Huhu: Mass Effect: Legendary Edition -remasterointi siirtyy ensi vuoteen – ensimmäinen osa herättää huolta / Uutiset / pelaaja.fi

Huhu: Mass Effect: Legendary Edition -remasterointi siirtyy ensi vuoteen – ensimmäinen osa herättää huolta

26.09.2020 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
10
mass effect, Legendart Edition, ea, bioware, Remaster

Alkuperäisen Mass Effect -trilogian pitkään huhuiltu remasterointikäsittely on jäämässä nyt ensi vuoden alkuun, VentureBeat-sivusto kertoo lähteisiinsä vedoten.

Mass Effect: Legendary Editioniksi näillä näkymin nimettävää pakettia tavoiteltiin alun perin paljastettavaksi ja julkaistavaksi lokakuussa, mutta niin koronapandemia kuin laatumivaatimukset ovat lopulta lykänneet hanketta. Erityisesti julkaisua on hidastamassa lähteiden mukaan alkuperäinen Mass Effect, jonka koetaan tekevän nykyisellään huonon ensivaikutuksen niin pelattavuuden kuin visuaalisen annin osalta.

Lähteet eivät kerro tarkalleen, miten asia oli tarkoitus korjata. Ilmeisesti kehittäjät kuitenkin ymmärtävät ongelman ja haluavat tehdä fanien kannalta oikein tilanteen ratkaisemisessa.

Lisäajankaan kanssa pakettiin ei sovi kuitenkaan odottaa Mass Effect 3:een aikoinaan kuulunutta moninpeliä. Tarkoituksena kehittäjillä kun ei olisi luoda palveluvetoista pakettia, joka vaatisi aktiivista ylläpitoa. Pelien yksinpelilisäsisällön pitäisi sentään olla osa pakettia.

Lähde: VentureBeat

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Oroku kuva
Oroku

"...jonka koetaan tekevän nykyisellään huonon ensivaikutuksen niin pelattavuuden kuin visuaalisen annin osalta."

Eipä ykköstä voi tuon paremmin tiivistää, ihan alkuperäistä versiota myöten. Tarina, hahmot ja maailmanluonti on timanttia, mutta voi hyvä jumala sitä kankeaa ja tragikoomista pelaamista.

Käyttäjän Portable kuva
Portable
Lainaus Oroku

"...jonka koetaan tekevän nykyisellään huonon ensivaikutuksen niin pelattavuuden kuin visuaalisen annin osalta."

Eipä ykköstä voi tuon paremmin tiivistää, ihan alkuperäistä versiota myöten. Tarina, hahmot ja maailmanluonti on timanttia, mutta voi hyvä jumala sitä kankeaa ja tragikoomista pelaamista.

Vähän niunkuin tää. En ikinä unohda miten hukkasin tuntikausia elämästäni kun vahinhossa hyppäsin ulos siitä avaruusautosta ja liuin sata metriä alamäkekeen ja peli jäi sitten siihen kun autoon oli mahdotonta päästä ja tallennus oli tuntien päässä

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Itselleni ykkönen on se paras, siinä sai sentään vielä valita missä järjestyksessä planeetoille mennään ja tämän johdosta dialogi muuttui hieman. Toinen on se että pelissä sai ulkonäköä muuttavat haarniskat ja aseet pelin sisällä eikä oikealla rahalla ostamalla. Pelattavuus oli toki parempi myöhemmissä, mutta kosmeettisen sälän maksulliseksi siirtyminen, lisääntynyt lineaarisuus sekä karsittu hahmonkehitys oli itselleni paljon isompia ongelmia kuin ykkösen pelattavuuden puutteet, siksi vähän huolestuttaakin että kokoelman versio ykkösestä on taas myöhempien osien kaltainen virtaviivaistettu kokemus.

