Huhu: Techland kampittaa Dying Light -modaajia / Uutiset / pelaaja.fi

Huhu: Techland kampittaa Dying Light -modaajia

1.02.2015 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
8

Puolalainen Techland ei vaikuta sietävän juuri julkaistun Dying Light -zombipelinsä muokkausta.

Pelin uusin päivitys sisältää toiminnon, joka kehittäjän mukaan ”estää huijaamisen pelin tiedostoja muokkaamalla”. Käytännössä tämä kuitenkin estää pelin muokkaamisen tavalla tai toisella, sillä se ei päivityksen myötä enää osaa etsiä käyttäjien mahdollisesti luomaa lisäsisältöä tai modeja.

Edellä mainittu päivitys ei ole suinkaan ainoa tapa, joilla Dying Lightin muokkaamista yritetään huhujen mukaan tällä hetkellä vaikeuttaa. Pelin elokuvamaisen rakeisuuden poistava moditiedosto jäi vastikään Entertainment Software Association –kauppayhdistyksen haaviin, ja se poistettiin erinäistä latauspalveluista tekijänoikeusrikkomuksen varjolla. Vastaavaa toimintaa ei kuitenkaan ole vielä nähty suuremmassa mittakaavassa.

Pelin julkaisija Warner Bros. on tiedoston pois vetäneen ESA:n jäsen, ja kauppayhdistyksen pelien muokkaamisen vastainen kanta on selkeästi ilmaistu sen omilla verkkosivuilla. Osa pelaajista kohdistaakin syyttävän sormensa Techlandin sijaan Warner Brosin suuntaan kehittäjän Dead Island –aikakauden modipositiivisuuden valossa.

Techland tai Warner Bros. eivät ole toistaiseksi kommentoineet asiaa.

Lähde: Steam, Reddit, ESA

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Tuo rakeisuuden poistaminen sai pelin toimimaan paremmin (ja näyttämään paremmalta). Kannattais yrittää sitä optimointia sieltä puljun puolelta niin ei tarvitse end luuserin korjata niitä ongelmia.

Käyttäjän Portable kuva
Portable

Naula päähän jokaiselle kehittäjälle, joka yrittää estää modaamisen. Se on yksi syy miksi omistan edelleen pelitietokoneen konsolien ohella.

Käyttäjän peelopuu kuva
peelopuu

Fucking techland.

Käyttäjän kurrinen123 kuva
kurrinen123

Harmi, useat modit voivat parantaa toimivuutta/graffoja ja tällaiseen peliin sopisi hyvin sisältö modikin.

Käyttäjän peelopuu kuva
peelopuu

@Hugejorma Minäkin olen sitä mieltä, että dying light on erittäin hauska peli. Ja kiitos erittäin paljon tuosta korjauksesta jatkuvaan nykimiseen! :)

Käyttäjän Hugejorma kuva
Hugejorma
Lainaus käyttäjältä snaketus

Tuo rakeisuuden poistaminen sai pelin toimimaan paremmin (ja näyttämään paremmalta). Kannattais yrittää sitä optimointia sieltä puljun puolelta niin ei tarvitse end luuserin korjata niitä ongelmia.

Dying Lightin kohdalla suorituskykyä laski CPU core 1 bugi, joka aiheuttaa kyseisen coren pyörimisen koko ajan täydellä teholla. Sama bugi löytyy vieläkin mm. Far Cry 4:sta (sen kohdalla ongelmana on core 3). Itse olen joutunut joka kerta pelin käynnistäessä nollaamaan ykkös coren. Huomasin tämän hoituvan helpoiten kun pelin käynnistämisen jälkeen laittaa (task manager -> detail -> Dying Light -> set affinity -> coren valinta). Tuolta aluksi ruksaa core 1 pois päältä ja sen jälkeen takaisin päälle, niin homma toimii. HUOM! Täytyy tehdä joka kerta kun käynnistät pelin. Kun tämän teet, niin peli pyörii todella sulavasti ilman minkäänlaista stutteria yms.

