Lokakuun viimeinen viikko osoittautui toiminnantäyteisemmäksi kuin moni uskalsi ehkä odottaa. Ranskassa järjestetyn Paris Games Week -messutapahtuman myötä Sony pääsi paikkaamaan Gamescom-poissaoloaan ja julkisti peräti parikin kappaletta uusia pelejä aina tuoretta Gran Turismoa myöten. Ranskan messuhaipakan ulkopuolellakin myös tapahtui, sillä kokonaan uusi Outlast-sarjan osa sai viimein virallisen paljastuksensa.

Näistä ja monesta muusta asiasta voit lukea lisää oheisesta viikon suurimpia uutisia kokoavasta listauksestamme.


Hulluudelle ei näy loppua: kauhusuosikki Outlastin jatko-osa paljastui virallisesti

Kahden vuoden ikään hiljattain yltänyt kauhuseikkailu Outlast on tosiaan saamassa jatkoa. Alkuperäisen pelin luonut Red Barrels on tänään torstaina paljastanut Outlast 2:n virallisesti lyhyen trailerin voimin ja luvannut tuoda sen niin Windows- ja Mac-koneille kuin myös PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle.

Lue koko uutinen

Tänhän on pakko tulla VR:lle, ei oo muuten mitään järkeä. -laurihon

Outlast on mielestäni ihan ok kamaa ja myös pituudeltaan melko sopiva, koska omalla kohdallani Alien Isolation oli aivan liian pitkä ja toisti liikaa itseään. Outlast toi kyllä Isolationia kuumottavampia fiiliksiä, kun pimeässä huoneessa pelasin luurit päässä. -MastaKillah


Suomi sai uuden maailmanennätysmiehen Halo-pelaamisella

Suomessa on tehty tällä viikolla uusi virallinen pelaamiseen liittyvä Guinnes World Records -maailmanennätys. Ennätyksen teosta vastasi Pelaaja-lehdenkin sivuilta tuttu Paavo ”Paavi” Niskala, joka pelasi Halo-räiskintäsarjan pelejä maratonina noin kahden vuorokauden ajan.

Lue koko uutinen

Ennätyksen hyödyllisyydestä voidaan olla montaa mieltä, mutta eiköhän pitkälti lähes kaikki ennätykset ole jollain tapaa viihteellisiä vain, eikä niinkään maailmaa hyödyntäviä. Tietenkin tässäkin ennätyksessä olisi taustalla voinut olla jokin hyväntekeväisyyskeräys, eikä Xboxin lompakko. Mainoksena silti erittäin onnistunut ja viihdyttävä! Onnea vielä Paavolle. -Airus

Kieltämättä yli 2 vuorokauden mittaista maratoonia en kyllä lähtisi itse edes yrittämään, joten siitä Paavolle nostan hattua ja Microsoftin osalta ihan hyvä markkinointi-tempaus :D. Noin muuten kieltämättä ns. ”turha” ennätys jos verrataan ammatilaisten nopeus-ennätyksiin, joiden suorituksia tulee aika ajoin seurattua. Mutta maailmanennätys on aina kunniotettava suoritus, kuten todettu ei tuollaista lähtisi ihan jokainen edes yrittämään. -Balnazzard


Heavy Rain -kehittäjät paljastivat uuden PlayStation 4 -pelinsä – muistatko vielä Karan?

Heavy Rainista ja Beyond: Two Soulsista tuttu ranskalaiskehittäjä Quantic Dream on paljastanut viimein, mitä se onkaan viimeiset vuodet valmistellut PlayStation 4 -pelaajien iloksi. Tiistaina Sonyn Paris Games Week -lehdistötilaisuuden yhteydessä studio julkisti uutuuspeli Detroitin, joka vaikuttaisi olevan jälleen kovin tarinavetoinen seikkailukokemus yhtiöltä.