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac
Lainaus Portable

Vähän niunkuin tää. En ikinä unohda miten hukkasin tuntikausia elämästäni kun vahinhossa hyppäsin ulos siitä avaruusautosta ja liuin sata metriä alamäkekeen ja peli jäi sitten siihen kun autoon oli mahdotonta päästä ja tallennus oli tuntien päässä

Aa, se klassinen rest in vitutus 😆. Itselläni ei onneksi ole juuri Mass Effectin kohdalla sattunut vastaavaa. Mutta jossain muussa pelissä kylläkin, siis että pelissä ei pääse eteenpäin mun valitettavan kämmin + huonon pelisuunnitelun aiheuttaman umpikujan myötä, joten homma jää siihen.

Mitä uutiseen tulee, niin parempi näin, kuin että peli potkitaan ulos epävakaana raakileena. Kuten taannoin jo vuodatin asiasta, sen tiiliskiven verran, Mass Effect 1 ja 3 olivat monin paikoin ala-arvoisen huonoja Playstation 3:lla. Tässä olisi tilaisuus saada pelit edes kertaalleen tasapuolisen vakaina kaikille laitteille. Ja siihen nimeen olen vain tyytyväinen, että porukka myöntää ongelmat suoraan, sen sijaan että pelaajille ojennetaan täys pökäle kultakääreessä ja vakuutellaan kaiken olevan hyvin. Andromedan onnettomalla julkaisulla (ja sitä seuranneella paskamyrskyllä) lienee jotain vaikutusta asiaan...

Ja itken krokotiilin kyyneliä tuosta uupuvasta multiplayerista. Kolmosessa oli tuskastuttavan helppoa nähdä, miten paljon sen väkisin mukaan runnominen rampautti yksinpeliä. Kuinka paljon vakaampi ja paikoitellen paremmin kirjoitettu ME3 olisi voinutkaan olla, jos koko hemmetin multiplayeriä ei olisi tukittu siihen laisinkaan?

Tympäsee aina nähdä, kuinka lopulta vain väliaikainen ominaisuus rokottaa pääpeliä, jättäen siihen pysyvät arvet vuosikausiksi eteenpäin. No, ainakaan tällä kertaa sillä ei ole mitään vaikutusta lopulliseen tuotteeseen, olipa se sitten täyttä timattia tai ei.

Käyttäjän Kosmonautti kuva
Kosmonautti

Joo, tehäänpä samassa Mass Effect 1:stäkin geneerinen gears of war shootter ala ME2 ja 3, niin eipä tarvitse ainakaan tähän koskea pitkällä tikullakaan.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

@mecha_no_maniac

En kyllä muista, että moninpelillä olisi ollut mitään vaikutusta varsinaiseen kampanjaan. Pelasin pelin läpi varsin sujuvasti muistamatta moninpelin olemassaoloa laisinkaan. Missään vaiheessa sitä ei tyrkytetty ja galactic readiness oli helppo saada tappiin ilman yhtäkään moninpelitehtävää.

Varsinaiseen tarinan laatuun lienee vaikuttanut eniten se, että edellisten osien pääkäsikirjoittaja Drew Karpyshyn lähti sopivasti muihin hommiin, eikä siis ollut viimeistelemässä aloittamaansa tarinaa. Toinen katastrofi oli oletettavasti EA:n taholta tullut tallimääräys leikata Javik-companioni deluxe edition -yksinoikeudeksi ja Leviathan maksulliseksi lisäriksi. Molemmat ovat tarinan kannalta käytännössä pakollista koettavaa, joten well played EA, well played. Ehkä tämän päätöksen seuraukset sitten tunnettiinkin nahoissaan.

Käyttäjän Refloni kuva
Refloni
Lainaus Haerski

Toinen katastrofi oli oletettavasti EA:n taholta tullut tallimääräys leikata Javik-companioni deluxe edition -yksinoikeudeksi ja Leviathan maksulliseksi lisäriksi. Molemmat ovat tarinan kannalta käytännössä pakollista koettavaa, joten well played EA, well played. Ehkä tämän päätöksen seuraukset sitten tunnettiinkin nahoissaan.

