Huhu: Metal Gear Solid V:n pelimoottorin isä jätti Konamin, yhtiö käytännössä luopuu AAA-peleistä

Fox Enginea Konamilla luomassa ollut Julien Mercerorn on raporttien mukaan ottanut hatkat japanilaisyhtiöstä.

18.9.2015 13:20

Metal Gear Solid V:n ja Pro Evolution Soccer -sarjan hyödyntämän Fox Engine -pelimoottorin tekninen johtaja Julien Merceron on jättänyt Konamin, tuoreet raportit kertovat.

Pelisivustot IGN, Gameblog ja Eurogamer kertovat kuulleensa asiasta nimeltä mainitsemattomilta lähteiltään. Raportit antavat ymmärtää, että Merceron olisi ollut tyytymätön Konamin suunnitelmiin keskittyä jatkossa mobiilipelien tehtailuun, mitä yhtiö olisi tekemässä kunnianhimoisempian peliprojektien kustannuksella.

Ennen Konamille tuloa Merceron ehti vaikuttaa esimerkiksi teknologiapäällikkönä Square Enixilla ja sen nykyisissä tytäryhtiöissä, kuten Eidosilla. Hän toimi pitkään myös ohjelmoijana ja teknisenä pomona myös Ubisoftilla.

Gameblog on erikseen myös vielä raportoinut kuulleensa, että Konami olisi pysäyttänyt kaikkien ”AAA-tason” peliprojektiensa tuotannon Pro Evolution Soccer -sarjaa lukuunottamatta. Myös Eurogamer kertoo kuulleensa vastaavaa. Aiemmin tänä vuonna Konami kyllä vakuutteli, ettei se ole uusista mobiilikeskeisistä suunnitelmistaan huolimatta hylkäämässä esimerkiksi konsoleita tyystin, mutta tarkkaa tietoa se ei ole antanut siitä, miten se on aikonut jatkaa konsolimarkkinoilla. Ilmeisesti suunnitelmia esimerkiksi uudelle suuren luokan Metal Gear -pelille ei tällä hetkellä ole, vaikka aiemmin maaliskuussa yhtiö kertoikin valmistelevansa uuden Metal Gearin kehityksen aloittamista.

Kuluva vuosi on ollut erittäin negatiivinen Konamin julkisuuskuvan kannalta. Ensin maaliskuussa internet täyttyi raporteista, että Metal Gear -luoja Hideo Kojima olisi lähtemässä yhtiöstä Metal Gear Solid V:n valmistumisen jälkeen, minkä siivittämä monet Kojiman nimeen viittaavista asioista aina Kojima Productions -kehitystiimiä myöten on Konamin toimesta vedetty tavalla jos toisella maan alle. Tämän jälkeen hurjasti mielenkiintoa keränneen Silent Hills -kauhupelin kehitys myös lopetettiin ja verkkoon päätyi raportti Konamin kovin rujoista työoloista.

Vielä tähänkään hetkeen mennessä Konami ei ole virallisesti vahvistanut Kojiman lähtöä yhtiöstä.

Lähde: Gameblog, Eurogamer, IGN

Lisää luettavaa