Huijarit piinaavat jo Halo Infiniten moninpeliä – kehittäjä pohtii ratkaisuja / Uutiset / pelaaja.fi

Huijarit piinaavat jo Halo Infiniten moninpeliä – kehittäjä pohtii ratkaisuja

27.11.2021 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
6
Huijarit piinaavat jo Halo Infiniten moninpeliä – kehittäjä pohtii ratkaisuja

Viime viikon maanantaina ilmestynyttä Halo Infiniten moninpelibetaa vaivaavat jo huijarit.

Pelaajaraporttien ja verkkoon ilmestyneiden videoiden perusteella Halo Infiniteä varten näyttäisi olevan jo kehitetty huijausohjelmia, jotka antavat petkuttajille röntgennäön ja lukitsevat heidän tähtäimensä vastapuolen päähän. Kaikesta päätellen huiputtajat eivät edes yritä piilotella tekemisiään, vaan moni on jäänyt vilunkipelistä kiinni suoraan matsit eri pelaajien näkökulmista tallettavan teatteritilan kautta.

Vaikka huijarit ovat pc-pelaajia, aiheuttavat he yhtäläisesti päänvaivaa konsolipelaajille, sillä Infinite tukee alustojen välistä pelaamista. Pelin kehittäjä 343 Industries ei ole vielä kommentoinut pelaajien turhautumista suoraan, mutta mainitsi pelistä hiljattain julkaistussa ennakkovideossa työskentelevänsä huijauksenestoratkaisujen parissa.

– Kun kehität kilpailullista peliä ja tuot sen pc:lle, huijauksenesto on pakollista. Ei siinä sen kummempaa, pelin pääohjelmoija Mike Romero toteaa videolla.

Lähde: GamesRadar, Halo (YouTube)

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän jjl89 kuva
jjl89

Aina sama ongelma pc pelaajien kanssa (kyllä konsoleillakin huijataan mutta huomattavasti vähemmän).

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Edelleen, nettipeleihin pitäisi aina tuoda vapaaehtoinen vahvan tunnistautumisen takana olevan pelitila. Ja niille jotka silti päättää huijata, ikuinen pelikielto kaikkiin vastaaviin moodeihin.

Saisi huijarit sitten kilpailla keskenään siitä kuka huijaa parhaiten.

edit. Ja kun xcloud saa tuulta alleen, niin olisin kiitollinen myös xcloud only -pelitilasta, jolloin voi olla absoluuttisen varma, ettei kukaan pelaajista pysty huijaamaan.

Käyttäjän Kornholic kuva
Kornholic
Lainaus

Vaikka huijarit ovat pc-pelaajia, aiheuttavat he yhtäläisesti päänvaivaa konsolipelaajille,

Crossplay on tästä syystä aina huono idea, jos tarkoituksena on tuoda pc-pelaajat samaan pelaajapooliin konsolipelaajien kanssa. Crossplay konsolien kesken sen sijaan on ihan hyvä juttu.

Itse kritisoin silloin crossplayta, kun sitä oltiin kovalla vauhdilla tuomassa. Nyt crossplayn ongelmat ovat kaikkien nähtävissä. Inhottaa olla aina oikeassa.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Kornholic

Crossplay on tästä syystä aina huono idea, jos tarkoituksena on tuoda pc-pelaajat samaan pelaajapooliin konsolipelaajien kanssa. Crossplay konsolien kesken sen sijaan on ihan hyvä juttu.

Itse kritisoin silloin crossplayta, kun sitä oltiin kovalla vauhdilla tuomassa. Nyt crossplayn ongelmat ovat kaikkien nähtävissä. Inhottaa olla aina oikeassa.

Crossplayn saa about kaikissa sitä tukevissa peleissä laittaa asetuksista pois päältä, joten ei haittaa keskiverto konsolijonnen elämää millään tavalla, mutta jatkaa moninpelien potentiaalista elinikää todella paljon. Huijarien puute ei paljon lämmitä siinä vaiheessa, kun lobbyt alkaa tyhjentyä ihan rehellisistäkin pelaajista.

Halo Infinitessä ei jostain syystä ole vielä crossplay-kieltoa, mutta ohjaustavan saa valita ranked-matseissa. Ehkä se crossplay-kieltokin saadaan kun peli virallisesti julkaistaan. Voi olla, että crossplayta halutaan nyt testata betassa kunnolla, että ollaan sitten julkaisussa paremmin perillä sen vaikutuksista.

