Ilmainen vai "ilmainen"? Google vetää jyrkän rajan ilmaispelien mainontaan / Uutiset / pelaaja.fi

Ilmainen vai "ilmainen"? Google vetää jyrkän rajan ilmaispelien mainontaan

19.07.2014 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
12

Google on myöntynyt Euroopan komission pyyntöihin muokata tapaa, jolla se käsittelee mobiililaitteille julkaistavia niin sanottuja free to play -pelejä Euroopassa.

Android-käyttöjärjestelmää hallinnoiva Google on kertonut komissiolle, ettei se ole tulevaisuudessa sallimassa pelien mainostamista enää "ilmaisena", mikäli mainostettavasta pelistä löytyy tuki sovelluksen sisäisille maksuille. Aikeena Googlella on myös varmistaa, että kun käyttäjä on aikeissa tehdä sovelluksien sisäisiä ostoksia, pyydetään tältä oletuksena aina ennen toimenpidettä varmistus ostoksesta.

Googlen on tarkoitus esitellä uudistukset Android-maailmaan syyskuun loppuun mennessä. 

Osana Euroopan Unionia toimiva Euroopan komissio on tutkinut mobiililaitteiden ilmaispelejä tarkasti varsinkin viimeisen vuoden ajan useiden kuluttajien ilmaistua huolensa niiden mahdollisista ongelmista. Vastauksena huoliin komissio on pyrkinyt luomaan ohjenuoria, joiden tarkoituksena on erityisesti ollut varmistaa, etteivät lapset ajaudu vahingossa törsäämään mittavia summia ilmaisiksi mainostettuihin peleihin.

Euroopan komissio keskusteli uusista pelisäännöistä laajalti Googlen, Applen ja muun muassa muutamien kuluttajansuojajärjestöjen kanssa viime helmikuussa.

IOS-laitteita hallinnoivan Applen osalta Googlen tapaista vastausta ei olla vielä saatu. Yhtiö on kyllä luvannut huomioida komission esittämät ohjeet, mutta se ei ole vielä vahvistanut, mitä se aikoo tehdä niiden suhteen ja milloin.

Teknologiasivusto Engadgetille antamassaan lausunnossa Apple on todennut, että yhtiön laitteiden lapsilukko-ominaisuudet ovat parhaillaan jo varsin monipuolisella tolalla ja että ne tulevat myös paranemaan vielä jatkossa. Apple uskoo myös merkitsevänsä kauppapaikoillaan jo selvästi sellaiset tuotteet, jotka tarjoavat sovelluksen sisäisiä ostomahdollisuuksia.

Lähde: Euroopan komissio, Engadget

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Brutal1ty kuva
Brutal1ty

Ei tämä silti tarkoita sitä että Dungeon Keeperin kaltainen törkeä lompakon nykiminen loppuu, vaan että peliin viitataan "ilmaisen" pelin sijaan "ilmaisena pelinä jossa on mikromaksuja", ja eikö hyvin pitkälti kaikki free-to-play pelit ole tuollaisia?

Käyttäjän Brutal1ty kuva
Brutal1ty
Lainaus

Törkeä lompakon nykiminen on aika paksua liioittelua, koska ketään ei edelleenkään pakotetan pelaamaan tai maksamaan yhtään mitään.

Minusta "törkeä lompakon nykiminen" kuvaa täydellisesti Dungeon Keeperiä, sillä siinä missä monet muut free to play-pelit joko ovat niin simppeleitä että ne muistuttavat lähinnä 80-luvun kolikkopeliä loputtomine kenttineen jotka jatkuvat kunnes pelaaja kuolee (esim. Flappy Bird), pelejä joiden vaikeustasoa on nostettu hemmetisti, pakottaen ei maksavan pelaajan grindaamaan vanhoja kenttiä kunnes hänellä on tarpeeksi valuuttaa/kokemusta/taitoa mennä vaikeammille tasoille tai pelejä jotka ovat ikäänkuin demoja lopulliselle pelille (esim. Badlands). Dungeon Keeper taas on peli jossa ei maksava pakotetaan odottamaan...that's it, odottamaan. Eikö pelien tarkoitus ollut aikojen alusta asti ollut olla, you know, pelattavissa? Poiminko minä puhelimeni bussipysäkillä odottelemista varten vai pelaamista varten odottaessani bussia!? "Törkeä lompakon nykiminen" on täydellinen lainaus kuvaamaan Dungeon Keeperin tapaa "muistuttaa" aka "nykiä", pelaajaa luottokortin suuntaan muistuttaen että "you know, rahalla tämä hoituisi paaaaaaljon nopeammin", "käytä ny rahaa", "käytä ny", "vähä vaan", "came oon, anna mennä", "pliis".

