(toimittanut Matias Kainulainen)

THQ järjesti viime viikolla New Yorkissa kolmipäiväisen Gamers Week -tapahtuman, jonka aikana yhtiö kertoi kuulumisiaan ja esitteli keväällä ilmestyviä pelejään. Paikalla oli toistasataa toimittajaa ympäri maailmaa, ja Pelaaja oli luonnollisesti paikalla. THQ paljasti myös uuden logonsa.

191463-thqlogo copy_lite

Keskiviikko 12.1.

Tilaisuus käynnistyi keskiviikkona yhtiön varapuheenjohtaja Danny Bilsonin pitämällä puheella, jonka aikana yhtiö paljasti uuden logonsa. Bilsonin mukaan logon vaihto kuvastaa myös yhtiön uutta strategiaa, joka keskittyy entistä enemmän laadukkaisiin AAA-peleihin ja uusiin innovaatioihin. Myös tulevaisuuteen panostetaan vahvasti, mistä esimerkkinä Bilson mainitsi elokuvaohjaaja Guillermo del Toron ja pelisuunnittelijalegenda Tomonobu Itagakin kanssa tehdyt yhteistyösopimukset.

hoodsurfaceGondola_final

Ensimmäisenä päivänä parrasvaloihin päästettiin Red Faction: Armageddon. Tänä vuonna kymmenen vuoden ikään tuleva sarja saa jatkoa toukokuussa Xbox 360:llä, PlayStation 3:lla ja pc:llä. Sarjasta ilmestyy pelin julkaisun aikoihin myös tv-elokuva Sci-Fi Channelin tuottamana. Vuonna 2009 ilmestynyt sarjan aiempi osa Guerrilla oli suhteellisen laadukas hiekkalaatikkoräiskintä, joka kuitenkin kärsi itseään toistavista tehtävistä ja pelimaailmastaan. Niinpä peliä kehittävä Volition onkin palannut takaisin lineaarisempaan suuntaan ja muuttanut hiukan pelin tyyliä. Tällä kertaa taisteluita käydään myös Marsin pinnan alla, jossa pelaajaa vastassa on sotilaiden sijaan planeetan vallanneita alieneita ja salaperäisiä kultisteja, ja peli muistuttaa enemmänkin Lost Planetin tai Dead Spacen tyyppisiä kauhuvaikutteita sisältäviä pelejä kuin puhdasta räiskintää.

Testatun kolmen eri puolilta yksinpelikampanjaa valitun kentän perusteella vaihtelua näyttäisi olevan huomattavasti Guerrillaa enemmän. Samalla kentät ovat kuitenkin huomattavasti aiempaa lineaarisempia ja tiukasti rajattuja. Rakennusten tuhoaminen on edelleen suuressa roolissa, ja uutena ominaisuutena tuhoja voi myös korjata vasenta olkanäppäintä pohjassa pitämällä. Tälle olikin käyttöä, sillä uusilla aseilla kuten Plasma Beamilla ja Magnet Gunilla saa aikaiseksi melkoista tuhoa. Näistä etenkin viimeksi mainittu lisää peliin myös mukavasti luovia tapoja vihollisten tappamiseen, sillä aseella voi esimerkiksi lennättää seinänpalasia suoraan vihollisten selkään kovalla vauhdilla.

dualblastheavy

Lisäksi ensimmäisenä päivänä lavalla esiteltiin lyhyesti MX vs ATV Aliveä, joka kokeilee uudenlaista hinnoittelumallia. 40 dollarin hintaan Yhdysvalloissa myytävään peliin tullaan julkaisemaan aiempaa suuremmat määrät ladattavaa lisäsisältöä, josta pelaaja voi itse valita toiveidensa mukaan haluamaansa sisältöä. Ladattavaksi tulee niin uusia ratoja, ajoneuvoja, kustomointimahdollisuuksia kuin pelimuotojakin. Osa sisällöstä tulee olemaan myös ilmaista.

Päivän päätti de Blob 2:n testaussessio. Helmikuun loppupuolella ilmestyvä värikäs tasoloikka julkaistaan nyt myös Xbox 360:lle ja PlayStation 3:lle, mikä näkyy etenkin parantuneena graafisena ilmeenä. Itse pelimekaniikka on kokenut lähinnä pieniä viilauksia edellisosaan nähden. Pelaajan tehtävänä on tuoda takaisin väriä harmaaseen pelimaailmaan keräämällä oikean väristä maalia ja koskettamalla sen jälkeen pelimaailman pintoja ja esineitä. Omaperäisellä visuaalisella ilmeellä varustettu peli vaikutti hauskalta ja erottui positiivisesti nykypelien harmaasta massasta.

IMG_0293

Torstai 13.1.

Toisena päivänä esiteltiin keväällä ilmestyvää WWE All Starsia, jota työstää kaatuneelta Midwayltä THQ:lle siirtynyt San Diegon studio, joka tunnetaan muun muassa TNA Impactista. Päivä käynnistyi lyhyellä pelin esittelyllä, jonka jälkeen paikalle rahdatut ammattilaispainijat Sheamus, Kofi Kingston ja The Big Show sekä legendaarinen Ricky ”The Dragon” Steamboat juttelivat pitkään lavalla pelistä, pelaamisesta ja painiurastaan.

_wwe
Painijat lavalla.

