Kehittäjä myöntää: Battlefield 4:n julkaisu vahingoitti pelaajien luottamusta / Uutiset / pelaaja.fi

Kehittäjä myöntää: Battlefield 4:n julkaisu vahingoitti pelaajien luottamusta

9.10.2014 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
13

Battlefield-studio DICE:ssä uskotaan Battlefield 4:n julkaisuongelmien syöneen pelaajien ja studion välistä luottamussuhdetta.

Luottamuspulasta on kertonut julkisuudessa DICE:n Los Angelesin studioiden tuottaja David Sirland, jonka mukaan studio joutuu tekemään kovasti töitä ansaitakseen pelaajien luottamuksen takaisin Battlefield 4:n jälkeen.

-Voin sanoa ehdottomasti, että menetimme pelaajien luottamusta pelin julkaisussa ja vuoden alkuvaiheilla, Sirland totesi Gamespot-julkaisun haastattelussa.

-Todennäköisesti moni pelaaja ei luota meidän voivan toimittaa vakaata julkaisua tai vakaata peliä.

Sirlandin mukaan studio on jo ryhtynyt toimenpiteisiin. Battlefield 4:n julkaisun jälkeen DICE:n toimintamalleja on muutettu, jotta tulevat julkaisut saataisiin ulos kunnialla. Studio aikookin kehittää pelejään avoimemmin ja päästää pelaajat käsiksi keskeneräisiin projekteihin varhaisemmassa vaiheessa saadakseen lisää palautetta kehityksestä.

-Olen varma, ettei se tule toistumaan, sillä olemme muuttaneet työskentelytapaamme, Sirland totesi Battlefield 4:n julkaisupulmista.

Lähde: Gamespot

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän kurrinen123 kuva
kurrinen123

Miksi Se piti myöntää, enköhän minä itse tiedä vahingoittiko Se luottamustani vai ei. :)

Käyttäjän XONE720p10FPS kuva
XONE720p10FPS

Ööh, eikö tämä pulju olisi voinut Hardlinen vaikka lyödä BF4 premiumin kylkeen ilmaiseksi, loppupeleissähän tuo on vaan copy + pastetettu modi.

Hienosti ensin pahoitellaan ja samalla sekalla myydään copy + pastea :/

Käyttäjän RoniPoni kuva
RoniPoni

No ei kaikki aina voi mennä nappiin. Tää ei oo niin vakavaa muutkin mokaa :D

Käyttäjän Hugejorma kuva
Hugejorma
Lainaus käyttäjältä RoniPoni

No ei kaikki aina voi mennä nappiin. Tää ei oo niin vakavaa muutkin mokaa

Kyseessä ei ollut mokailu, vaan aivan silkkaa tyhmyyttä. Julkaistiin buginen beta vaiheen peli täyteen hintaan, jonka korjauksessa meni tuhottomasti aikaa. Itse nautin todella paljon BF3:sta, mutta nelosen onnettoman julkaisun ja sitä seuranneiden ongelmien jällkeen jätin yksinkertaisesti pelaamatta koko pelin. Enkä myöskään usko ostavani enään kyseisen pelitalon tulevia julkaisuja (ainakaan heti julkaisussa). Ainakin omakohtaisesti luottamus meni täysin.

Käyttäjän Temposaur kuva
Temposaur
Lainaus käyttäjältä Hugejorma

Lainaus käyttäjältä RoniPoniNo ei kaikki aina voi mennä nappiin. Tää ei oo niin vakavaa muutkin mokaa
Kyseessä ei ollut mokailu, vaan aivan silkkaa tyhmyyttä. Julkaistiin buginen beta vaiheen peli täyteen hintaan, jonka korjauksessa meni tuhottomasti aikaa. Itse nautin todella paljon BF3:sta, mutta nelosen onnettoman julkaisun ja sitä seuranneiden ongelmien jällkeen jätin yksinkertaisesti pelaamatta koko pelin. Enkä myöskään usko ostavani enään kyseisen pelitalon tulevia julkaisuja (ainakaan heti julkaisussa). Ainakin omakohtaisesti luottamus meni täysin.

Toisaalta, täältä on helppo huudella. Peliä ei voida kehittää loputtomiin, koska se maksaa (palkat). Ja rahaa ei saada, ennen kuin peli on pistetty myyntiin. Kun rahat alkavat loppumaan, niin peli on pakko pistää ulos.

Pelin myynnistä saaduilla rahoilla voidaan sitten jatkaa kehitystä pelaajien luottamuksen kustannuksella.

Käyttäjän MastaKillah kuva
MastaKillah

Battlefield 4:n julkaisun jälkeen DICE:n toimintamalleja on muutettu, jotta tulevat julkaisut saataisiin ulos kunnialla.