Lainaus

Pointti ei koskaan ollutkaan rajoittaa tai kieltää mitään, koska luonnollisesti se ei ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa,

Timegate on kyllä aika selvä rajoitusmenkaniikka, muita free to play-pelejä voi sentään PELATA! Satutko työskentelmään EA:lla koska tuo viimeinen kommentti on kyllä aikamoista kuluttajan herjaamista. Eli tyhmiä kuluttajia saa kusettaa?

Linkitän huvin vuoksi tähän erinomaisen Jimquisition-jakson jossa puhutaan Dungeon Keeper:istä ja kuinka se ei ole edes "peli".

Lainaus

mutta nyt peleihin saadaan toivottavasti selkeä merkintä, joka kertoo mikromaksuista jo ennen pelin lataamista. Esimerkisi vanhemmille äärimmäisen hyödyllinen ominaisuus, jos ei ole aikaa tai halua omakätisesti tutkia mitä jokainen Irmeli-Ulpukka-Korianterin pelaama peli sisältää.

Tästä olen samaa mieltä, mutta vanhemmat tuskin tekevät mitään asian eteen...ennen kuin Irmeli-Ulpukka-Korianteri käyttää perheen vuokrarahat "ilmaiseen" peliinsä. Kuinka moni vanhempi kyttää koko ajan selän takana kun heidän lapsensa käy Google-shopissa, johon siis pääsee 3G yhteydellä missä vaan?

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

@Brutal1ty
Ei, en ole töissä EA:lla, mutta puolustan heidän oikeuttaan tehdä bisnestä niin kuin heitä huvittaa, kunhan se ei rajoita minun oikeuksiani kuluttajana. Dungeon Keeperin ongelman olen omalla kohdallani ratkaissut yksinkertaisesti jättämällä pelin pelaamatta ja yllättäen yksikään mainitsemistasi ongelmakohdista ei haittaa minun jokapäiväistä elämääni millään tavalla. Jos joku siihen paskaan oikeasti on omaa rahaansa laittanut, olen kyllä avoimesti sitä mieltä, ettei ihan kaikki ole pääkopassa silloin kotona. Ja tästä mielipiteestä saa vapaasti pahoittaa mielensä.

EDIT:

Lainaus käyttäjältä Haerski

-- Pointti ei koskaan ollutkaan rajoittaa tai kieltää mitään --

Euroopan komission tarkoitus ei koskaan ollut rajoittaa tai kieltää mitään tiettyä bisnesmallia, ainoastaan puuttua valheelliseen mainontaan "ilmais"pelattavista peleistä.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä Brutal1ty

Ei tämä silti tarkoita sitä että Dungeon Keeperin kaltainen törkeä lompakon nykiminen loppuu, vaan että peliin viitataan "ilmaisen" pelin sijaan "ilmaisena pelinä jossa on mikromaksuja", ja eikö hyvin pitkälti kaikki free-to-play pelit ole tuollaisia?

Törkeä lompakon nykiminen on aika paksua liioittelua, koska ketään ei edelleenkään pakotetan pelaamaan tai maksamaan yhtään mitään. Dungeon Keeper on paska peli, älkää siis pelatko, älkääkä varsinkaan maksako. EDIT: Euroopan komission pointti ei koskaan ollutkaan rajoittaa tai kieltää mitään, koska luonnollisesti se ei ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa, mutta nyt peleihin saadaan toivottavasti selkeä merkintä, joka kertoo mikromaksuista jo ennen pelin lataamista. Esimerkisi vanhemmille äärimmäisen hyödyllinen ominaisuus, jos ei ole aikaa tai halua omakätisesti tutkia mitä jokainen Irmeli-Ulpukka-Korianterin pelaama peli sisältää.

