Järkälemäinen Quantum Break -päivitys tekee pc-pelaamisesta siedettävämpää / Uutiset / pelaaja.fi

Järkälemäinen Quantum Break -päivitys tekee pc-pelaamisesta siedettävämpää

2.05.2016 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
11
Järkälemäinen Quantum Break -päivitys tekee pc-pelaamisesta siedettävämpää

Kotimainen suurhitti Quantum Break on saanut kipeästi kaivatun pc-päivityksen.

Viikonloppuna ilmestynyt, 27-gigainen jättipäivitys lisää peliin kauan varrottuja perusominaisuuksia: mystisistä syistä puuttunut poistumisnappi löytyy nyt teoksen päävalikosta, ja mielipiteitä jakavan, rakeisen elokuvaefektin saa nyt halutessaan pois päältä. Lisäksi kuvan skaalaus on saanut oman kytkimensä asetusten joukkoon.

Päivitys korjaa tahollaan myös kasan graafisia ja pelillisiä bugeja, ja sen on määrä myös helpottaa pelin ontuvan ruudunpäivityksen tilannetta. Kehittäjä Remedyn mukaan osa pelin epävakaudesta ja kaatumisista on kuitenkin Windows 10:n omien muistiongelmien ansiota, joten niiden korjaaminen tulee vaatimaan varsinaisen käyttöjärjestelmäpäivityksen. 

Koko listan rukkauksista voi lukaista täältä.

Lähde: Remedy, GameSpot, Kotaku

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän gurgi kuva
gurgi

Mystinen poistumisnappi ilmestyy kun vie hiiren oikeaan yläkulmaan. Ilmeisesti monelle turhan paha pähkinä purtavaksi. Ehkä pädillä sitten tuottaa ongelmia, mutta kuka nyt sellaista käyttää.

Käyttäjän Jamatsu kuva
Jamatsu
Lainaus käyttäjältä gurgi

Ehkä pädillä sitten tuottaa ongelmia, mutta kuka nyt sellaista käyttää.

Ei ole videotykin kanssa 200" kuvakoolla tuo näppiksen ja hiiren käyttäminen kovinkaan miellyttävää... ja tällaista konsolityyppistä peliä en uskoisi kenenkään muutenkaan pelaavan millään muulla kuin gamepadillä.

Tietenkin pidän itsekin enemmän hiirellä tähtäilystä räiskintäkohtauksissa, mutta vaikka kuinka vääntelehtisit sohvalla ja yrittäisit valita oikeanlaisen näppäimistön ja hiiren, ei siitä touhusta vain saa yhtä mukavaa kuin löhötä sohvalla pädi käsissä. Samoin VR-lasit päässä näppäimistöllä ja hiirellä pelaaminen on todella tuskaista, koska et näe ohjaimia. Gamepadilla sujuu sekin hyvin.

Käyttäjän ajajehu kuva
ajajehu

15-kesäisenä porukoiden nurkissa asuessani olin itsekin näppäimistön + hiiren puolestapuhuja, mutta niin vain ajat muuttuvat. :) Kun töissä käyttää koko päivän hiirtä, ei sama touhu innosta enää kotona. Sohvalle, ohjain käteen ja tykin tai suuren töllön ääreen 7.1 + Dolby Atmos -kotiteatterilla, tämä peli on alun alkaenkin suunniteltu ohjaimelle joten miksi turhaan rasittaa itseään. ;)

Mutta itse aiheeseen (osittain) palaten, UWP-alustan alku on kyllä ollut surkuhupaisaa seurattavaa. Microsoft tuntuu oikein yrittävän ryssiä koko PC-pelaamisen. Teknisten ongelmien lisäksi suututtivat UWP:lla monet suuret pelinkehittäjät.

Käyttäjän Boblick kuva
Boblick

Pädiä käytän minäkin yleensä vain jos peli sitä tukee. Kameran kääntely on lähes poikkeuksetta parempaa hiirellä, mutta näppis ja hiiri rajoittaa peliasentoa liiaksi. Tätä peliä en ole pelannut ja tuskin koskaan pelaankaan.

27 gigaa päivitys? Eikö peliä voi pätsätä lataamatta sitä kokonaan uudelleen?

Käyttäjän Boblick kuva
Boblick
Lainaus käyttäjältä ajajehu

Mutta itse aiheeseen (osittain) palaten, UWP-alustan alku on kyllä ollut surkuhupaisaa seurattavaa. Microsoft tuntuu oikein yrittävän ryssiä koko PC-pelaamisen. Teknisten ongelmien lisäksi suututtivat UWP:lla monet suuret pelinkehittäjät.

Se oikeastaan on vain positiivista. Toivottavasti ryssivät sen niin pahasti, että kukaan ei halua tuohon UWP:n pelejään tunkea. MS voi omia tekeleitään sinne väkisin änkeä, mutta ehkä hekin jossain vaiheessa tulevat taas järkiinsä.

Käyttäjän vilunki kuva
vilunki
Lainaus käyttäjältä ajajehu

15-kesäisenä porukoiden nurkissa asuessani olin itsekin näppäimistön + hiiren puolestapuhuja, mutta niin vain ajat muuttuvat. Kun töissä käyttää koko päivän hiirtä, ei sama touhu innosta enää kotona. Sohvalle, ohjain käteen ja tykin tai suuren töllön ääreen 7.1 + Dolby Atmos -kotiteatterilla, tämä peli on alun alkaenkin suunniteltu ohjaimelle joten miksi turhaan rasittaa itseään.

