Huhu: Konami sulki Metal Gear Solid V -kehitysstudion / Uutiset / pelaaja.fi

Huhu: Konami sulki Metal Gear Solid V -kehitysstudion

3.11.2015 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
3
Huhu: Konami sulki Kojima Productionsin kehitysstudion

Metal Gear Solid V:n myyntimenestys ei riittänyt pitämään pelin kehitykseen osallistunutta Konami Los Angelesia pystyssä, mikäli uudet huhut pitävät paikkansa.

Japanilaisjulkaisija Konamin kerrotaan sulkeneen osaksi Kojima Productionsia vuonna 2013 perustetun Los Angelesin studionsa. Huhun lähteenä on 3D Realms -studion perustaja George Broussard, joka kertoo Twitterissä saaneensa tiedon studion sulkemisesta. Tietojen mukaan Metal Gear Solid -pelisarjan kehitystyöhön perustettu studio työllisti n. 35 henkeä. Konami ei ole toistaiseksi vahvistanut väitteitä.

Konami on kuluvan vuoden varrella ajautunut näkyvästi etäämmäs suuren budjetin videopelien kehityksestä. Syyskuussa julkaistu Metal Gear Solid V: The Phantom Pain osoittautui kuitenkin myyntimenestykseksi. Kehittäjäveteraani Hideo Kojiman ja Konamin näillä näkymin viimeiseksi yhteistyöprojektiksi jäävä peli ylsi kuukaudessa viiden miljoonan kappaleen myynteihin.

Päivitys: Konami on vahvistanut pelisivusto Polygonille, että Konamin Los Angelesissa sijaitseva studio on tosiaan suljettu. Yhtiön mukaan sulkeminen tapahtui tuotekehitysresurssien keskityksen johdosta. 

Lähde: VG247

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman

Tässäpä malliesimerkki tästä tehofokusoituneen, cinematic triple-A:n viitoittaman tien problematiikasta. Mobiili Bomberman next in line.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Täysin yhdentekevää minulle, siis ainakin pelin tulevaisuutta ajatellen. MGS Online viihdytti pari iltaa ja itse peli jätti edelleenkin vähän huonon maun suuhun. En näin ollen edes kuvittele mitään hyvää lisää tälle tulevan. Ostoa en kadu, sillä paljon oli hyvääkin mutta silti niin paljon täyttä turhuutta ja liukuhihnamaista samantoistoa. Jos kuitenkin nykyisillä tiedoillani olisin peliä ostamassa, niin jättäisin alekoriin.

Lainaus käyttäjältä Megaman

Tässäpä malliesimerkki tästä tehofokusoituneen, cinematic triple-A:n viitoittaman tien problematiikasta. Mobiili Bomberman next in line.

Niin ja tuolla Kojiman loputtomalla viilaamisella (ja näin ollen rahan kuluttamisella) ei ollut siis mitään osaa eikä arpaa tähän? Hyvinhän noita 'triple-A'-pelejä tulee, menestyy ja myy. Kaikissa ei ole Kojimoita takana suuruudenhulluuden kanssa.

Itselläni ei mitään ongelmaa kyseisten lajikkeiden kanssa, mitä nyt varmimmat tylsyydet tulee jätetty kauppaan. Viime aikoina olenkin - Witcher 3:n lisäksi - saanut eniten iloa nimenomaan PS+:n indietarjonnasta.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Myyntimenestys voi olla sinällään ihan oikea termi kuvaamaan Phantom Painia, mutta silti se on vain puolet totuudesta, koska jos nyt Forbesia on uskominen, peli saattaa juuri näillä hetkillä olla nipin napin voitollinen Konamille. Jos oli kovat tuotot, niin oli kovat kehityskustannuksetkin.

Ymmärtäähän tuon, miksi Konami nyt haluaa karsia mielellään kaikki lisäkustannukset pelin tiimoilta ja rapakon takana sijaitseva sivustudio on loogisin paikka aloittaa.