WWE All Stars erottuu Smackdown vs Raw -sarjasta selvästi arcade-henkisemmällä suuntauksellaan. Peliin on lisäksi sekoitettu tappelupeleistä tuttuja elementtejä, kuten liikkeiden kombotusta sekä tarkkaa ajoitusta vaativa vastahyökkäysjärjestelmä. Näkyvin muutos on kuitenkin visuaalisessa tyylissä, joka on hiukan sarjakuvamaisempi täysin yli vedettyine hahmoineen ja visuaalisine efekteineen. Hahmot lentelevät lyöntien ja heittojen seurauksena metrien korkeuksiin ja kädet hehkuvat punaisena voimalyöntien aikana.

Wrestling-faneja ilahduttanee myös tieto pelin painijavalikoimasta, joka sisältää nykytähtien lisäksi myös runsaasti vanhoja legendoja, kuten Ricky ”The Dragon” Steamboatin, Bret Hartin ja The Rockin. Painijat on jaettu pelissä neljään eri tyyppiin, jotka eroavat hiukan pelitavoiltaan toisistaan. Itse pelaaminen tuntui tappelupelielementeistä huolimatta edelleen selvästi painipeliltä.
hhh_hart_06BretMove1BigShowMove1

IMG_0148
Mad Catz tuo kauppoihin WWE-brändätyt versiot Fight Stickistään ja Fight Padistaan.

Päivän päätteeksi Tim Schafer kävi pikaisesti lavalla esittelemässä tulevaa Stacking-latauspeliään. Keväällä Xbox Live Arcadeen ja PlayStation Networkiin ilmestyvässä pelissä ohjataan pientä maatuskanukkea ja ratkaistaan puzzleja hyppäämällä kentistä löytyvien isompien nukkien sisään ja käyttämällä heidän erikoiskykyjään. 1900-luvun alun mykkäelokuvien visuaalista tyyliä jäljittelevä peli vaikutti hauskalta ja omaperäiseltä. Jokaisen ongelman voi ratkaista myös usealla eri tavalla, ja peli kannustaakin tähän monella eri tavalla.

IMG_0168

Perjantai 14.1.

Homefront MP Preview 08

Viimeinen päivä oli pyhitetty kokonaan Homefrontin moninpeliä varten, ja päivän aikana ehtikin muodostamaan varsin hyvän kuvan siitä, mitä maaliskuussa Xbox 360:llä, PlayStation 3:lla ja pc:llä ilmestyvä peli tulee tarjoamaan. Maksimissaan 32 pelaajalle suunnatulla itsenäisellä palvelimella käytävät taistelut ovat nopeatempoisia, ja tiimipelaamiseen panostetaan tosissaan. Peli lainaa lähes kaikki nykymoninpelien perusominaisuudet aina kehityspistejärjestelmästä aseiden ja hahmoluokkien kustomointiin asti suoraan Call of Dutystä, mutta tuo näiden lisäksi mukanaan myös muutaman uuden ominaisuuden.
Homefront MP Preview 07Homefront MP Preview 06Homefront MP Preview 05

Peli kannustaa tiimipelaamiseen Battle Points -järjestelmällä, joka palkitsee pelaajaa oikeastaan kaikesta, mikä auttaa joukkuetta voittamaan. Matsin aikana tienatuilla pisteillä voi ostaa käyttöönsä kesken pelin esimerkiksi luotiliivit, singon tai UAV-tutkan. Lisäksi pisteitä vaaditaan ajoneuvojen ostoon, sillä kentältä niitä ei valmiiksi löydy. Ajoneuvojen ja aseiden lisäksi pisteillä voi ostaa myös droneja, joilla pääsee esimerkiksi ammuskelemaan ohjuksia tai merkkaamaan vihollisia.

IMG_0314
Major Nelson kävi tapahtumassa ilmoittamassa, että tulevat DLC-kartat ilmestyvät ensin Xbox 360:llä ja pelin 360-version mukana tulee yksi ylimääräinen moninpelikartta.

Tilaisuudessa paljastettu Battle Commander -ominaisuus taas lisää peliin hiukan yksilökeskeisemmän pelitilan, jossa molemmilla puolilla toimiva dynaaminen tekoäly antaa pelaajille palkkioita ja viholliskohteita, menestyksestä riippuen. Esimerkiksi kolmen tapon putken keräämällä tai Recon Dronella kolme vihollista merkkaamalla saa tienattua yhden tähden eli pari lisäperkkiä käyttöönsä, mutta samalla myös lisää vihollisia kimppuunsa. Yhden tähden kohteet saavat vastaansa vain pari vihollista, mutta viisi tähteä keräämällä kimpussa on jo koko vastapuoli.

Kuolemalla menettää saavutetut edut ja keräämisen joutuu aloittamaan alusta, mikä ainakin omalla kohdallani muokkasi hiukan pelityyliänikin, sillä enää en ryntäillyt aivan miten sattuu, vaan koitin pysyä hengissä mahdollisimman pitkään. Aivan helpolla tähtien kerääminen ei onnistu, sillä monista yrityksistä huolimatta pääsin parhaimmillaankin vain kerran neljään tähteen asti.

Testatut kentät vaikuttivat laajoilta ja pelattu Ground Control -pelimuoto, jossa etulinja siirtyy edestakaisin alueita valtaamalla, varsin toimivalta. Myös tasapaino vaikutti olevan kunnossa jo tässä vaiheessa. Moninpeliräiskintöjen ystävien kannattaakin suunnata katseet kohti maaliskuuta, jos Black Opsin ja Bad Company 2:n moninpelit alkavat jo kyllästyttää, sillä Homefront vaikuttaisi haastavan nämä tosissaan kilpailuun moninpeliräiskintöjen herruudesta.
Homefront MP Preview 04Homefront MP Preview 03Homefront MP Preview 01

Lisää luettavaa