Kaikki ei ole aina sitä miltä se näyttää – huikea Twitter-ketju nostaa esiin pelien silmänkääntötemput

Viikonloppuna syntynyt Twitter-ketju on auttanut herättämään keskustelua pienistä pelisuunnittelukikoista, joilla voi olla isoja vaikutuksia pelien luomiin tuntemuksiin.

4.9.2017 21:42

Silmänkääntötemput ovat tunnesti iso osa esimerkiksi elokuvien tekemistä, mutta yhtälailla niitä voidaan käyttää tehokkaasti hyödyksi tietysti pelienkin suunnittelussa. Viime viikonloppuna Australiassa asusteleva pelinkehittäjä Jennifer Scheurle aloitti Twitterissä kiehtovan keskustelun, jossa tämä pyysi kehittäjiä nostamaan esiin nerokkaita keinoja, joilla pelaajia voidaan johdatella tuntemaan pelatessaan tietynlaisia asioita.

Kirjoitushetkellä keskustelu on kerännyt kasaan satoja vastauksia ja näin ollen useita esimerkkejä siitä, miten hienovaraisilla suunnitteluratkaisuilla peleissä voidaan saada aikaan suuriakin asioita. Tunne niukasta selviytymisestä nousee erityisesti esille, sillä monet pelit käsittelevät pelihahmon elinvoimaa eri tavalla tämän ollessa henkihieverissä. Tekoälyhahmojen käytöksen suhteen harrastetaan erityisesti myös kikkailua, sillä viholliset voivat tarkoituksella ampua ohi pelaajasta tai kohdistaa iskunsa nimenomaan tiettyihin hahmoihin ihan vain jännitystä lisätäkseen.

Kokonaisuudessaan Twitter-ketjua voi lukea läpi tästä. Kaikki ketjun temput eivät ole välttämättä täysin uusia ilmestyksiä jokaiselle lukijalle. Niihin tutustumalla voi silti oppia paljon pelien toiminnasta.

Lisää luettavaa