaisen Final Fantasy Ring -fanisivuston hiljattaisessa haastattelussa Horiin kerrotaan kuvailleen Dragon Quest XI:n olevan parhaillaan työn alla, ja kun uusi osa viimein joskus tulevaisuudessaan julkaistaan, tulee se olemaan nimenomaan kotikonsolipeli. Saapuessaan sen ei myöskään pitäisi olla Dragon Quest X:n tapainen massiiviroolipeli tai Dragon Quest Heroes -tyylinen toimintaseikkailu, vaan sarjan perinteitä kunnioittava seikkailu.
– Olisipa varsin mainiota jos moinen herkkupala nähtäisiin PS4:llä. -Irezawa
Mega Man Legendsin kehittäjät etsivät henkiselle seuraajalle rahoitusta
Mega Man -sarjalle Kickstarterissa henkistä jatkoa Mighty No. 9:n muodossa väsännyt Keiji Inafune on palannut joukkorahoitusapajille.
Tällä kertaa tukijoita kosiskelee avoimen maailman roolipeli RED ASH: The Indelible Legend, jonka kerrotaan olevan henkinen seuraaja Mega Man Legends -toimintaseikkailusarjalle. Mukana menossa on jälleen kourallinen pelin esikuvaa kehittäneitä tekijöitä ohjaajasta taiteelliseen johtajaan.
– Megaman Legends 3:n peruuntuminen kirpaisi aikoinaan melkoisesti, kun sarjan aiemmat pelit olivat itselleni ehdottomia suosikkeja pleikkarilla. Olin käytännössä myyty Red Ashin idealle jo heti kun siitä kuulin ja ei tarvinnut kahdesti edes miettiä haluaako peliä tukea. Toivottavasti tällekin projektille saadaan hyvät rahat kasattua entisten fanien toimesta. -Gentsugi
– Peli itsessään tuntuu kiinnostavalta, mutta en todellakaan odottanut että Inafune olisi käynnistänyt jo toisen Mega Manin perinnöksi tehdyn kickstarterin ennen kuin eka projekti on edes julkaistu. Olisi tuntunut reilummalta että pelaajien annettaisiin ensin tehdä omat päätöksensä Mighty No 9:stä ennen kuin uutta rahankeruuta laitetaan tulille. -BlueShell
Final Fantasy XIV:n Mac-julkaisu osoittautui katastrofiksi – vedettiin myynnistä
Verkkoroolipeli Final Fantasy XIV:n Mac-julkaisu on osoittautunut täydeksi katastrofiksi.
Hätäisesti Macille käännetyn pelin kehitys jatkui aivan viime minuutille kesäkuiseen julkaisupäivään asti, minkä takia teoksen viralliset minimivaatimukset eivät vastanneet todellisuutta. Vaatimukset päivitettiin vasta julkaisun jälkeen, eikä pelin suorituskyky ole yltänyt odotetulle tasolle paremmillakaan kokoonpanoilla. Kirsikkana kakun päällä peli lipsahti myyntiin ennen aikojaan, minkä vuoksi moni joutui pelaamaan tietämättään viimeistelemätöntä testiversiota.
Pahimmillaan pelikelvottoman tuotteen ostaneiden, ongelmista närkästyneiden fanien tulikivenkatkuisen palautteen seurauksena Mac-versio on nyt vedetty tilapäisesti markkinoilta. Pelin jo ostaineihin myyntitauko ei vaikuta.
– Oli Macin markkinaosuus mikä tahansa, niin mielestäni on vaikea löytää minkäänlaisia puolustamisia Square Enixin toimintaan tämän pelin suhteen. -edqe
– Itse omistan Macin ja pääsen Mac + PS4 -kombolla käsiksi 95% kaikista peleistä joista olen kiinnostunut (Macille tulee ostettua pääasiassa konsoleille sopimattomia pelejä + indietä). Suurin ongelma Mac-peleissä on juuri tämä käännösten heikkous, eli usein kääntäminen ulkoistetaan kolmannen osapuolen firmalle ja se on usein vähän sinnepäin. Onneksi koskee vain tiettyä osaa julkaisuista. -Izmou
Viikon aikana kerrottuja julkaisupäiviä
- The Vanishing of Ethan Carter | Hatoful Boyfriend (PS4 | PS4, Vita) \ 15.7. | 21.7.
- Tembo the Badass Elephant (PS4, XOne, Win) \ 21.7.
- Journey (PS4) \ 21.7.
- Skullgirls 2nd Encore (PS4) \ 22.7.
- The Binding of Isaac: Rebirth (XOne) \ 23.7.
- The Talos Principle – Road to Gehenna (Win, Mac, Linux) \ 23.7.