Pelisivusto Kotakun mukaan Electronic Arts peruutti viime vuoden keväällä Star Wars Battlefront -sivuosan, koodinimeltään Viking. Se on kolmas Star Wars -peli, jonka julkaisija on peruuttanut sitten vuoden 2017. Kotakun lähteenä toimivat kuusi ihmistä, joilla on tietoa EA:n sisäpiiristä. Kotaku ei paljastanut lähteiden nimiä, koska henkilöillä ei ollut lupaa puhua peruutetuista projekteista.

Vikingin oli määrä ilmestyä 2020 syksyllä uusien konsoleiden kanssa. Sen tarina sai alkunsa vuonna 2015 EA:n omistaman Visceral Gamesin työstämän Star Wars -aiheisen Ragtag-pelin muodossa. Vuoden 2017 lokakuussa EA sulki Visceralin ja peruutti Ragtagin, jonka taidetta hyödynnettiin EA Vancouverin kehittämän Orcaksi kutsutun Star Wars -projektin kanssa. Orca peruutettiin vuonna 2019, ja EA Vancouver alkoi kehittää pienempää Star Wars -peliä Vikingia – jonka oli määrä ilmestyä 2020 syksyllä.

Vikingissa oli Battlefront-juurista huolimatta määrä olla avoimen maailman roolipelin elementtejä. Suunnitelmissa oli tuoda mukaan myös toinen pelistudio, Criterion. Ongelmat alkoivatkin kahden studion välisestä yhteistyöstä. Criterion toimii Lontoossa, ja logistiset ongelmat EA Vancouverin kanssa työskentelyssä tulivat pelin kehityksen tielle. Kävi ilmi, että peli ei valmistuisi suunnitellussa aikahaarukassa, eikä Electronic Arts halunnut pidentää kehityksen ikkunaa. Sen sijaan se päätti perua Vikingin kokonaan.

Huhujen mukaan tällä hetkellä EA, joka julkaisee Star Wars -pelit konsoleille ja pc:lle yksinoikeudella, kehittää kahta eri Star Wars -peliä. Respawnin menestyneen Jedi Fallen Orderin lisäksi kehitteillä pitäisi olla pienempi ja erikosempi projekti, josta vastaa EA Motive -studio Kanadan Montrealissa.

Lähde: Kotaku

Lisää luettavaa