Hollywood-konkarit pohtivat, mikä pelielokuvissa mättää / Uutiset / pelaaja.fi

Hollywood-konkarit pohtivat, mikä pelielokuvissa mättää

18.02.2016 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
9
Hollywood-konkarit pohtivat, mikä pelielokuvissa mättää

Yhdysvaltain interaktiivisten taiteiden ja tieteiden akatemia AIAS:n järjestämässä vuotuisessa D.I.C.E. Summit -kehittäjätapahtumassa pohditaan tällä viikolla todellisia kynnyskysymyksiä.

Tapahtuman paneelilavalle kapusivat eilen Hollywood-tuottajakonkarit Roy Lee ja Adrian Askarieh. Miehistä ensiksi mainittu työstää parhaillaan elokuvaversioita muun muassa Minecraftista ja Five Nights at Freddy's -kauhusarjasta, kun jälkimmäinen taas tunnetaan pelipiireissä vuolaasti kritisoitujen Hitman-elokuvien äänitorvena. Hitmanin kaltaisia pelilisenssielokuvia ei varsinaisesti tunneta laadustaan, ja miehet kävivätkin paneelissaan julkisesti puimaan, mikä tekee pelileffoista valtavirtamarkkinoilla lähes automaattisia floppeja.

– Vaatii tasapainoilua tehdä elokuvasta mielekäs myös laajemmalle yleisölle, joka ei ole koskaan pelannut peliä. Itse työskentelen aina alkuperäisen pelin kehittäjien kanssa, jotta voin varmistaa, että myös tosipelaajiin vetoavat elementit ovat silti paikallaan, Lee selitti.

Myös Askariehin mukaan nimenomaan pelinkehittäjien ja julkaisijoiden mukanaolo on avain parempien pelielokuvien tekemiseen. Miehen mukaan tuotantotiimin oma kiinnostus ja innostus huokuu hyvistä elokuvista, ja niiden puute on vaivannut viime vuosien pelileffayritelmiä.

– Niin kauan, kuin tiimi arvostaa ja ymmärtää lisenssin omaa DNA:ta, kaikki menee hyvin. Minä muuten uskon, että pelielokuvista tulee uusi supersankarileffojen tapaan uusi trendi. Kukaan ei vain ole osoittanut väitettäni vielä todeksi, Askarieh uhosi lavalla.

Lähde: GameSpot

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän marguster kuva
marguster

No äkkiseltään niissä klikkaa näyttelijävalinnat ja ohjaus/käsikirjoitus. Esimerkiksi Hitman: Agent 47.. Pääosaan valittu Rupert Friend ei toiminu ollenkaan ja sillä oli jopa hiukset päässä! Muutenkin Hitman-tyylinen tyylikkyys puuttui leffasta ja räiskittiin niin paljon ku vaan ehdittiin jokasuuntaan. Tämä vain mun mielipide..

Käyttäjän PureBattery kuva
PureBattery

Luultavasti eniten harmitusta tällaisissa pelielokuvissa aiheuttaa se, ettei pysytä uskollisina lähdemateriaalille. Silloin tuloksena on yleensä geneeriinen toimintaleffa, joka ei tyydytä faneja eikä myöskään uutta yleisöä. Tietysti on vaikea saada rahoitusta elokuvalle, jonka idea ei ole tuttu pelejä pelaamattomille ihmisille.

Käyttäjän Smiling Nik kuva
Smiling Nik
Lainaus käyttäjältä PureBattery

Luultavasti eniten harmitusta tällaisissa pelielokuvissa aiheuttaa se, ettei pysytä uskollisina lähdemateriaalille. Silloin tuloksena on yleensä geneeriinen toimintaleffa, joka ei tyydytä faneja eikä myöskään uutta yleisöä. Tietysti on vaikea saada rahoitusta elokuvalle, jonka idea ei ole tuttu pelejä pelaamattomille ihmisille.