Käyttäjän Brutal1ty kuva
Brutal1ty
Lainaus

Ei, en ole töissä EA:lla, mutta puolustan heidän oikeuttaan tehdä bisnestä niin kuin heitä huvittaa, kunhan se ei rajoita minun oikeuksiani kuluttajana.

No, tämä "bisnesmalli" nyt sattui pilaamaan pelin josta ihmiset, kuten vaikka minä olisivat voineet pitää, joka olisi voinut tuoda näin paljon enemmän rahaa EA:lle kuin muuten, ja koska olen itsekkin kuluttaja, on minullakin velvollisuus ilmaista mieleni asioista joista en pidä ja joita en halua tapahtuvan ja Dungeon Keeperin kaltaista peliä en halua näkevän ja siksi ilmaisen sen selvästi ja kuuluvasti, koska jos tämä sitten annetaan mennä läpi, niin kohta on enemmänkin pelejä jotka tekevät juuri samoin. Jos puhelimissa on pelaamisen mahdollinen tulevaisuus, tälläistä peliä jossa "kaikkivoipa dollari" tulee pelaamisen tielle näin keinotekoisesti, ei tee hyvää koko markkinalle.

Lainaus

Dungeon Keeperin ongelman olen omalla kohdallani ratkaissut yksinkertaisesti jättämällä pelin pelaamatta ja yllättäen yksikään mainitsemistasi ongelmakohdista ei haittaa minun jokapäiväistä elämääni millään tavalla.

Great, good for U, Ignorance is bliss. Mutta sen mallit vaikuttavat ympäröivään maailmaan halusit tai et ja tulevaisuuden kannalta ei Dungeon Keeperin kaltaiset pelit ole hyväksi, and that's what I stand for.

Lainaus

Jos joku siihen paskaan oikeasti on omaa rahaansa laittanut, olen kyllä avoimesti sitä mieltä, ettei ihan kaikki ole pääkopassa silloin kotona. Ja tästä mielipiteestä saa vapaasti pahoittaa mielensä.

Pienenä sivuseikkana haluaisin sanoa että tässä maailmassa esim. lapset on helppo aivopestä koska he eivät ole fiksumpia kuin varis ennen 10 vuoden ikää (tieteellinen tutkimus). Jos esimerkiksi nyt joku Irmeli-Ulpukka-Korianteri käytti vanhempien rahaa Dungeon Keeperissä etenemiseen ja huomasi myöhemmin että häntä on kusetettu, en voi (rehellisesti) sanoa kuin että Siperia opettaa lapselle, mutta halveksin myös suuresti yhtiötä joka meni niin mauttomasti "nykimään lompakkoa", ja nykimisellä edelleen tarkoitan vain lompakon "nykimistä" en sen "varastamista", mikäli se ei tullut selväksi. Eli iänkaikkinen kysymys on: Saako tyhmiä kusettaa? (Vaikka heillä on "päässä vikaa")

Lainaus

Euroopan komission tarkoitus ei koskaan ollut rajoittaa tai kieltää mitään tiettyä bisnesmallia, ainoastaan puuttua valheelliseen mainontaan "ilmais"pelattavista peleistä.

Tämä tietysti tarkoittaa sitä että bisnestä tekevät yhtiöt ovat meneet sikailemaan niin röyhkeästi että EU:n oli pakko puuttua siihen mitä "ilmainen" on, SE, jos mikä on huono merkki, kuinka mobiilimarkkinoilla raha tulee pelin väliin! Free to play? Free to wait, indeed.

Bottom line, kuluttajana on minulla velvollisuus sanoa kun jokin ei toimi ja kertoa siitä mahdollisimman monelle, ettei siitä tule hyväksytty normi, on nähkääs olemassa sanonta: "All that is necessary for the triumph of evil is that good men do nothing".

