Pelistudio Firaxis on tarjonnut selityksen sille, miksi hiljattain julkistettu XCOM 2 on ainakin toistaiseksi saapumassa vain pc:lle. Haastattelussaan IGN:n kanssa pelin luova ohjaaja Jake Solomon on kuvaillut, että keskittymälle ensisijaisesti pc:llä työskentelyyn Firax pystyy luomaan XCOM 2:sta juuri sen visiota vastaavan kokemuksen.

– Kyetäksemme tähän meidän täytyi hyödyntää kaikkea studion osaamista, ja se keskittyy nimenomaan pc-alustaan. Se on kotimme ja mukavuusalueemme, Solomon kuvailee.

Pc-keskittymisen myötä XCOM 2:n pitäisi tietysti näyttää Enemy Unknown nähden aiempaa paremmalta, minkä ohella se on tarjoamassa nyt myös satunnaisesti muodostuvia kenttiä ja monipuolisemman käyttöliittymän. Solomon ei väitä niinkään, etteikö XCOM 2 voitaisi pystyä tuomaan vielä myös Xbox Onelle ja PlayStation 4:lle, mutta varsinkin peliä kehittävän tiimin koon myötä alustava keskittyminen yhteen alustaan auttaa kehittäjiä kulkemaan vahvemmin kohti yhtä täyteläisempää päämäärää.

– Meillä ei ole missään nimessä mitään [konsolijulkaisua] vastaan, mutta kyseessä on asia, josta emme ole vielä edes keskustelemassa, Solomon jatkaa.

Vuonna 2012 julkaistu Firaxisin XCOM: Enemy Unknown saapui aikoinaan samanaikaisesti sekä pc:lle, PlayStation 3:lle että myös Xbox 360:lle. Myöhemmin se käännettiin jopa mobiililaitteille. Julkaisija 2K Games ei ole koskaan tarkkaan kertonut, miten peli on menestynyt kaupallisesti milläkin alustalla.

XCOM 2 on tarkoitus julkaista vielä tulevan marraskuun aikana. Windows-koneiden ohella se on määrä tuoda myös Linux- ja Mac-laitteille Feral Interactive -yhtiön toimesta.

Lähde: IGN

Lisää luettavaa