Huhu: Apple suunnittelee omaa tilauspohjaista pelipalvelua ja pelijulkaisutoimintaa / Uutiset / pelaaja.fi

Huhu: Apple suunnittelee omaa tilauspohjaista pelipalvelua ja pelijulkaisutoimintaa

29.01.2019 // Kirjoittanut: Joonas Pikkarainen
6

Useiden eri lähteiden mukaan Applen huhuillaan suunnittelevan omaa maksullista pelipalvelua sekä mahdollisesti ryhtyvän pelijulkaisijaksi.

Teknologiaan erikoistunut Cheddar-sivu on kuullut viideltä eri lähteeltä, että Apple on lähestynyt vuoden 2018 loppupuolella pelikehittäjiä ideallaan tilauspohjaisesta pelipalvelusta. Palvelu toimisi EA Accessin tai Game Passin tapaan tarjoamalla valikoituja pelejä kuukausimaksua vastaan Applen laitteilla.

Toistaiseksi ei ole kuitenkaan tiedossa, mitä huhuttu palvelu mahdollisesti kustantaisi tai mitä pelejä sen valikoimissa nähtäisiin. Kehitys on kuuleman mukaan vielä varhaisessa vaiheessa.

Lisäksi muutaman lähteen mukaan Apple on myös tiedustellut pelikehittäjien kanssa ryhtymisestään pelijulkaisijaksi.

Analyytikkojen mukaan valtaosa App Storen tuotoista tulee nykyään peleistä. Applen tarjoamat maksulliset palvelut, kuten iCloud ja Apple Music, ovat kuitenkin yhtiön nopeimmin kasvavat segmentit, ja Microsoftin, Sonyn ja Electronic Artsin vastaavat pelipalvelut ovat olleet menestyneitä, mikä on mahdollisesti riittävä syy Applelle liittyä mukaan.

Apple ei ole kommentoinut asiaa. 

Lähde: Cheddar

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Petteri Uusitalo kuva
Petteri Uusitalo

Sinällään mielenkiintoinen ajatus, että nyt kun iOS 12:n Ruutuaika-ominaisuus pitää kirjaa sovellusten parissa käytetystä ajasta jo valmiiksi, voitaisiin lisenssimaksuja maksaa kehittäjille konkreettisesti käytettyjen peliminuuttien mukaan.

Toisaalta olisi mielenkiintoista jos siitä tulisi vaihtoehtoinen bisnesmalli mikromaksuille ja valaankalastelulle, mutta toisaalta millaisiinkohan käyttäjähostiileihin pelimekaniikkaratkaisuihin tämä antaa jatkossa insentiiviä? Ollaan käyttämättä background taskingia esimerkiksi, ja tikittävä mittari etenee vain kun peli on auki ruudulla, jotta kehittäjä saisi maksimimäärän ”käyttöminuutteja”? Kuulostaa aika kamalalta.

Käyttäjän Antn kuva
Antn

Apple joten ei jatkoon.

Käyttäjän Poliisitapaus kuva
Poliisitapaus

Applen hinnoittelulla ei taida olla halpaa lystiä.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Mikäli Apple kuvittelee noiden vastaavien pelipalveluiden menestyksen perusteella myös omansa automaattisesti menestyvän, niin kannattaisi huomioida se yksi merkittävä ero: nuo muut palvelut on pelikonsoleilla ja laitteilla, joilla ns. perinteiset pelaajat pelaavat. Applen palvelu olisi mobiilia. Toki siellä on pelaajia vielä enemmän mutta ovatko he valmiina maksamaan mistään kun nytkin pelaavat free to playta?

Lainaus

Ollaan käyttämättä background taskingia esimerkiksi, ja tikittävä mittari etenee vain kun peli on auki ruudulla, jotta kehittäjä saisi maksimimäärän ”käyttöminuutteja”? Kuulostaa aika kamalalta.

Mikäli kehittäjä saa massia käyttöajasta, niin eikö mittarin nimenomaan kannata raksuttaa myös sovelluksen ollessa tausta-ajossa?

Ei mutta niin, nythän minä hoksaan! Mobiili lienee täynnä pelejä, joissa on pakko vain odotella että joku hiton resurssi valmistuu ja sellaisen suhteen nuo voisivat tuota käyttää ikävällä tavalla hyväkseen. Ei ensin tullut mieleenkään, sillä kun omat pelini on tauolla, niin silloin nimenomaan mitään ei saakaan tapahtua.

Mitä tausta-ajoon puhelimissa tulee: pitääkö ihmiset paljonkin eri ohjelmia taustalla päällä? Itsellä on pääosan ajasta tyhjä se valikko, josta sovelluksien välillä vaihdetaan tai niitä suljetaan. Toki siellä syvemmällä tasolla on Whatapit, Messengerit ja perustoiminnot aina päällä mutta ei mitään sovelluksia, jota ei sillä hetkellä ole käyttämässä.

