Jason Booth: PS3 ei ole yhtään Xbox 360:tä tehokkaampi / Uutiset / pelaaja.fi

Jason Booth: PS3 ei ole yhtään Xbox 360:tä tehokkaampi

29.10.2007 // Kirjoittanut: Eemeli Rekunen
105

Sony kertoo PlayStation 3:n olevan tehokkain konsoli markkinoilla, mutta sille koodaaminen on vain niin vaikeaa, että suorituskyvyn täysi hyödyntäminen vie vuosia. Osa kehittäjistä yhtyy väitteeseen, mutta myös vastalauseita kuuluu.

Entinen Harmonixin työntekijä Jason Booth sanoo, ettei PS3 ole sen tehokkaampi kuin uusi Xboxkaan. PS3:lla kehitystiimit joutuvat käyttämään aikaa ja vaivaa saadakseen siitä irti saman kuin Xbox 360:stä saadaan irti periaatteessa ilman mitään erityisempää työtä.

Perinteisen numerovertailun lisäksi Booth kommentoi Blu-rayn näennäistä etua dvd:hen nähden: ”On hienoa katsella teräväpiirtoelokuvia PS3:lla, mutta pelipuolella Blu-rayn käyttö ei ole niin hienoa. Blu-ray-asema on tuplasti Xbox 360:n dvd-asemaa hitaampi. Tämä tarkoittaa pidempiä latausaikoja, minkä lisäksi streaming-ominaisuuden käyttö PS3:lla vaikeutuu huomattavasti.”

Booth on työskennellyt molempien konsolien parissa, sillä hän on ollut mukana tekemässä Guitar Hero -pelejä sekä ensi vuonna ilmestyvää Rock Bandiä.

Lähde: Game Daily

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Kärsivällisyyttä pelintekijöille, niin johan ps3 räjäyttää silmät kauneudellaan

Käyttäjän Kaze88 kuva
Kaze88

Kunnon flametus uutinen taas :(

Sanoisin että kumpikin kutakuinkin yhtä tehokkaita. esim. UT3 näyttää yhtä hyvältä kuin Geow ja cod4 näyttää jumalaiselta kummallakin konsolilla.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

molemmat on tehokkaita ja harmonixin tyyppi on vaan niin käsi tekeen pelejä. eihän noi guitar herot mitään maailman ihmeellisimpiä pelejä ole mekaaniikaltaan.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Johan se todistettiin vuosi sitten laskennallisesti että PS3:n ei pitäisi saada XO:ta kiinni tehojen hyödyntämisessä. PS3:n tehot ovat erittäin teoreettiset, kuten ainakin osa on ymmärtänyt jo kauan.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Edellinen kommentti kertoo saman kuin itse uutinenkin, mutta silti miinusta alkoi heti tulemaan. Voisiko PS3 faneille saada joku nappi, mistä ne voisi miinustaa koko uutisen ulos halutessaan? Se olisi kaikille parempi.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Huvittavaa oli lukea, että PS3 on joka osa-alueella täysin surkea. Koneesta ei hänen sanojensa mukaan ole mihinkään. Luulenpa, että tuonkin kiukunpurkauksen taustalla on jotain muuta kuin vain PS3:n surkeus. Tuntuu muutenkin oudolta lukea joidenkin katkseria PS3 kritiikkejä, että kone on täysin surkea ja pelien tekeminen sille on mahdotonta. Samaan aikaan osa peleistä näyttää aivan uskomattomilta ei näiden pelien tekijät valita lainkaan.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Bluraystä ei sanota yhtään mitää muuta kuin että se oisi hidas. Eiköhän tuota voi järjelläkin ajatella...triplasti enemmän tilaa -> lukee hitaammin.
Tosin ihan hyviltähän nuo latausajat on esim. GT5p demossa pari sek ja kenttä on ladattu. Kovin paljoo streamaavia pelejä ei ole ollutkaan. Sigmassa ainakin taisi olla tosin siinäkään ne latauajat oli sekunnin pari.
Sentää mukavasti blurayssäkin tilaa niin ei joudu karsimaan mitään niinkuin joissain xbox360 peleissä esim. pgr4. Kyllähän sen aina tietenki voi vetää parillekkin levylle sen pelin, mutta vähän turhaa jos se tila ylittyy gigalla tai parilla.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Emmä vaan tajua teho-tekniikasta mitään ja epäilen suurin osa teistäkään.

Käyttäjän vapaus_valita kuva
vapaus_valita

Sonyhan mainosti tuotettaan juurikin sillä, että asiakkaat maksaisivat laitteen potentiaalista.

Itse pitäisin kyllä huomattavasti viisaampana sitä, että asiakkaat maksavat laitteen todellisesta suorituskyvystä kuin ainoastaan paperilla näkyvistä teholukemista, joita ei sitten käytännössä voidakaan hyödyntää, kiitos laitearkkitehtuurin pullonkaulojen.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Kyllähän se nyt on fakta, että puhtaassa liukulukujen murskauksessa PS3 pieksää 360:n mennen tullen.
http://gravity.phy.umassd.edu/ps3.html

Se, miten helposti tämä etu korreloi peleissä suorituskykyä ja graafista näyttävyyttä on asia erikseen. Eikä pelistudioiden kannata multiplatform peleissä panostaa pleikkarin kohdalla ylenmääräiseen silmäkarkkiin jo pelkästään taloudellisista syistä; 360 versio myy kuitenkin enemmän =)

Myöskin 360:n kolme identtistä "general purpose" ydintä hyödyttävät pelikoodin ajamisessa huomattavasti enemmän, kuin cellin yksi ppe and liukulukuihin erikoistuneet spe:t