Lue koko uutinen

Tätä olen salaa odottanut tech demosta lähtien. Aivan loistavaa! Quantic Dream on ehdottomasti yksi mielenkiintoisimpia pelistudioita, vaikkakaan firman pelit eivät ehkä tähän mennessä olekaan olleet aivan täysiä napakymmejä (Heavy Rain toki loistava). Mutta sen täysosuman sattuessa voidaan heiltä odottaa jotain todella hienoa. -Izmou

Sen enempää David Cageen paneutumatta joudun toteamaan että kun katsoin ensin aiemman demon ja sitten heti perään tämän trailerin niin kyllähän tuo rupesi kutkuttelemaan. Ihan mielenkiinnolla odotan mitä sieltä tulee. Tietoisuuden kehittävät robotit ja niiden kansannousu ei ole ideana aivan sieltä tuoreimmasta päästä, se myönnettäköön, mutta jokin tuossa nyt kolahti. -Irezawa


Suomalaisstudio Housemarque paljasti uuden PlayStation 4 -yksinoikeuden

Helsinkiläisstudio Housemarque on paljastanut jälleen yhden pelin yksinoikeudella PlayStation 4:lle. Uutukainen kantaa nimeä Matterfall on ja sitä on kuvailtu uniikiksi tasohyppelyn ja luotihelvetin yhdistelmäksi.

Matterfallissa pelaajat löytävät itsensä räiskimästä kovin futuristisista ympäristöistä, jossa seikkailemaan päästään niin yksin kuin yhden kaverin kanssa sekä yhteistyönä että kilpailullisissa merkeissä rellestäen. Housemarquen jakamien ensitietojen perusteella tärkeää roolia pelissä näyttelevät niin ketterä liikkuminen, muokattavat aseet kuin myös ”Smart Matteriksi” kutsutun aineksen hallinta, minkä avuin pelaajat voivat muovata ympäristöjä oman etunsa mukaiseksi.

Lue koko uutinen

Joo, hieno traileri mutta pelikuvaa taas olisi ihan jees nähdä ennen kuin voi mitään sanoa. Sanotaan nyt kuitenkin sen verran, että mielenkiinnolla odottelen mitä tästä tulee. -zappah


Uusi Gran Turismo paljastui PlayStation 4:lle

Sonyn rakastettu autopelisarja Gran Turismo on viimein tekemässä debyyttinsä PlayStation 4:llä. Osana Paris Games Week -tapahtumaa yhtiö paljasti yhdessä Polyphony Digitalin kanssa Gran Turismo Sportin, jota tavoitellaan parhaillaan markkinoille ensi vuodeksi.

Pelisarjan isä Kazunori Yamauchi on luvannut Gran Turismo Sportista realistisinta sarjan osaa koskaan, joskaan ilmeisesti kyseessä ei ole kuitenkaan aivan tavanomaisin mahdollinen Gran Turismo -peli. Gran Turismo Sportin ytimessä sykkivät kaksi verkossa ajettavaa mestaruuskilpailua, joita ajetaan itse kansainvälisen autoliiton FIA:n valvonnan alla.

Lue koko uutinen

Tämä uutuus tosin ei vakuuta, sillä se ei lupaa kovin hyvää, että peliä ei kutsuta GT7:ksi. No kunhan siellä olisi jonkunlainen perinteinen yksinpelimoodikin ilmam PS2-grafiikoita, niin kelpaa. Mikään oikean maailman kilpasarja pelkästään ei voisi vähempää kiinnostaa. Jos ajaisin kilpaa ammatikseni, niin olisin jo tällä iällä ollut F1 maailmanmestari ja miljuunat tilillä. -snaketus

Itseäni myös vähän häiritsee se, ettei tämä ole GT7. Olisiko samanlainen tapaus kun vitosen Prologue? -Mavors


Super Mario Maker paranee entisestään ensi viikolla

Nintendo on ilmoittanut julkaisevansa ensi viikolla uuden päivityksen Super Mario Makeriin.

Marraskuun 5. päivän tienoilla vapauteen päästettävä päivitys piristää hieman erityisesti pelin kenttäeditorin työkalutarjontaa. Päivityksen saapumisen jälkeen kenttiin on mahdollista ujuttaa mukaan maksimissaan kaksi tarkastuspistettä, minkä lisäksi pelin laatikkojen toimintaa monipuolistetaan myös.