DLC:n ei pitäisi olla pakollista koettavaa, ikinä. Mass Effect 3:n peruspeli myytiin kokonaisena tarinana ja sellaisena sitä kuuluu myös kritisoida. Tarinan pilkkominen osiin ja myyminen erikseen on vakavaa sabotaasia, joka osoittaa hyvin, miten vähän EA ymmärtää myymistään tuotteista. Tai ainakin ymmärsi silloin.

Käyttäjän Ananaz kuva
Ananaz

@Haerski

Ainakin pelin ilmestyessä, ennen minkään DLC:n tai Extended Cutin julkaisua, Galactic Readinessia ei ollut mahdollista saada täysille pelaamatta moninpeliä tai jotain mobiilisivuhöttöä. Ei nyt sillä, että koko GR:llä suurta merkitystä pelin lopputuleman kannalta olisi juuri ollutkaan.

Muutoinkin moninpelillä oli se vaikutus kampanjaan, että muistaakseni ainakin N7-sivutehtävät perustuivat suoraan moninpelistä kierrätettyihin karttoihin ja olivatkin sen mukaisesti vähän sellaisia yksinkertaisia ja nopeita räiskintäpöräyksiä vailla sen suurempaa merkitystä tai sisältöä. Nekin toki olivat vielä ihan hyvää sisältöä verrattuna kaikkiin niihin Citadelissa kirjaimellisesti ohimennen mukaan tarttuneisiin fetch questeihin verrattuna.

Käyttäjän Lahis kuva
Lahis
Lainaus Haerski

@mecha_no_maniac

En kyllä muista, että moninpelillä olisi ollut mitään vaikutusta varsinaiseen kampanjaan. Pelasin pelin läpi varsin sujuvasti muistamatta moninpelin olemassaoloa laisinkaan. Missään vaiheessa sitä ei tyrkytetty ja galactic readiness oli helppo saada tappiin ilman yhtäkään moninpelitehtävää.

Varsinaiseen tarinan laatuun lienee vaikuttanut eniten se, että edellisten osien pääkäsikirjoittaja Drew Karpyshyn lähti sopivasti muihin hommiin, eikä siis ollut viimeistelemässä aloittamaansa tarinaa. Toinen katastrofi oli oletettavasti EA:n taholta tullut tallimääräys leikata Javik-companioni deluxe edition -yksinoikeudeksi ja Leviathan maksulliseksi lisäriksi. Molemmat ovat tarinan kannalta käytännössä pakollista koettavaa, joten well played EA, well played. Ehkä tämän päätöksen seuraukset sitten tunnettiinkin nahoissaan.

ME3:n tarinadelsut oli kaikki oikeastaan aiak vaikeassa paikassa. Sisällöltään kaikki oli kelpo kamaa (joskin Citadel maistui melko epilogimaiselta mitä se toki tosiassa olikin), mutta koska pelin loppu on mikä on, ne on pakko ajoittaa aikaan ennen sitä joka taas tekee niiden myymisestä ja kokemisesta kuukaisia julkaisun jälkeen vähän ikävää.

Käyttäjän Lahis kuva
Lahis
Lainaus Ananaz

Muutoinkin moninpelillä oli ainakin se vaikutus kampanjaan, että muistaakseni ainakin N7-sivutehtävät perustuivat suoraan moninpelistä kierrätettyihin karttoihin ja olivatkin sen mukaisesti vähän sellaisia yksinkertaisia ja nopeita räiskintäpöräyksiä vailla sen suurempaa merkitystä tai sisältöä. Nekin toki olivat vielä ihan hyvää sisältöä verrattuna kaikkiin niihin Citadelissa kirjaimellisesti ohimennen mukaan tarttuneisiin fetch questeihin verrattuna.

N7:n sivutehtävät käytännössä pohjustivat moninpelikartat. Shepard kävi siivoamassa paikalta jonkun kriittisen kohteen, jonka jälkeen Hackett totesi että "Me laitetaan tiimi valvomaan tätä kohdetta." Yhdessä oli jopa moninpelihahmoja esittävä NPC squad paikalla.

Nostoja