Kannataisikohan ennemmin miettiä EA:n toimintamalleja? DICE ottaa nyt suosiolla kaiken paskan niskaan ehkä vähän turhan takia. Ei ne varmaankaan asialle paljoa voi, jos EA painostaa julkaisemaan keskeneräisen pelin.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä kurrinen123

Miksi Se piti myöntää, enköhän minä itse tiedä vahingoittiko Se luottamustani vai ei.

Niin, miksi sitä yleensä pyydellään anteeksi. Kyllähän se vastapuoli tietää loukattiinko häntä vai ei. Miksi turhaan myöntää tehneensä mitään väärää?

Lainaus käyttäjältä XONE720p10FPS

Ööh, eikö tämä pulju olisi voinut Hardlinen vaikka lyödä BF4 premiumin kylkeen ilmaiseksi, loppupeleissähän tuo on vaan copy + pastetettu modi.

Hienosti ensin pahoitellaan ja samalla sekalla myydään copy + pastea :/

Eipä taida olla DICEn käsissä tällaiset päätökset. Peliähän tekee oletettavasti emoyhtiö EA:n määräyksellä Visceral Games.

EDIT: @Temposaur
Tuohon en usko sekuntiakaan. DICEllä tuskin on nälänhätää koettu sitten alkuvuosien. Korkeintaan BF4:n julkaisua saattoi sanella joku bonusjärjestely tai ylemmältä taholta tullut määräys, että tähän päivään mennessä on oltava valmista, asiasta ei neuvotella. Strategiat on päätetty pukumiesten kesken varmaan vuosia sitten ja kehittäjä joko mukautuu tai itkee ja mukautuu. BF on EA:lle liian iso asia, eikä when it's done -mentaliteettiin ole varmasti enää paluuta.

Käyttäjän YritaEdes kuva
YritaEdes
Lainaus

-Voin sanoa ehdottomasti, että menetimme pelaajien luottamusta pelin julkaisussa ja vuoden alkuvaiheilla, Sirland totesi Gamespot-julkaisun haastattelussa.

-Todennäköisesti moni pelaaja ei luota meidän voivan toimittaa vakaata julkaisua tai vakaata peliä.

Kas kummaa. Mitenkäs niin pääsi käymään?

Käyttäjän kurrinen123 kuva
kurrinen123

[quote='käyttäjältä Haerski']

Lainaus käyttäjältä kurrinen123

Miksi Se piti myöntää, enköhän minä itse tiedä vahingoittiko Se luottamustani vai ei.

Niin, miksi sitä yleensä pyydellään anteeksi. Kyllähän se vastapuoli tietää loukattiinko häntä vai ei. Miksi turhaan myöntää tehneensä mitään väärää?
[quote]

Miksi et osaa lukea, etkä ymmärrä vitstä.
Nuo kaksi asiaa eivät sitten liity toisiinsa.
Ensinnäkin, puhuin myöntämisestä, en anteeksi pyynnöstä, toiseksi kysymys oli että asiaa, joka on täysin mielipiteestämme kiinni ei ole myönnettävä asia, vaan fakta, että joku on loukkaantunut.
Kolmanneksi hymiö tarkoittaa etten välttämättä puhunut täyttä asiaa.

Käyttäjän Nikotiini kuva
Nikotiini
Lainaus käyttäjältä Temposaur

Toisaalta, täältä on helppo huudella. Peliä ei voida kehittää loputtomiin, koska se maksaa (palkat). Ja rahaa ei saada, ennen kuin peli on pistetty myyntiin. Kun rahat alkavat loppumaan, niin peli on pakko pistää ulos.

Pelin myynnistä saaduilla rahoilla voidaan sitten jatkaa kehitystä pelaajien luottamuksen kustannuksella.

Pyh. EA:lla ja DICE:llä ei varmasti ole rahasta puutetta. Peli suoltiin ulos nopeasti ihan vaan, koska pystyttiin. Olettivat, ettei alun (lue vuoden) pikku (lue massiivisten) viat haittaisi, mutta toisin kävi. En ole pelimediassa nähnyt samanlaista ryöpytystä yhtä peliä kohtaan samalla tasolla.

Ja maksaahan se nyt sitten jälkikäteen vielä enemmän, kun viat on korjattava, Hardline on myöhästytettävä ja luotto meni. Itse olen suuri Battlefield-fani ja en muuten varmasti ikinä ennakkotilaa yhtäkään DICE:n tai EA:n peliä ja jälkikäteenkin funtsin kahdesti ostanko. Hardline kyllä näyttää ja tuntui semmoiselta kuralta, ettei se kinosta edes toimivana.