Huhu: Metal Gear Solid V:n pelimoottorin isä jätti Konamin, yhtiö käytännössä luopuu AAA-peleistä / Uutiset / pelaaja.fi

Huhu: Metal Gear Solid V:n pelimoottorin isä jätti Konamin, yhtiö käytännössä luopuu AAA-peleistä

18.09.2015 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
11

Metal Gear Solid V:n ja Pro Evolution Soccer -sarjan hyödyntämän Fox Engine -pelimoottorin tekninen johtaja Julien Merceron on jättänyt Konamin, tuoreet raportit kertovat.

Pelisivustot IGN, Gameblog ja Eurogamer kertovat kuulleensa asiasta nimeltä mainitsemattomilta lähteiltään. Raportit antavat ymmärtää, että Merceron olisi ollut tyytymätön Konamin suunnitelmiin keskittyä jatkossa mobiilipelien tehtailuun, mitä yhtiö olisi tekemässä kunnianhimoisempian peliprojektien kustannuksella.

Ennen Konamille tuloa Merceron ehti vaikuttaa esimerkiksi teknologiapäällikkönä Square Enixilla ja sen nykyisissä tytäryhtiöissä, kuten Eidosilla. Hän toimi pitkään myös ohjelmoijana ja teknisenä pomona myös Ubisoftilla.

Gameblog on erikseen myös vielä raportoinut kuulleensa, että Konami olisi pysäyttänyt kaikkien "AAA-tason" peliprojektiensa tuotannon Pro Evolution Soccer -sarjaa lukuunottamatta. Myös Eurogamer kertoo kuulleensa vastaavaa. Aiemmin tänä vuonna Konami kyllä vakuutteli, ettei se ole uusista mobiilikeskeisistä suunnitelmistaan huolimatta hylkäämässä esimerkiksi konsoleita tyystin, mutta tarkkaa tietoa se ei ole antanut siitä, miten se on aikonut jatkaa konsolimarkkinoilla. Ilmeisesti suunnitelmia esimerkiksi uudelle suuren luokan Metal Gear -pelille ei tällä hetkellä ole, vaikka aiemmin maaliskuussa yhtiö kertoikin valmistelevansa uuden Metal Gearin kehityksen aloittamista.

Kuluva vuosi on ollut erittäin negatiivinen Konamin julkisuuskuvan kannalta. Ensin maaliskuussa internet täyttyi raporteista, että Metal Gear -luoja Hideo Kojima olisi lähtemässä yhtiöstä Metal Gear Solid V:n valmistumisen jälkeen, minkä siivittämä monet Kojiman nimeen viittaavista asioista aina Kojima Productions -kehitystiimiä myöten on Konamin toimesta vedetty tavalla jos toisella maan alle. Tämän jälkeen hurjasti mielenkiintoa keränneen Silent Hills -kauhupelin kehitys myös lopetettiin ja verkkoon päätyi raportti Konamin kovin rujoista työoloista.

Vielä tähänkään hetkeen mennessä Konami ei ole virallisesti vahvistanut Kojiman lähtöä yhtiöstä.

Lähde: Gameblog, Eurogamer, IGN

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac

Konami = seuraava Rare? Isoimmat nimet karkaavat pois ja studion tulevaisuuteen povataan vain kasoittain kevyttä höttöä...

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Olihan se MGSV aikamoinen juotsenlaulu sentään! Hyvästi Konami, toivottavasti firmanne kuolee lähitulevaisuudessa kokonaan pois.

Käyttäjän Norsukampa kuva
Norsukampa

Ensin Star Fox ja nyt Fox Engine. Ei ole hyvä päivä ketuille...

Käyttäjän rautahuilu kuva
rautahuilu

Konami tekee kuolemaa mutta useiden juttujen perusteella se ansaitsee sen.

Käyttäjän Brutal1ty kuva
Brutal1ty
Lainaus käyttäjältä rautahuilu

Konami tekee kuolemaa mutta useiden juttujen perusteella se ansaitsee sen.

Itse asiassa kaikki uutiset viittaa siihen että Konami tekee hirveästi voittoa, niin mobiilipelien kun pachinko-masiinat takovat heille enemmän voittoa kun esim. pari tuorreinta Castlevaniaa. Ymmärrän täysin miksi Konami haluaa jatkaa tällä linjalla, en pidä siitä että he hylkäävät perinteisen pelimarkkinat lähes tyystin, mutta he vain yksinkertaisesti menevät sinne missä raha on.

Käyttäjän frozen kuva
frozen
Lainaus käyttäjältä Brutal1ty

Lainaus käyttäjältä rautahuiluKonami tekee kuolemaa mutta useiden juttujen perusteella se ansaitsee sen.

Itse asiassa kaikki uutiset viittaa siihen että Konami tekee hirveästi voittoa, niin mobiilipelien kun pachinko-masiinat takovat heille enemmän voittoa kun esim. pari tuorreinta Castlevaniaa. Ymmärrän täysin miksi Konami haluaa jatkaa tällä linjalla, en pidä siitä että he hylkäävät perinteisen pelimarkkinat lähes tyystin, mutta he vain yksinkertaisesti menevät sinne missä raha on.

jos tyydyt pelaamaan noita mobiilipeliä ja pachinkoa niin hyvä sulle mutta vähän epäilen että japanin ulkona nuo ei tuo voittoa

Käyttäjän Brutal1ty kuva
Brutal1ty
Lainaus käyttäjältä frozen

jos tyydyt pelaamaan noita mobiilipeliä ja pachinkoa niin hyvä sulle mutta vähän epäilen että japanin ulkona nuo ei tuo voittoa

*facepalm
Luetko sinä viestejä ennen kommentointia?

Lainaus käyttäjältä Brutal1ty

Ymmärrän täysin miksi Konami haluaa jatkaa tällä linjalla,[u] en pidä siitä että he hylkäävät perinteisen pelimarkkinat lähes tyystin[/u], mutta he vain yksinkertaisesti menevät sinne missä raha on.

Itse et taida ymmärtää sitä että Konami ei ole kiinnostunut japanin ulkopuolisista markkinoista, koska he tekevät paljon rahaa vähällä vaivalla japanissa, he eivät mene "merta edemmäs kalaan". Jotenkin nämä "HARDCORE" pelaajat rupeavat maalaamaan jo historiankirjoihin että Konami kaatuu näiden päätösten johdosta, fakta kuitenkin on että he ovat väärässä, myyntiluvut osoittavat että he tekevät voittoa, ja se ei muuten kerro mitään minusta ja minun pelitavoista joten turha minulle on vittuilla pachinko-masiinoista ja mobiilipeleistä.

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax

Fox enginestä saanut sellaisen tuntuman, että jos unohtaa ruudunpäivityksen lukituksen, että kyseessä on aivan älyttömän hyvin toimiva ja skaalautuva moottori.

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman

Triple-A tekee kuolemaa.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Jääkö Fox Engine nyt siis jonnekin varastoon unohduksiin? Tuntuu että moottorissa voisi olla potentiaalia kun saatiin MGSV:n kautta kerrankin sitä 60/1080-settiä konsoleillekin asti. Tosin täytyy muistaa että Nintendolla noita lienee aika paljon Wii U:lla, että kyse ei liene moottoreista kun ei saada muka muille konsoleille peleille samoja lukemia.