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax

Varmaan meinaa juuri otsikossa ja kuvauksessa "free" sanan käyttöä "free-to-play" tai muun sijaan. Tähän asti kuitenkin aina näkynyt selvästi jos peli sisältää sovelluksen sisäisiä ostoksia, parhaana esimerkkinä sama teksti löytyy 16€ TWEWY:stä joka juuri julkaistiin. Samoin aina kun on tehnyt sovelluksen sisäisiä ostoksia on ainakin itsellä vielä pelin varmistuksen jälkeen tullut Google Walletin oma varmistus popup.

Toisinsanoen muuttuuko nyt sitten oikeastaan mikään? Olen jo melkein totaalisesti luopunut ajatuksesta pelata laadukkaita pelejä android ympäristössä, kaikki mitkä on vähänkään laadukkaita ovat myös muille laitteille saatavilla tai jäänyt kaiken roskan alle unohduksiin.

Lainaus käyttäjältä Haerski

Dungeon Keeperin ongelman olen omalla kohdallani ratkaissut yksinkertaisesti jättämällä pelin pelaamatta ja yllättäen yksikään mainitsemistasi ongelmakohdista ei haittaa minun jokapäiväistä elämääni millään tavalla. Jos joku siihen paskaan oikeasti on omaa rahaansa laittanut, olen kyllä avoimesti sitä mieltä, ettei ihan kaikki ole pääkopassa silloin kotona. Ja tästä mielipiteestä saa vapaasti pahoittaa mielensä.

Tuossa voi osittain olla takana myös se että jos joku on oikeasti pelannut peliä ja investoinut aikaa rahan sijaan, niin pistäähän sekin hieman vituttamaan.
Itsekin olen suosiolla vain skipannut tällaiset tuotokset, mutta tuntuvat näemmä edelleen tekevän rahaa kun kerta niitä koko aika vain lisää tulee.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

@Brutal1ty
Totta kai tästä saa ja pitääkin ilmaista mielipiteensä, mutta pitäisikö itse liiketoimintaan puuttua lainsäädännön tai edes ohjeistuksen tasolla? Minusta ei. Vapaus on aina vapautta, vaikka se ei aina juuri minun mieleeni olisikaan.

Nyt jos mainonta saadaan tämän ohjeen myötä kuriin, loppu on täysin kuluttajien vastuulla. Jos vanhempi antaa lapselleen iPadin, niin vastatkoon sitten itse siitä, ettei lapsi tee sillä ostoksia. (Vai tunnetko montakin lasta, joka viikkorahoillaan on itselleen tabletin ja internetyhteyden hommannut?) Jos vanhempi lataa itselleen mikromaksuja sisältävän pelin ja tuhlaa säästötilinsä Dungeonin Kiippaamiseen, niin vastatkoon sitten siitäkin itse.

Sama meininki on ollut TV-Shopissa jo iät ja ajat. Ennen sitä kusetuspuolen hoisivat kulku- ja torikauppiaat. Tyhmän kuluttajan lompakolle on käsiä ojossa joka suunnalta, mutta päätös sen raottamisesta on aina loppupeleissä tyhmän kuluttajan. Niin kauan kuin ostaja on tehty tietoiseksi suoritettavasta maksusta ja vastikkeesta, jonka sillä lunastaa, kyseessä ei ole minkään tason kusetus.

Käyttäjän Sharkie kuva
Sharkie
Lainaus käyttäjältä Haerski

Ei, en ole töissä EA:lla, mutta puolustan heidän oikeuttaan tehdä bisnestä niin kuin heitä huvittaa, kunhan se ei rajoita minun oikeuksiani kuluttajana. Dungeon Keeperin ongelman olen omalla kohdallani ratkaissut yksinkertaisesti jättämällä pelin pelaamatta ja yllättäen yksikään mainitsemistasi ongelmakohdista ei haittaa minun jokapäiväistä elämääni millään tavalla.