Käyttäjän Kornholic kuva
Kornholic
Lainaus Haerski

Crossplayn saa about kaikissa sitä tukevissa peleissä laittaa asetuksista pois päältä, joten ei haittaa keskiverto konsolijonnen elämää millään tavalla, mutta jatkaa moninpelien potentiaalista elinikää todella paljon. Huijarien puute ei paljon lämmitä siinä vaiheessa, kun lobbyt alkaa tyhjentyä ihan rehellisistäkin pelaajista.

Useimmat konsolipelaajista pelaavat varmasti mielellään toistensa kanssa, ja crossplayn laittaminen pois päältä estää tämän.

Crossplay jatkaa moninpelien elinikää todella paljon, kyllä. Mutta unohdit mainita, että lähinnä PC:llä. PC:llä esimerkiksi Call of Dutyn moninpeli kuolee yleensä alle vuoden sisällä. Crossplay on liian suuri hinta pc-versioiden tekohengittämisestä. PC-pelaajat hyötyvät ja konsolipelaajat saavat kiitokseksi huijariongelman. PC-pelaajat pitäisikin rajata aina crossplayn ulkopuolelle.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Kornholic

Useimmat konsolipelaajista pelaavat varmasti mielellään toistensa kanssa, ja crossplayn laittaminen pois päältä estää tämän.

Crossplay jatkaa moninpelien elinikää todella paljon, kyllä. Mutta unohdit mainita, että lähinnä PC:llä. PC:llä esimerkiksi Call of Dutyn moninpeli kuolee yleensä alle vuoden sisällä. Crossplay on liian suuri hinta pc-versioiden tekohengittämisestä. PC-pelaajat hyötyvät ja konsolipelaajat saavat kiitokseksi huijariongelman. PC-pelaajat pitäisikin rajata aina crossplayn ulkopuolelle.

Jotkut pelit elää pidempään konsoleilla ja toiset taas pc:llä. Molemmat hyödyttää toisiaan vastavedoin. Väittäisin, että kyllä se pc-versio paljon useammin jää porskuttamaan vielä konsolipelaajien siirryttyä muiden pelien pariin.

Crossplayn implementoinnissa on varmasti vielä kehittämistä, mutta liiassa pelaajakontrollissakin on se vaara, että pelaajakato vain pahenee, kun kaikki rakentelee omia kustomoituja lokeroitaan. Crossplay on myös itsessään oma lokeronsa, joten jos crossplay-pelaajapooli ei ole merkittävästi alustakohtaisia pooleja isompi, voi crossplaykin kääntyä äkkiä itseään vastaan. On/off-kytkin ja ohjaustavan valinta ohjain/näppis+hiiri on mielestäni tällä hetkellä paras kompromissi pelinautinnon ja elinvoimaisuuden maksimoinnin välillä.

EDIT: En toki vastusta ajatusta, että kaikki konsolistit olisi jo oletuksena samassa pelaajapoolissa, eikä esim. pleikkaripelaajille annettaisi edes mahdollisuutta kieltäytyä pelaamisesta Xbox-pelaajien kanssa. Pc voisi sitten olla sen on/off-kytkimen takana.

Sekin on kuitenkin sanottava, ettei huijariongelmaa normaalissa pelaamisessa pc:llä huomaa käytännössä ollenkaan. Ongelma on lähinnä periaatteellinen, koska ketuttaahan se, että jotkut pärjää paremmin epäreiluin keinoin olipa kyseessä kuinka harvalukuinen joukko tahansa. Et voi myöskään koskaan tietää tulitko juuri ownatuksi omaa huonommuuttasi vai siksi, että vastustajallasi oli joku avustin käytössä. Mutta myönnän, että itsellänikin tämä todennäköisesti vaivaa enemmän kuin ongelmaa todellisuudessa esiintyy. Sellaista ihan over the top -jyräämistä ei ole Halossakaan tullut vielä vastaan, vaan aina olen kokenut olevani kahinoissa tasapuolisesti mukana.

Halo tosin on jo perusluonteeltaan immuunimpi esim. aimbot-huijauksille, koska aseet on jo lähtökohtaisesti paljon epätarkempia kuin vaikka CoD:issa tai BF:ssä. Aimbot ei siis välttämättä ratkaise mitään, jos pelaaja ei samaan aikaan ole sellaisissa asemissa, että sillä on mahdollisuus tehdä työnsä. Taktista osaamista ei onneksi voi vielä huijauksilla korvata.