Lue koko uutinen

Itselle tuli jopa yllätyksenä tuo että kenttään on voinut rakentaa vain joko sienen tai kukan, koska aivan kaikissa 2D mairoissa on aina ollut systeeminä että pieni mario saa sienen, iso kukan. -Marioysikax

Vielä kun kenttiin voisi laittaa tunnisteita (esim. auto scroll, short, long, hard jne jne) joiden perusteella voisi myös kenttiä etsiä. 100 Mario Challengea välillä syö kun putkeen 3 kenttää jotka on näitä don’t move kenttiä missä kaikki tapahtuu automaattisesti. Ihan kivoja ne on mut välillä ois kiva myös pelata 😉 -Qlaos


Ohjaaja vakuuttaa: Mass Effect toimii ilman Shepardiakin

Mass Effect: Andromedan kehittäjät toivovat fanien ottavan pelin vastaan ennakkoluulottomasti.

Andromedassa ei näillä näkymin tulla kohtaamaan juurikaan alkuperäisestä Mass Effect -trilogiasta tuttuja hahmoja, mutta sen ei tiimin mukaan pitäisi häiritä pelinautintoa. Teoksen kehitystä luotsaava ohjaaja Chris Wynn on vakuutellut Twitterissä Mass Effectin toimivan myös ilman trilogian päähahmoa, rakastettua komentaja Shepardia, ja on pyytänyt seuraajiaan vartomaan Andromedaa avoimin mielin.

Lue koko uutinen

Omasta mielestäni monet muut pelisarjan hahmoista oli muistettavempia kuin Shepard itse, joten pidän tätä vain hyvänä asiana. -tiger80

Ei Shepard koskaan ollut ainakaan minulle Mass Effectin ydin. Loppujen lopuksi tämä on todella yksiulotteinen ja tylsä sankarihahmo. Se, että pelaaja saa valita simppelisti täydellisen kirkasotsaisen messias-Shepardin tai vähän mulkun, mutta pohjimmiltaan kuitenkin samoihin tavoitteisiin pyrkivän version väliltä, ei paljon hahmoa syvennä. En epäile hetkeäkään, etteikö universumista löytyisi vielä tarinoita ammennettavaksi Shepardilla tai ilman. -Haerski


Räiskintäklassikko Goldeneyen väkivalta sai Nintendo-legendan ehdottomaan peliin erilaista loppua

Nintendo 64:n räiskintäklassikko Goldeneye 007 olisi voinut sisältää varsin erikoisen lopun, mikäli Nintendo-suunnittelija Shigeru Miyamoto olisi saanut tahtonsa läpi.

Entinen Rare-kehittäjä Martin Hollis on paljastanut brittiläisen GameCity-tapahtuman yhteydessä, että Miyamoto olisi toivonut pelin loppuun kohtausta, jossa Bond voisi kätellä pelin aikana kohtaamiaan vihollisia sairaalassa. Hollisin mukaan Miyamoto teki ehdotuksen koettuaan, että pelin sisältämä runsas tappamisen määrä loi siihen kovin traagisen ilmapiirin.

Lue koko uutinen

Parempi että tekivät sen pitkän suutelolopun! 🙂 -Teräskäsine

Minusta tuo olisi ollut ihan hupaisa loppu. Esim Black Ops 2 loppu oli melko humoristinen vaikka peli oli yhtä hurmetta hurmeen perään. Ei näitä kannata niin vakavasti ottaa. -Yrmiö


Faniprojekti soveltaa Super Mario Makerin kaavaa Zeldan maailmaan

Nintendon tuoreen Super Mario Makerin kaltainen rento kenttäeditori taipuu moneen.

The Legend of Zelda Maker -nimellä tällä hetkellä kulkeva faniprojekti soveltaa Super Mario Makerin periaatteita nostalgisiin, kaksiulotteisiin Zelda-maailmoihin. Vielä lapsenkengissään olevasta editorista on saatavilla vasta ensimmäinen alfaversio, mutta sillä voi jo luoda monipuolisia ympäristöjä miekalla mätkittävine vihollisineen päivineen. Myös maailman interaktiiviset elementit pommeista pusikoihin toimivat Zelda-faneille tuttuun tapaan, joten pelkästä graafisesta suunnittelusta ei ole kyse.

Lue koko uutinen

Cease and Desist in 3… -YritaEdes

Nyt kun asiaa mietin, niin yllättävän monet ”pelit” joita itse eniten odotan, ovat oikeastaan modeja. Jos monista odottamistani loistavista faniprojekteista tehtäisiinkin parannellut viralliset julkaisut, vinkuisi meikäläisen visa huomattavasti nykyistä viuhemmin. -lindario


Viikon aikana kerrottuja julkaisupäiviä

Lisää luettavaa