Tottakai ihmisillä on aina oikeus tehdä ihan mitä haluaa, eikä mistään saa ikinä sanoa koska oikeus ja meillä kaikki hyvin ja Afrikan nälänhätä. Madventureskin kävi jossain takahikiällä ihmettelemässä lasten kasvojen viiltelyä ja totesivat, että kulttuurinen juttu, jota lihavalla länärillä ei ole oikeutta tuomita.

Paitsi että on, ja velvollisuus myös. Palaten itse aiheeseen: paywallit ovat pelialan historian suurin syöpä, joka pitäisi jollain keinolla kitkeä pois ennen kuin kaikki pelit ovat täynnä tekemällä tehtyä odottamista ja tosirahalla hankittavia etuja. Nämä pelithän eivät ole free-to-play missään nimessä, vaan free-to-wait tai pay-to-win. Koko keksintö on niin paljon videopelien perimmäisiä tarkoituksia vastaan, että on ihan käsittämätöntä miten laajalle ilmiö on jo levinnyt.

Siinä olet toki ihan oikeassa, että lain puitteissa kapuloita on vähän vaikea saada toimimallin rattaisiin. Samaten se tehokkain tapa on äänestää lompakollaan, mitä selkeästi teemme molemmat, eli pisteet siitäkin. (Tosin omalla lompakolla ei ole hirveästi väliä niin kauan, kuin löytyy dorkia jotka näistä maksavat. Meidän pitäisi siis molempien keksiä myös jotain muuta aktiivisempaa tehtävää tilanteen korjaamiseksi.) Sen sijaan tuo "oikeus tehdä bisnestä miten haluaa" -korkeahevostelu harmittaa allekirjottanutta aika paljon. Jokaisen pelaajan pitäisi ilmiöstä puhuttaessa hypätä laukalle satasella ja tuomita sitä harrastavat tasot täysin. Aina. Surutta. Tai vähintäänkin tukea mäessä pelitoveria, jolta ihan aikuisten oikeasti on lupaava ja kätevä pelikokemus pilattu aivottomalla rahastuksella. Tällä kertaa asian negatiivisesta kommentoinnista palkittiin kuitenkin kummallisella nihkeilyllä, sen sijaan että olisi tyydytty kommentoimaan malliin: "Totta puhut, hirveetä paskaahan se on. Koita jaksaa, veli!" United we stand, I hope.

Lainaus käyttäjältä Brutal1ty

No, tämä "bisnesmalli" nyt sattui pilaamaan pelin josta ihmiset, kuten vaikka minä olisivat voineet pitää, joka olisi voinut tuoda näin paljon enemmän rahaa EA:lle kuin muuten, ja koska olen itsekkin kuluttaja, on minullakin velvollisuus ilmaista mieleni asioista joista en pidä ja joita en halua tapahtuvan ja Dungeon Keeperin kaltaista peliä en halua näkevän ja siksi ilmaisen sen selvästi ja kuuluvasti, koska jos tämä sitten annetaan mennä läpi, niin kohta on enemmänkin pelejä jotka tekevät juuri samoin. Jos puhelimissa on pelaamisen mahdollinen tulevaisuus, tälläistä peliä jossa "kaikkivoipa dollari" tulee pelaamisen tielle näin keinotekoisesti, ei tee hyvää koko markkinalle.

Totta puhut, hirveetä paskaahan se on. Koita jaksaa, veli!

Itse petyin kans suunnattomasti, kun ajattelin Trials Frontieria ladatessani, että konsepti voisi toimia ihan kivasti pikkuviihteenä pitkin päivää ja samalla tuen vielä kotimaista! Enpä olisi uskonut, että pelin peruspelaaminen kuluttaa varta vasten keksittyä bensaresurssia, jota saa joko tuskallisen hitaasti lisää tai sitten sitä voi ostaa timanteilla, jotka ovat tosi harvinaisia, paitsi jos niistä maksaa rahaa. Ai niin, ja kaikki palkinnot hyvästä pelaamisesta arvotaan tietenkin onnenpyörästä, eli tiettyä esinettä kylän asukeille metsästäessä joutuu samaa kenttää todennäköisesti pelaamaan useasti, mikä kuluttaa niitä vähiä bensoja ikään kuin hukkaan, ja kohta taas joko odotellaan tai ostetaan. Jos olet pelin mielestä nobo ja hävitä jonkun skaban (gasp!) parikin kertaa, aletaan pelaajalle ehdottelemaan kilpakumppania sabotoivaa banaaninkuorta. Sellaisen saa toki isolla määrällä timantteja, eli rahalla.

