Kehittäjä sooloili ja ujutti salaisen koodieditorin Switch-peliin – myynnistähän se vedettiin / Uutiset / pelaaja.fi

Kehittäjä sooloili ja ujutti salaisen koodieditorin Switch-peliin – myynnistähän se vedettiin

29.04.2019 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
0

Switchille aiemmin huhtikuussa julkaistu tekstivetoinen seikkailupeli A Dark Room on päädytty vetämään pois eShop-kauppapaikalta. Virallista syytä poistotoimenpiteelle ei ole annettu, mutta sitä ei ole hankala päätellä: Switch-käännöksestä vastannut kehittäjä Amir Rajan oli ujuttanut siihen nimittäin salaa mukaan Ruby-ohjelmointikieltä tukeneen koodieditorin.

Eurogamerille antamassaan haastattelussa Rajan kertoo, että mukaan ujutettu editori oli toiminnaltaan hyvin rajattu, ja että sen tarkoituksena oli lähinnä toimia varsinkin lapsia ohjelmointiin houkuttelevana työkaluna. Isona ongelmana vain oli, ettei Rajan kertonut lisäyksestään aluksi kellekään – ei edes pelin julkaisseelle Circle Entertainmentille.

– Toimin yksin ja typerästi. Kyseessä oli viime hetken "inspiraation kipinä" ja ujutin sen mukaan olettaen, ettei USB-näppäimistön kytkeminen ja aaltoviivapainikkeen painaminen olisi osa testaussuunnitelmaa, Rajan kertoo.

Vaikka Rajanin peliin ujuttama editori olisikin siis lopulta esimerkiksi Switchin toiminnan kannalta täysin harmiton, on Nintendolle ja Circlelle ollut täysin loogista poistaa peli saatavilta vähintään ylimääräisiä varmennustoimia varten. Circlelta asiaa onkin jo kommentoitu toteamalla, kuinka kyseessä on valitettava tilanne, ja kuinka se on pyrkinyt aina tähän asti tarkasti seuraamaan Nintendon menettelyjä ja ohjenuoria pelejä julkaistessaan.

Alunperin A Dark Room on ollu vuonna 2013 julkaistu selainpeli, joka on sittemmin käännetty myös mobiililaitteille. Rajan on vastannut käännöstöistä, kun taas varsinainen pelin alkuperäinen luoja on  ollut Michael Townsend.

Lähde: Eurogamer

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Nostoja