"Kannattava sijoitus" – hittiroolipeli The Witcher 3:n loi 1 500 ihmistä 70 miljoonalla eurolla / Uutiset / pelaaja.fi

"Kannattava sijoitus" – hittiroolipeli The Witcher 3:n loi 1 500 ihmistä 70 miljoonalla eurolla

9.09.2015 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
6

Puolalaisen CD Projekt -pelitalon tuore taloudellinen tiedotustilaisuus on tuonut julki yksityiskohtia The Witcher 3 -roolipelin kustannuksista ja tiimirakenteesta.

CD Projektin tiedotustilaisuuden mukaan The Witcher 3:n kehittäminen ja markkinointi kustansi yhtiölle yhteensä 306 miljoonaa Puolan zlotya eli hieman vajaat 73 miljoonaa euroa. Kaiken kaikkiaan pelin kehitys vei "tehokkaan pelinkehityksen" taitavalta tiimiltä hieman reilut kolme ja puoli vuotta, jonka aikana pelin luomisessa ehti vaikuttaa tavalla jos toisella 1 500 henkilöä. Varsinainen pelin ydintiimi koostui 240 ihmisestä, joista pääosa oli puolalaisia, mutta mahtuipa mukaan kehittäjiä kuitenkin myös 17 muustakin maasta.

Ilmi on myös tullut, että kaiken kaikkiaan The Witcher 3 on käännetty nyt 15 kielelle, joista seitsemää on tuettu myös ääninäyttelyllä. Ääninäyttelijöitä yksinään CD Projekt kertookin käyttäneensä pelissä yli 500 hengen edestä.

Vertailukohtana pelisivusto GameSpot on muistuttanut, että Electronic Artsin massiiviroolipeli Star Wars: The Old Republicin ensisijaisen kehityksen raportoitiin aikoinaan maksaneen 200 miljoonaa dollaria eli sellaiset 180 miljoonaa euroa. Grand Theft Auto V:n alkuperäisten kehitys- ja markkinointikustannustenkin on raportoitu myös pyörineen 265 miljoonan dollarin eli sellaisen 240 miljoonan euron tienoilla. The Witcher 3 ei ole ollut siis läheskään suurimpia rahasyöppöjä, mitä tulee pelien tekemiseen.

Tähän mennessä The Witcher 3:n tiedetään myyneen maailmalla yhteensä reilut kuusi miljoonaa kappaletta. Tapahtuman valossa CD Projektin toimitusjohtaja Adam Kiciński onkin todennut, että yhtiön sijoitus peliin on ollut kannattava. Pelin myyntien voimistamana CD Projekt on tehnyt vuoden 2015 ensimmäisen puolikkaan aikana voittoa 236 miljoonaa Puolan zlotya eli sellaiset 56 miljoonaa euroa.

Vielä CD Projekt ei ole myöskään täysin valmis The Witcher 3:n suhteen. Sen lisäksi, että yhtiö on tehtaillut peliin kiivasta tahtia erilaisia päivityksiä, on sitä varten kehitteillä myös kaksi laajennus, joista ensimmäinen saapuu 13. lokakuuta.

Lähde: Gamasutra, GameSpot

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän wlizer kuva
wlizer

Peleist on tullu liia eeppisiä, mut samal sieluttomia. Esim gtav vaivaa jonkinlainen tyhjyys, ihanku siit puuttuis idea. Menneillä ideoilla ratsastetaan.

Käyttäjän santenced kuva
santenced

CD Projektille kyllä pisteet ilmasesta lisäpelattavasta. Vaikka ne kaikki ovatkin asioita mitä muut toisivat ennakkojulkasussa tai muuten maksullisena lisärinä

Witcherissä on kyl oma tarinansa mihin pääsee oikeasti sisälle vasta kirjat lukeneena.

GTA, ykkösestä asti, hiekkalaatikkopelinä toimii kyllä ja sitä tarinaakin on siellä jos ei skippaa kaikkia välivideioita

Käyttäjän frozen kuva
frozen
Lainaus käyttäjältä santenced

Witcherissä on kyl oma tarinansa mihin pääsee oikeasti sisälle vasta kirjat lukeneena.

peli alkaa oikeastaan kuin puhtaalta pöydältä geraltin muistinmenetyksen takia ja peleissäei taida tulla mitään semmosta tilannetta että olisi pitäny kirjat lukea että tietäisi mitä pelissä tapahtuu

Käyttäjän edqe kuva
edqe

@santenced: Totta, kirjojen lukeminen syventää ja auttaa ymmärtämään pelimaailmaa huomattavasti. Itse kyllä suosittelen Noituri/The Witcher -kirjojen lukemista ja pelisarjan pelaamista alusta asti.

The Witcher 3 on kyllä pitkästä aikaa AAA-peli joka on tehnyt vaikutuksen. Kerrankin tuntuu, että pelimaailmaan, sivutehtäviin, jne. on panostettu kunnolla.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus käyttäjältä wlizer

Peleist on tullu liia eeppisiä, mut samal sieluttomia..

En tiedä onko "eeppinen" paras sanavalinta. Itse sanoisin vain "laajoja". Isot, vapaat maailmat pitää olla vaikka sisältö olisi siellä tyhjää ja/tai geneeristä. Witcher 3:ssa on kuitenkin parhaimpia isompia maailmoja mitä yhtäkkiä mieleen tulee: hyvin elävältä vaikuttavaa ja sivutouhuilu on vähintään yhtä mielenkiintoista ellei mielenkiintoisempaakin kuin päätehtävät.

Onhan sielläkin toki sitä ekstrahuttua johon esimerkiksi Assassin's Creed -pelit liikaakin luottavat mutta kaikki tehtäviksi lueteltavat asiat ovat todella loistavaa kamaa eikä siis haittaa yhtään että peliin näiden lisäksi - ja nimenomaan täysin vapaaehtoiset - ympätyt kylien vapautukset tai roistoleirien tyhjennykset ovatkin periaatteeltaan samaa.

Käyttäjän PSPiraatti kuva
PSPiraatti
Lainaus käyttäjältä wlizer

Peleist on tullu liia eeppisiä, mut samal sieluttomia. Esim gtav vaivaa jonkinlainen tyhjyys, ihanku siit puuttuis idea. Menneillä ideoilla ratsastetaan.

Ite tykkäsin GTA V:stä, edelleen kesken kylläkin. Välillä tuntuu kun kattois jotain hyvää sarjaa kun hyvät dialogit ja persoonalliset henkilöhahmot. Ja se pyörii 60fps koneella! *köh* GTA IV *köh*

Nostoja