Pähkinänkuoressa: massin kanssa pelissä voi tulla suvereeniksi ja maxata statsinsa hetkessä. Oikea pelaaja venaa sillä aikaa vartin verran, että saa seitsemän tankillista bensaa yhden parin minsan kentän pelaamiseen. Hävettää, että tämä kikkare tuli Suomesta. Varsinkin, kun ilman teennäistä bensamekaniikkaa peli olisi oikeasti aika kiva.

Peeäs. Pelit, joissa mikromaksuilla saa kosmeettisia asioita omaksi iloksi, ovat tosi jees! Pelit, joissa pelaamisen sujuvuutta tai yksittäiskertojen mittaa rajoitetaan - edes aavistuksen - jotta malttamattomampaa pelaajaa voidaan vihjata kohti shoppailua, ovat se ongelma. Toiminnan räikeydellä ei ole väliä: jos peli sortuu toimimalliin edes vähän, on se puhtaasti saatanasta. Aina.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

@Sharkie
Ei nyt edelleenkään unohdeta aihetta, eli toiminnan laillisuutta ja moraalikysymystä. Pointtini on koko ajan ollut se, että perseestähän tämä on, mutta EA:lla on silti vapaus tehdä bisnestä haluamallaan tavalla. Kaikki saavat ja kaikkien pitääkin ilmaista mielipiteensä näistä toimintatavoista, mutta ne eivät silti täytä huijauksen tuntomerkkejä, eivätkä siksi ole lainsäädännön keinoin puututtava asia. Jos halutaan vain potkia ringissä EA:ta, niin sille varmaan löytyy paremmat foorumit, kuin tämä kommenttikenttä.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou

Ongelmana on se, että f2p-pelin voi tehdä hyvin tai hyvin huonosti, riippuen pelintekijän ahneudesta. Esimerkkeinä Real Racing 3 ja Clash of Clans.

Toinen frendeistäni pelasi Real Racing 3:a ja laittoi peliin yhteensä 10 euroa rahaa. Tällä ei nähtävästi ollut mitään vaikutusta mihinkään, vaan auton korjaus ja uuden auton tilaaminen saattoivat kestää siitäkin huolimatta jopa kuusi viikkoa. JOUDUT ODOTTAMAAN KUUSI VIIKKOA?!? Pidän ongelmallisena sitä, että mistä kukaan voi tietää kuinka paljon rahaa tiettyjen f2p-pelien pelaamiseen joutuu laittamaan, että pelistä tulee pelattava. On tietysti mahdollista ettei siitä tule pelattavaa koskaan. Mistä voi tietää, että vaikka olisit jo sijoittanut peliin tonnin, haluaako peli silti lisää rahaa ja joudut kaikesta sijoittamastasi rahamäärästä huolimatta edelleenkin odottelemaan tai mahdollisesti maksamaan taas lisää siitä, että pääset pelissä eteenpäin. Todella ahdistava ajatus.

Toinen frendeistä on taas pelannut Clash of Clansia ja hehkuttaa, ettei peliin tarvitse laittaa ollenkaan oikeaa rahaa pärjätäkseen, vaan pelissä voi pärjätä omalla aktiivisuudella, jonka ansiosta hän on klaaninsa rankingissa monen peliin rahaa sijoittavan yläpuolella.

Sinänsä itselläni ei ole f2p-pelejä mitään vastaan jos ne tehdään hyvin (lue: reilusti), niin että pelissä voi pärjätä ilman, että peliin pitää syöttää koko ajan pieniä summia rahaa, joista sokaistuneena pelaajalla ei ole todellista kuvaa siitä paljonko hän oikeasti joutuu/tulee peliin sijoittamaan.