Indiekehittäjät kärsivät Steamin uudesta hyvityspolitiikasta / Uutiset / pelaaja.fi

Indiekehittäjät kärsivät Steamin uudesta hyvityspolitiikasta

8.06.2015 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
14
Indiekehittäjät kärsivät Steamin uudesta hyvityspolitiikasta

Steam-latauspalvelun viime viikolla uusittu hyvityspolitiikka käy pelinkehittäjien hermoille.

Tuore hyvitysohjelma palauttaa pelaajien rahat mistä tahansa syystä, kunhan ostettua peliä ei ole pelattu kahta tuntia enempää ja ostohetkestä itsestään on vierinyt alle kaksi viikkoa. Valven päätös uusia käytäntöjään herätti huolta kehittäjien keskuudessa jo tiedotusvaiheessaan, ja viikkoa myöhemmin muutoksen todelliset vaikutukset alkavat näkyä myyntiluvuissa erityisesti lyhyempien indiepelien kohdalla.

Muun muassa retrohenkisistä Ultratron- ja Titan Attacks! -peleistään tunnettu Puppygames-indiestudio pui Twitter-profiilissaan viikonloppuna myyntilukujensa kärsimää täydellistä syöksylaskua, jonka uusi hyvityskäytäntö on aiheuttanut. Puppygames tosin tiedostaa, että myös lähestyvällä kesäalennuskaudella saattaa olla tekemistä laskevien lukujen kanssa.

Puppygames ei ole suinkaan ainoa, joka on huomannut kysynnässään häikkää viimeisen viikon aikana. Mobiilimuodossakin pärjänneestä Beyond Gravity -indieloikinnasta vastaava Qwiboo löi pöytään kylmiä lukuja: viikonloppuna pelin ostaneista 18 käyttäjästä 13 pyysi rahansa takaisin. Qwiboon mukaan studion hyvitysluvut olivat ennen uutta politiikkaa häviävän pienet.

Kehittäjät ovat ehdottaneet ongelman korjaamiseksi esimerkiksi pelin keston mukaan skaalautuvaa hyvitysaikarajaa, mutta Valve itse ei ole toistaiseksi vastannut hätähuutoihin julkisesti.

Lähde: Destructoid, Gamespresso

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän PSPiraatti kuva
PSPiraatti

Ehkäpä asiakkaat voivat viimeinkin saada rahansa takaisin ilman sen kummempaa sähköpostien lähettelyä tms. sähläilyä, niin sen takia luvut ovat kasvaneet? Parempi asiakkaille mutta ehkä hieman huonompi kehittäjille.

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax

Tätä vähän uumoilinkin kun puhuttiin että ihmiset alkaisivat palauttelemaan alle kahden tunnin pelejä. Todennäköisempää on että ihmiset palauttavat niitä indietuotoksia jotka merkkaavat flash peleiksi (tower defenset), mobiiliporttauksiksi tai artsy fartsyt (kävelysimulaattorit). Voisin siis jopa väittää että mukana on myös asiakkaita jotka eivät olekaan tyytyväisiä ostamaansa peliin.
Pelin keston mukaan skaalautuva hyvitysrajahan olisi yksi vaihtoehto, mutta mistä sen ajan ottaa? Eivät todennäköisesti ala yhteistyöhön HLTB kanssa ja steamin käyttäjien keskiarvo voi heitellä hyvinkin rajusti oikeasta peliajasta. Tietenkin olisi hienoa jos kehittäjät saisivat itse säätää tuota kahta tuntia pienemmäksi tai esimerkiksi kiinnittää se achievementtiin.

Voi tietenkin olla että steamin palautukset ovat vain nyt niin pinnalla, että ihmiset käyttävät sitä todella hyväkseen, varsinkin kun se nousi ylös niin suurilla fanfaareilla. En ole tuota systeemiä itse kokeillut enkä todennäköisesti kokeilekaan ellei tule jotain teknisesti toimimatonta kuraa vastaan, mutta olisi kai hyvä vaatia jonkunlainen palaute kehittäjille palautuksen syystä että saa rahansa takaisin?

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Mä sanon, että tee peli mistä ihmiset haluaa maksaa ja lopettakaa vinkuminen. Miksi ihmeessä kukaan edes vaivautuisi ostamaan pelin ja sitten palauttamaan, jos ei ollut aikomuskaan maksaa. Siihen löytyy tapa jolla saa pelata yli kaksi tuntia yli kahden viikon ajan. Tietysti jos peli on alle kaksi tuntia ja hyvä niin joku pelle tätä voi käyttää väärin, mutta muistaakseni Valve sanoi, että väärinkäytöstä narahtaneet ei saa enää jatkossa palautuksia. En nää tässä ongelmaa.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Hyvä vaan jos rajoittaa tuon mobiilipaskan ja ynnä muiden flash-pelien änkemistä Steamiin. Niitä ei siellä oikeasti kukaan kaipaa. Lyhyiden pelien kohdalla tuon pelatun ajan laskeminen voisi toimia, mutta tosiaan miten määritellä se aika? Kehittäjälle se valta vain tarkoittaisi sitä, että kehittäjä voi käyttää sitä väärin.

