Huhu: Microsoft on hylännyt suunnitelmat useammasta seuraavan sukupolven konsolista / Uutiset / pelaaja.fi

Huhu: Microsoft on hylännyt suunnitelmat useammasta seuraavan sukupolven konsolista

24.06.2019 // Kirjoittanut: Joonas Pikkarainen
6

Microsoftin seuraavan sukupolven konsolin on huhuiltu aiemmin koostuvan useammasta eri mallista, mutta viimeisimpien tietojen mukaan alkuperäiset suunnitelmat on hylätty yhden tehokonsolin tieltä.

Aiemmin Microsoftin huhuiltiin työstävän Lockhart- ja Anaconda-nimillä kulkevia konsoleita, joista toinen olisi ollut nyt julkistettu huipputehokas malli ja toinen edullisempi xCloud-pilvipalveluun nojaava suoratoistokonsoli. Huhun aluille laittanut Brad Sams on nyt kertonut suunnitelmien muuttuneen.

Hänen mukaansa useammasta konsoliratkaisusta luovuttiin, kun kehittäjät olisivat joutuneet tekemään kompromisseja pelien sovittamisesta kahden eri tehoiltaan poikkeavan mallin välille. Tämä olisi puolestaan johtanut pelien optimoimiseen heikomman ehdoilla, jolloin ne eivät olisi todennäköisesti pärjänneet vertailuissa muiden seuraavan sukupolven konsoleiden kanssa.

Toisekseen yhtiön alkuperäisenä ajatuksena edullisemman konsolin taustalla oli halu laskea uusien käyttäjien kynnystä tulla mukaan Xbox-tuoteperheeseen. Suoratoistopelaamisen sekä xCloudin saralla tehdyt kehitysaskeleet ovat kuitenkin johtaneet siihen, ettei erilliselle sitä varten suunnitellulle konsolille ole enää välttämättä tarvetta, kun saman palvelun voi tarjota käytännössä mille tahansa laitteelle.

Xbox-pomo Phil Spencer esitteli E3-messuilla yhtiön seuraavan sukupolven Xbox-konsolin, Project Scarlettin, joka saapuu loppuvuodesta 2020.

Lähde: Thurrott

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Veikkailin aiemmin olevan todennäköisintä juuri Microsoftin tuovan kaksi mallia mutta toisaalta tässä uutisessa olevat perustelut ovat sen verran järkeviä, että mitäpä niitä turhaan tuomaan.

Toisaalta onhan pc-kokoonpanojakin vaikka minkälaisia ja en ole silti kuullut valitusta että heikommat kokoonpanot jarruttaisivat pelejä. Mikäli perus- ja tehomalli myös eroaisivat yksinomaan tehoissa, niin mikä ongelma olisi kehittää tehomallin ehdoilla ja pistää asetuksia alemmas perusmallin kohdalla - aivan kuten pc:llä kun ei ole parasta rautaa alla.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus zappah

Toisaalta onhan pc-kokoonpanojakin vaikka minkälaisia ja en ole silti kuullut valitusta että heikommat kokoonpanot jarruttaisivat pelejä.

Niin, mutta kun pelejä ei edelleenkään tai oikeastaan enää (vuosikymmeniin) tehdä pc-koneiden ehdoilla vaan konsoleiden, yleensä sen heikoimman.

Se tässä pelottaakin, että nyt kun Switch menestyy, niin tulevat monialustapelit on verhojen takana ruuvattu sen ehdoilla. Mutta tässä Microsoftin tapauksessa kyse oli vissiin nimenomaan niistä Microsoft-peleistä, että eivät olisi jälkeenjääneitä Sonyn vastaavien rinnalla. Hyvä päätös.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus snaketus

Niin, mutta kun pelejä ei edelleenkään tai oikeastaan enää (vuosikymmeniin) tehdä pc-koneiden ehdoilla vaan konsoleiden, yleensä sen heikoimman.