Niinpä. Sama on sarjakuviin perustuvissa leffoissa. Lähdemateriaalia käytetään sen verran että nimet ja asut ovat ehkä lähellä alkuperäistä. Ja sekin ärsyttää että kun ei ollu uskollisia lähteille niin annetaan peliä/sarjista tms. tuntemattomille aivan väärät kuvat hahmoista, taustoista jne...

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus käyttäjältä PureBattery

Luultavasti eniten harmitusta tällaisissa pelielokuvissa aiheuttaa se, ettei pysytä uskollisina lähdemateriaalille. Silloin tuloksena on yleensä geneeriinen toimintaleffa, joka ei tyydytä faneja eikä myöskään uutta yleisöä. Tietysti on vaikea saada rahoitusta elokuvalle, jonka idea ei ole tuttu pelejä pelaamattomille ihmisille.

Tätä olin tulossa sanomaan.

Käyttäjän Lordo kuva
Lordo
Lainaus käyttäjältä Smiling Nik

Niinpä. Sama on sarjakuviin perustuvissa leffoissa. Lähdemateriaalia käytetään sen verran että nimet ja asut ovat ehkä lähellä alkuperäistä. Ja sekin ärsyttää että kun ei ollu uskollisia lähteille niin annetaan peliä/sarjista tms. tuntemattomille aivan väärät kuvat hahmoista, taustoista jne...

Sitten taas on Sin City ja Watchmen leffat, jotka ovat suoria, kuva kuvalta kopioita sarjiksista. :D Itseäni ei kiinnosta katsoa sarjakuvaa liikkuvassa muodossa. Ei saa liikaa nojata lähdemateriaaliin.

Käyttäjän Smiling Nik kuva
Smiling Nik
Lainaus käyttäjältä Lordo

[quote='käyttäjältä Smiling Nik']Niinpä. Sama on sarjakuviin perustuvissa leffoissa. Lähdemateriaalia käytetään sen verran että nimet ja asut ovat ehkä lähellä alkuperäistä. Ja sekin ärsyttää että kun ei ollu uskollisia lähteille niin annetaan peliä/sarjista tms. tuntemattomille aivan väärät kuvat hahmoista, taustoista jne...[/quote]

Sitten taas on Sin City ja Watchmen leffat, jotka ovat suoria, kuva kuvalta kopioita sarjiksista. :D Itseäni ei kiinnosta katsoa sarjakuvaa liikkuvassa muodossa. Ei saa liikaa nojata lähdemateriaaliin.

Mutta nuo leffatpa taisivat kuitenkin pärjätä aika hyvin arvostelujen ja muidenkin osalta ja niissä ei omasta mielestä ollut mitään vikaa. :)

Käyttäjän Lordo kuva
Lordo

Ihan ok elokuvia, ei siinä mitään. Mutta sarjakuvien fanina petyin aikalailla juurikin tähän suoraan kopioon. :S

Käyttäjän Smiling Nik kuva
Smiling Nik
Lainaus käyttäjältä Lordo

Ihan ok elokuvia, ei siinä mitään. Mutta sarjakuvien fanina petyin aikalailla juurikin tähän suoraan kopioon. :S

Itse nautin kyllä siitä uskollisuudesta vaikka en olekkaan perehtynyt kovin paljoa kyseisiin sarjakuviin vaikka itsekkin jonkin sortin sarjakuva-fani olenkin. :)

Käyttäjän Teppo-Man kuva
Teppo-Man

ongelmana on se että koko elokuvatuotannon työntekijät eivät pelaa pelejä eikä ymmärrä niistä yhtään mitään + luullaan, että mistä tahansa pelistä saadaan elokuva + käytetään peliä käsikirjoituksena eli tehdään kökkö live action version pelistä.
esim bioshockista jos tehdään elokuva pitäisi tehdä ajasta ennen bioshock 1 peliä. lähinnä suoraan mitä kirja kertoo mut ei ku hei tehää max payne ja hitman :D huutonaurut

Nostoja