Itsehän olisin palauttanut Goat Simulaattorin, mutta siitä ostosta oli karvan verran yli kaksi viikkoa, kun tämä systeemi tuli. En sen takia, että en peliä haluaisi pitää vaan siksi, että opin tuona aikana, että pelistä on olemassa myös fyysinen kopio joten haluaisin sen, mutta toiseen kertaan maksaminen ei napostele.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Piti katsoa Steamista noiden pelien hinnat ja uutisessa mainitut ovat 10 euroa kappale. En itsekään kauhean mieluusti maksaisi alle parin tunnin pelistä kymmentä euroa, joten jollain tapaa olen kuluttajien puolella.

Toisaalta tuossa silti on selvä epäkohta lyhyiden pelien suhteen, joka kaipaisi korjaamista. Nyt on liian helppo "testata" lyhyt peli läpi ja miksi enää maksaa kun sen kerran on jo pelannut? Siinä vaiheessa pelin pitäisi olla jo GOTY-ainesta, joten pelkkä "ihan kiva" ei riitä kun kokemus on jo saatu. Kyseiset pelit myös vaikuttivat kuvien perusteella jo kymmeniin kertoihin nähdyiltä peleiltä, joten mitään kauhean uuttakaan noissa ei ole että näkisi syytä tukea kehittäjiä että saisi jatko-osan. Jatko-osan jo muutenkin niin nähtyihin genreihin.

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax
Lainaus käyttäjältä snaketus

Hyvä vaan jos rajoittaa tuon mobiilipaskan ja ynnä muiden flash-pelien änkemistä Steamiin. Niitä ei siellä oikeasti kukaan kaipaa.

Osa niistä on ihan kivaa pelattavaa, mutta hintojenkin pitäisi tosiaan olla mobiilitasolla eikä 10€.

Lainaus käyttäjältä zappah

Piti katsoa Steamista noiden pelien hinnat ja uutisessa mainitut ovat 10 euroa kappale. En itsekään kauhean mieluusti maksaisi alle parin tunnin pelistä kymmentä euroa, joten jollain tapaa olen kuluttajien puolella.

Puppygamesin pelit tuntuvat jakavan porukan selkeästi kahteen osaan mistä toinen ylistää pelit indien parhaimmistoon ja toinen flashpeleiksi. Tosin Titan Attacksikin on periaatteessa pelkästään space invaders klooni, joten 10€ tosiaan tuntuu hieman liian paljolta, itse ostin kaikki puppygamesin pelit -90% alennuksella jossain vaiheessa.
Parin tunnin aikarajan sisään sopii itseasiassa myös esimerkiksi Brothers, jonka saa pelattua reilusti alle kahteen tuntiin ja alle kolmeen tuntiin sain itse 100% achievementitkin. Itselle ei tulisi mieleenkään palauttaa tuota peliä, mutta röyhkeimmät voisivat helposti näin tehdä.

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu

Sinällään hankala uskoa, että hirveän moni jaksaisi hyvitysohjelmasta ottaa ainakaan pitkällä tähtäimellä kauheasti kyseenalaista hyötyä irti. Piratismi on kuitenkin edelleen keksitty ja se on yksinkertaisesti helpompi keino päästä tällaisiin peleihin käsiksi, jos niistä ei nyt välttämättä mitään halua maksaa.

Ja hyvitysohjelma on tosiaan ollut vasta vain viikon käytössä. Kuka ties valtaosa sitä hyödyntäneistä käyttäjistä on ihan rehellisellä tiellä, sillä mitään vertailukohtaa aiempaan ei oikein voida edes saada.

Käyttäjän frozen kuva
frozen

ei muuta kuin hyvitykset pois jos kerta muutamat indie pelintekijät haluaa tehdä alle 2 tuntia kestäviä peliä

Käyttäjän Joulupukki kuva
Joulupukki

Ei muutaku tekemään miljoona accounttia, niin voi pelata minkä tahansa pelin ilmaiseksi. Transferraa vain savetukset eteen päin niin voi jatkaa siitä mihin jäi. Ei ole edes iso vaiva.

Lainaus käyttäjältä Marioysikax

Lainaus käyttäjältä snaketusHyvä vaan jos rajoittaa tuon mobiilipaskan ja ynnä muiden flash-pelien änkemistä Steamiin. Niitä ei siellä oikeasti kukaan kaipaa.
Osa niistä on ihan kivaa pelattavaa, mutta hintojenkin pitäisi tosiaan olla mobiilitasolla eikä 10€.

Kehittäjien pitää ottaa huomioon steamin kausi alennukset joissa suurin osa myynnissä tapahtuu. Jos he pudottavat hinnan liian alas, niin voittomarginaalit jäävät erittäin pieniksi. Kyllä sen huomaa kaikista peleistä nykyään, että hinnat putoo hitaammin kuin silloin kun steamin isot alet oli uusi juttu. Kehittäjät ja julkaisijat on adaptoinut hinnoittelun sen mukaan.

Käyttäjän wlizer kuva
wlizer

Tässä käy samallai ku pokemonkorteille, ekaks kaikki keräilee mutta sittenku tyypit alkaa väsää niitä ite ja antaa ilmaseks nii kukaa ei enää halua. Niin luultavasti kohta kukaa ei arvosta pelei ku niitä vaa saa ilmaseksi tai 99% alennuksella jostain.

Aina on olemassa tyyppejä, jotka pilaa jonku kivan jutun kaikilta. Tässä tapauksessa valve

Steam on aina ollu paskaa kertoohan sen jo tietokoneen mukana oleva automaattinen käynnistys, joka tarkoittaa että valve ajattelee steamin olevan tietokonepelaajien kokopelikirjasto