Se tässä pelottaakin, että nyt kun Switch menestyy, niin tulevat monialustapelit on verhojen takana ruuvattu sen ehdoilla. Mutta tässä Microsoftin tapauksessa kyse oli vissiin nimenomaan niistä Microsoft-peleistä, että eivät olisi jälkeenjääneitä Sonyn vastaavien rinnalla. Hyvä päätös.

Mitenkäs tähän väitteeseen sopii se sinun jatkuvasti hehkuttamasi ray-tracing? Taitaa pistää jokaisen markkinoilla olevan näytönohjaimen kyykkyyn, joten miten konsolit tarkalleen ottaen on tässä kehitystä jarruttaneet?

Zappah on joka tapauksessa ihan oikeassa. Ihan yhtälailla heikompi pc-kanta on kehityksen hidaste kuin konsolit ovat. Esim. mainittua ray-tracingiä tukee toistaiseksi vain Nvidian RTX2000-sarjan kortit ja niiden tehokkaammat mallit (2070:sta ylöspäin) edustaa tällä hetkellä Steamin laitteistokyselyn mukaan vajaata 2% käyttäjistä.

Ei siis mikään ihme, että joka kehittäjä ei ole juoksujalkaa siirtymässä ray-tracingin maailmaan. Hirveä vaiva ja sitten tyytyväisiä ovat ehkä hyvällä tuurilla ne 2% ostajista.

Käyttäjän humungus kuva
humungus

Erittäin hyvä ratkaisu, perustelut vakuuttivat. Itse olen aiemmin juuri epäillyt tuota kahden konsolin mallia huonoksi ratkaisuksi, muutoin kuin hintapolitiikan kannalta. No, hyvä näin, ne jotka haluavat uuden konsolin (Xbox Scarlett tai PS 5) ovat varmasti valmiita maksamaan siitä sen 500-600 €. Vai ovatko? Itse varmasti vuoden sisällä julkaisusta hommaan tuon Scarlettin.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus humungus

Erittäin hyvä ratkaisu, perustelut vakuuttivat. Itse olen aiemmin juuri epäillyt tuota kahden konsolin mallia huonoksi ratkaisuksi, muutoin kuin hintapolitiikan kannalta. No, hyvä näin, ne jotka haluavat uuden konsolin (Xbox Scarlett tai PS 5) ovat varmasti valmiita maksamaan siitä sen 500-600 €. Vai ovatko? Itse varmasti vuoden sisällä julkaisusta hommaan tuon Scarlettin.

Tässä tapauksessa olisi tietysti ihan ymmärrettävää, jos toinen kone olisi suoratoistomasiina, jossa saat ns. päätelaitteen ja sitten maksat jonkinlaista kuukausimaksua tietystä pelikirjastosta tai voit ostaa pelejä omalle tilille. Perinteinen konsoli olisi sitten niille, jotka haluavat oman lagittoman tehokoneen ja pelit levyllä omaan hyllyyn.

Tosin Microsoftillakin on varmaan huomattu, että tuollainen erillinen suoratoistomasiina ei ole välttämättä sellainen, johon ihmiset lähtisi sijoittamaan. Suoratoiston täytyy olla laitteiden puolesta lähes universaali, eli sovellukset mobiililaitteille, älytelkkareille, Chromecasteille, yms. Muuten se on ideana kuollut jo syntyessään.

Käyttäjän Bloob kuva
Bloob
Lainaus humungus

Erittäin hyvä ratkaisu, perustelut vakuuttivat. Itse olen aiemmin juuri epäillyt tuota kahden konsolin mallia huonoksi ratkaisuksi, muutoin kuin hintapolitiikan kannalta. No, hyvä näin, ne jotka haluavat uuden konsolin (Xbox Scarlett tai PS 5) ovat varmasti valmiita maksamaan siitä sen 500-600 €. Vai ovatko? Itse varmasti vuoden sisällä julkaisusta hommaan tuon Scarlettin.

Juu, pitäisi halvemman mallin tarjota jotain selkeästi parempaa kuin mikä tahansa muu striimauslaite. Itsellä osto tulee venymään seuraavan PSVR:n julkaisuun, ellei MS lähde mukaan VR kisaan aikaisemmin.