Toisaalta itse en edelleenkään käytä puhelinta kuin pääosin pikaviestintään, tekstareihin, puheluihin ja pikaisiin asioiden tai osoitteiden tarkistuksiin. Siksi kai omissa puhelimissa on akut kestäneet aina viitisen päivää ongelmitta kun puhelinta käyttää puhelimena eikä näppäile sitä jatkuvasti ja joka paikassa.

Käyttäjän Petteri Uusitalo kuva
Petteri Uusitalo

Muotoilin vähän huonosti. Sellaista hypoteettista mekaniikkaa siis tosiaan tarkoitin, että ne resurssien valmistumiset tms. etenisivät vain kun sovellus on auki näytöllä, sen sijaan että pelaaja voisi vain odottaa X tunnin verran oikeaa aikaa puhelin taskussaan. Tähän insentiiviin kehittäjiä siis ajaisi se tapa jolla iOS laskee sovellusten ”ruutuaikaa”: jos kuuntelet podcasteja kymmenen tuntia, ruutuajaksi lasketaan se viisi sekuntia jonka sovellus oli auki näytöllä ennen kuin laitoit näytön kiinni.

Mutta kukapa tietää, pelkkää spekulaatiotahan tämä vasta on.

Varsinaisesti taustallahan pelit eivät voi iOSilla pyöriä. Siellä tausta-ajo toimii niin, että elleivät sovellukset soita audiota ne eivät saa pyöriä taustalla vapaasti kuin maksimissaan kymmenen minuutin ajan, ja silloinkin vain jos niillä on käynnissä joku hyväksytty prosessi kuten tiedoston lataaminen. Joten sinällään moniajovalikossa näkyvät ohjelmat eivät juuri koskaan ole ”päällä” eivätkä syö akkua. Keskimääräiset käyttäjät eivät tätä toki tiedä, vaan jokainen tuntuu jostain kadulta oppineen että kaikki valikossa näkyvät ohjelmat pitää aina sulkea käsin…

Se konteksti mikä tässä uutisessa jää pois on se että Applella alkaa olla jo iso läjä kaikenlaisia kuukausimaksullisia palveluita: pilvipalvelutilaan saa menemään kolme euroa kuussa, musiikkistriimipalveluun kympin kuussa, ja huhtikuussa ollaan lanseeraamassa myös oma videostriimipalvelu. Jotkut ovat pyöritelleet, että ennen pitkää olisi järkevää tarjota Amazon Primen tapaista isoa pakettia, jolla saisi kaiken yhdellä maksulla. Ja siihen sekaan pelit solahtaisivat varmaan aika näppärästi. Saapa nähdä miten se sitten vaikuttaa mobiilipuolen ansaintamalleihin.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus Petteri Uusitalo

Varsinaisesti taustallahan pelit eivät voi iOSilla pyöriä. Siellä tausta-ajo toimii niin, että elleivät sovellukset soita audiota ne eivät saa pyöriä taustalla vapaasti kuin maksimissaan kymmenen minuutin ajan, ja silloinkin vain jos niillä on käynnissä joku hyväksytty prosessi kuten tiedoston lataaminen. Joten sinällään moniajovalikossa näkyvät ohjelmat eivät juuri koskaan ole ”päällä” eivätkä syö akkua. Keskimääräiset käyttäjät eivät tätä toki tiedä, vaan jokainen tuntuu jostain kadulta oppineen että kaikki valikossa näkyvät ohjelmat pitää aina sulkea käsin…

Androidin suhteen en ole varma onko tuo sama juttu vai onko ne oikeasti päällä. Koska en ole asiaa jaksanut tarkistaa, niin helpompi on ollut varmuuden vuoksi heivata ne pois sieltä valikosta. Joka tapauksessa ne tulee napattua päälle tarvittaessa päävalikosta, joten ei haittaa vaikka eivät siellä taustalla olekaan.

Lisäksi ainakin puolisolla on tuossa listassa joku 20-30 sovellusta niin sen selaaminen on jo työlästä ja helpompi olisi vähän karsia sitä määrää. Itse en pidä siellä mitään ja napsauttelen sovelluksia tosiaan kuvakkeistaan kun niitä tarvitsen.

Oikeastaan itsellä ei tuolla koko valikolla ole muuta käyttöä kuin sovelluksen vaihto ja sitäkin tulee aika harvoin käytettyä. Aika harvoin tarvitsee käytellä useampaa sovellusta yhtä aikaa.

EDIT: Nopeasti googletin nyt tuota (Androidin osalta) ja ainakin ohjeita löytyy tuohon, että miten background-appeja suljetaan ja se on nimenomaan tuon mainitsemani valikon kautta. Googletin tosin pikaisesti, joten en tiedä kuinka oikeassa tuo ohje on. Tosin myös mainitaan, että force stopilla lähtee ne viimeisetkin rippeet jos ei ensimmäinen auta. Mutta tästä jään edelleen käsitykseen että olen toiminut oikein kun kyseessä on Android. Toki force stoppiakin on joskus joutunut käyttämään mutta lähinnä jumituksen tai toimimattomuuden kohdalla ja nekin pääasiassa puolison puhelimella. Enkä ihmettele kun siellä on niitä kymmeniä listalla.