HTC paljasti uuden Vive-virtuaalitodellisuusvisiirin / Uutiset / pelaaja.fi

HTC paljasti uuden Vive-virtuaalitodellisuusvisiirin

28.07.2017 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
3

Korealaisyhtiö HTC on paljastanut uuden virtuaalitodellisuusvisiirin Vive-tuoteperheeseen.

HTC kertoi jo aikaisemmin kehittävänsä uutta virtuaalitodellisuusvisiiriä, mutta laitteen tarkemmat yksityiskohdat paljastettiin vasta nyt. Uusi Vive-visiiri toimii itsenäisesti, eli se ei vaadi toimiakseen tietokonetta tai älypuhelinta. Laitteen ytimessä pyörii Qualcommin Snapdragon 835 -järjestelmäpiiri, jota hyödennetään useammissakin tämänvuotisissa älypuhelinmalleissa. Itsenäisen Vive-visiirin sovellukset ladataan suoraan HTC:n Viveport-jakelualustalta.

Laitteen valmistaja ei paljastanut tarkempia yksityikohtia laitteen ohjaimista. Näin ollen onkin vielä epäselvää, voiko laitetta käyttää vain peliohjaimella tai kaukosäätimellä, vai onko visiirille saatavilla tietokoneeseen liitettävän HTC Viven tapaan liikeohjaimia.

HTC Viven itsenäinen malli julkaistaan ensisijaisesti Kiinan markkinoille. Tällä haavaa laitteen ei olekaan paljastettu saapuvan länsimarkkinoille.

Lähde: UploadVR

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Zhinarkos kuva
Zhinarkos

Hieman turhauttavaa. Itse haluan virtuaalitodellisuudelta nimenomaan korkeaalatuista pelaamista. Korkeita resoluutioita, nopeaa ruudunpäivitystä, hyvää animaatiota... Oikeastaan kaikkea sitä mitä grafiikkapellet haluavat peleiltä, mutta VR:n etujen kanssa.

Sitä ei tehdä suljetulla langattomalla systeemillä. Sama juttu Oculuksen uuden halvemman VR:n kanssa. Korkealaatuinen pelaaminen on syystäkin kallista PC:llä. Tehokkaat PC:t vaativat syystä omaa koteloansa ja tehokasta jäähdytystä. Vaikka kyseessä olisi mini PC. Sitä ei tehdä silmälasikoossa. Ja VR vaatii vielä paljon enemmän PC:ltä kuin perus HD pelaaminen ruudulta. Teknologia menee eteenpäin, mutta ei niin nopeasti. Ei kai ihmiset oikeasti ole yhtäkkiä unohtaneet minkälaiset vaatimukset VR:llä on tai oli? Mikään ei tässä suhteessa ole muuttunut.

Alkaa hieman vaan tuntua siltä että nyt kun tämä "innostus" on mennyt ohi ja ollaan havaittu missä ja mihin VR:ää halutaan, ja millaiset markkinat ovat, siirtyy kehitys kohti näitä rahakohteita (elokuvien katselu, nettiselailu, aikuisviihde).

Markkinat ja yleisen yleisön kiinnostus on tärkeää. Ilman niitä tällä teknologialla ei ole vahvaa pohjaa tuotteistua, jolloin sitä halutaan oikeasti päivittää ja sen kehitys halpenee. Tuntuu vain, että jonkinlainen innokkuus siitä mihin VR voi pystyä on siirtynyt siihen mihin VR sopii taloudellisesti.

Käyttäjän ajajehu kuva
ajajehu

VR:n "hittituote" on epäilemättä porno, mutta toivon mukaan muu sisältö ei ole vähenemässä. Ainakin Vivelle kehitetään Steamissä uusia indie-pelejä sellaista kyytiä, että on vaikea pitää edes kirjaa. Suurin osa näistä toimii myös Riftillä. Tämä HTC:n uusi projekti lienee jokin Gear VR:n tapainen, missä suurin etu on langattomuus ja sitä kautta käyttömukavuus, mutta pelit ovat grafiikoiltaan sitten enemmän mobiilitasoa. Joskin osa Gear VR:n peleistä on kyllä kohtuullisen näyttäviä.

On VR-puolelta silti hyviäkin uutisia: Oculuksen ja Nvidian hinnanlaskujen myötä VR-tasoisen PC:n laseineen, ohjaimineen, majakoineen päivineen kasasin kaverille n. 1200 euron kokonaishintaan. Esimerkiksi PS4 Pro + kamera + Move + VR maksaa sekin n. 1000 euroa.

Hinnasta ei siis enää lasienkaan osalta voi itkeä, kun Riftin koko setin sain ulkomailta tilattuna n. 400 euron hintaan (laseille jää tuossa hintaa vain n. 250 euroa) ja GTX 1060 maksoi vain reilut 200 euroa, on myös riittänyt hyvin kaikkiin tähän mennessä kokeiltuihin peleihin ja ohjelmiin.

Käyttäjän Bloob kuva
Bloob

Hyvä vain että tulee myös helppokäyttöisempiä VR-tuotteita markkinoille. Mitkään isot pelit näillä tuskin tulevat pyörimään, mutta jos näille saadaan pikku-pelejä ja muita kokemuksia, niin voivat yleistyä esim. matkakäytössä. Tätä myötä myös high-end tuotteiden ja kokemusten kysyntä voi parantua.

Fakta vain on että monet VR -pelit vaativat vieläkin enemmän kuin mitä parhaimmastakaan raudasta saa irti, eikä lasien laatukaan ole vielä ihan vaadittavalla tasolla. Toisaalta on sitä näkynyt myös monia varsin innovatiivisia VR-pelejä.