Olen itse informoinut heti julkaisussa näitä firmoja CPU bugeista, mutta naurattaa kun esim Ubisoft ei ole vieläkään viitsinyt korjata tuota todella pahaa bugia, joka vaikuttaa järkyttävästi suorituskykyyn. Testasin päivityksen jälkeen Dying Lightia ja CPU ei enään tänään pyörinyt täysillä, mutta silti huomattavasti muita coreja korkeammilla tehoilla. Vieläkin suosittelen resetoimaan coren kun alkaa pelaamaan. En ymmärrä minkä takia näitä pelejä ei testata kunnolla ennen julkaisua. Nämä bugit pitäisi olla korjattuna heti day 1. Jos itse pääsisin pelitestaajaksi, niin nämä viat olisi korjattu jo hyvissä ajoin ennen julkaisua. Tämmöiset viat huomaa samantien, kun monitoroi pelaamisen aikana dataa.

Mitä itse uutiseen tulee, niin modaajat taitavat jatkossa modailla pelin piratisoitua versiota.

Jottei viesti jää aivan negatiiviseksi, niin tämä Dying Light on ollut aivan mahtava peli. En muista millon olisin viimeeksi harrastanut 8h+ pelisessioita jättäen yöunet väliin. Loistava peli, mutta harmittavasti tuo CPU-bugi, joka pilaa pelinautintoa. Itse osaan korjata tuon vian, mutta veikkaan ettei 99,999% muista pc-pelaajista tiedä ratkaisua tähän ongelmaan.

Käyttäjän -raffision- kuva
-raffision-
Lainaus

Itse osaan korjata tuon vian, mutta veikkaan ettei 99,999% muista pc-pelaajista tiedä ratkaisua tähän ongelmaan.

Ei tarvitse mikään raketti-insinööri olla kun ongelman löytää ja korjaa pienellä tiedon etsinnällä internetistä herra 00,001%

Käyttäjän Hugejorma kuva
Hugejorma
Lainaus käyttäjältä -raffision-

Ei tarvitse mikään raketti-insinööri olla kun ongelman löytää ja korjaa pienellä tiedon etsinnällä internetistä herra 00,001%

Juuri tämän takia olen jakanut eteenpäin tätä tietoa, jotta mahdollisimman moni korjaisi vian. Ennen kun itse selvitin tämän syyn monitoroimalla heti julkaisupäivänä, niin netissä ei ollut neuvoja millä tämän saa korjattua. Piti itse nollata cpu core, jota olen kyllä aikoinaan harrastanut. Olen itse jakanut neuvoja eteenpäin noin 10 eri foorumiin ihan vain sen takia, että ihmiset pystyisivät pelaamaan optimaalisesti. Tämän tuon esille sen takia, kun tuntuu ettei pc-arvostelijat tiedä, että stutter ongelmaan on olemassa ratkaisu ja syyttävät arvosteluissa huonoa optimointia yms, vaikka kyseessä on selkeä bugi.

En tiedä tarkkoja lukuja kuinka moni korjaa joka kerta pelin käynnistämisen jälkeen cpu coren kuntoon, mutta veikkaisin tämän olevan aika alhainen luku. Varsinkin kun katsoo suosittua Far Cry 4 peliä, niin aika hemmetin vähän ihmiset ovat tietoisia tästäkin bugista. Olen yrittänyt tätäkin tietoa jakaa mahdollisimman paljon eteenpäin, kun Ubisoft ei suostu vikaa korjaamaan.

Edit. Huom monitoroin melkeinpä jokaista uutta peliä, jonka ostan (heti julkaisupäivänä) ja seuraan dataa pelin toiminnasta. Tällä tavalla huomaan viat pelin toiminnassa. Jos ongelmia ilmenee, niin yritän ratkaista mistä nämä johtuu. Jos en osaa itse ratkaista vikaa, niin ilmoitan siitä eteenpäin kehittäjälle.

Nostoja