Itsekin naksuttelen päivät hiirtä, ei kyllä tulisi ekaksi mieleen duunipäivän jälkeen rentoutua rotta kädessä. Muutenkin immersio on parempi ohjain kädessä kuin nakkejaan näppiksellä venytellessä. Ohjain tuntuu kädessä vähän aseen perältä, hiiri vie takaisin työpöydän ääreen. Muutenkin on tarkoitus nauttia pelaamisesta eikä etsiä äärimmäistä suorituskykyä.

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax
Lainaus käyttäjältä gurgi

Mystinen poistumisnappi ilmestyy kun vie hiiren oikeaan yläkulmaan. Ilmeisesti monelle turhan paha pähkinä purtavaksi. Ehkä pädillä sitten tuottaa ongelmia, mutta kuka nyt sellaista käyttää.

Hauskaahan tässä on se että tuota nappia ei UWP alkuaikoina ollut ollenkaan.
Kokeilin Rayman Jungle Runin demoa windows 8.1 aikoina, peli oli ensimmäisenä japaniksi, pyöri yli tuplanopeutta ja ainoa tapa lopettaa peli oli tappaa prosessi.
Nämä siitä syystä että kaikki oli tehty UWP sääntöjen mukaan eli kieli haettiin käyttöjärjestelmästä (sattui olemaan järjestyksessä suomi, japani, englanti, joten päätti japanin), tuplanopeus on pakotetusta vsyncistä korkean virkistystaajuuden näytöllä ja pelin lopettamiseksi käyttäjän todellakin odotetaan painavan kotinappulaa, pöytäkoneella siis tarkoittaa windows nappia, päästäkseen takaisin kotivalikkoon sen sijaan että peliä lopetettaisiin.

Eli tämä vain edelleenkin sitä pohjaa että tuo alusta on tehty niille mobiilitavaroille, joten kun heitetään näin suuri nimi sinne sekaan, muistaen vielä että tämä on varmasti monelle se ensimmäinen windows storesta ostettu juttu, niin ei kyllä äkkiä tulisi mieleen heittää hiirtä näytön ylänurkkaan koko ruudulla olevassa sovelluksessa sen sulkemiseksi. Ja varsinkin steamin ansiosta osa ihmisistä on tottunut pelaamaan pelejään ohjaimella, joten prosessi muuttuukin yhtäkkiä mahdottomaksi.

Lainaus käyttäjältä Boblick

27 gigaa päivitys? Eikö peliä voi pätsätä lataamatta sitä kokonaan uudelleen?

Itselläkin kävi tämä heti mielessä, muuntivatko peliä tosiaan noin paljon vai onko windows storen päivitysprosessi ohjelmille hieman... vajaavainen.

Lainaus käyttäjältä vilunki

Itsekin naksuttelen päivät hiirtä, ei kyllä tulisi ekaksi mieleen duunipäivän jälkeen rentoutua rotta kädessä. Muutenkin immersio on parempi ohjain kädessä kuin nakkejaan näppiksellä venytellessä. Ohjain tuntuu kädessä vähän aseen perältä, hiiri vie takaisin työpöydän ääreen. Muutenkin on tarkoitus nauttia pelaamisesta eikä etsiä äärimmäistä suorituskykyä.

Noh, jokainen omalla tavallaan. Itse vain toivoisin enemmän liikeohjausta kun ärsyttää tähdätä ohjaimen tateilla.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Itsekin vietän työpäivän hiiri kädessä, ei silti tuota mitään vaikeuksia pelata siihen päälle sillä hiirellä. Itse en voi sietää ajatusta feilata, ampua ohi sen takia, että ohjaustapa on objektiivisesti huonompi siihen tehtävään. Riippuu ihan genrestä mitä ohjainta suosin. Ammuskeluihin se on näppis ja hiiri.

Käyttäjän kurrinen123 kuva
kurrinen123

Omasta mielestä hiiri toimii oikeastaan vaan naksuttelu (esim. Strategia) peleissä ja fps peleis. Muussa aikalailla ohjain. Tämä on 3rd peli ja siksi ohjaimella mielummin. Ps4 ja Onen ohjaimilla kuitenkin kun laittaa kameran nopeuden sopivaksi on aika tarkkaa. Esim The Evil Withinissä ja BF4:ssä pukkaan headshotteja noin vain.

Käyttäjän gurgi kuva
gurgi
Lainaus käyttäjältä kurrinen123

Omasta mielestä hiiri toimii oikeastaan vaan naksuttelu (esim. Strategia) peleissä ja fps peleis. Muussa aikalailla ohjain. Tämä on 3rd peli ja siksi ohjaimella mielummin. Ps4 ja Onen ohjaimilla kuitenkin kun laittaa kameran nopeuden sopivaksi on aika tarkkaa. Esim The Evil Withinissä ja BF4:ssä pukkaan headshotteja noin vain.

Ota autoaim ja autoassist pois niin loppuu ne headshotit. Ohjain toimii kaikissa vapaankameran peleissä huonommin(poikkeuksena 3rdp seikkailupelit ilman tuliaseita)

Nostoja