3DS-seikkailu The Legend of Zelda: A Link Between Worlds saadaan perjantaina pelaajien käsittelyyn Euroopassa, mikä ainakin ensimmäisten arvioiden perusteella on hetki, jota ei välttämättä kannata ohittaa suoraan vain olkiaan kohauttamalla. Kuten pelinkehityksessä kuitenkin on monesti tapana, ei A Link Between Worldskaan syntynyt täysin ongelmitta, vaan se sai kunnolla muotonsa itse asiassa vasta Zelda-luoja Shigeru Miyamoton kovan palautteen myötä.

Nintendon oma Iwata Asks -haastatteluosio paljastaa, että A Link Between Worldsia on pyritty ideoimaan kasaan aina vuodesta 2009 asti, kun DS:n Spirit Tracks saatiin valmiiksi. Noihin aikoihin pelin ydintiimi keksikin jo eräänlaisen kommunikaatioteemaa mukailevan idean uutta Zelda-peliä varten, mitä jopa lähdettiin esittelemään lopulta aina Miyamotolle asti toiveikkain elkein.

Aivan putkeen esittely ei kuitenkaan mennyt.

– Heti kun aloitimme presentaation, pystyin näkemään Miyamoton kasvojen synkistyneen nopeasti. Ajattelin, ettei tämä ole ole hyvä juttu, ja sitten hän totesi: ”Tämä kuulostaa 20-vuotiaalta idealta”, A Link Between Worldsin avustava tuottaja Shiro Mouri totesi haastattelussa.

Miyamoton kommentti ajoi kehittäjät luonnollisesti takaisin sorvin ääreen, minkä myötä uutuuspelin ohjaaja Hiromasa Shikata idean Linkin kyvystä imeytyä seiniin. Vielä tuossa vaiheessa hän ei vielä itsekään tosin oikein tajunnut, mitä hän varsinaisesti voisitehdä ideansa kanssa. Pelin kolmihenkinen ydintiimi innostui kuitenkin mekaniikasta jo tuossa vaiheessa ja alkoi pohtia ideaa eteenpäin. Jopa Miyamotokin saatiin lopulta innostumaan asiasta, kunnes lokakuussa 2010 kehittäjät joutuivat hyppäämään Wii U:n julkaisupelien pariin miehistötarpeen johdosta.

Zelda-tuottaja Eiji Aonuma herätti projektin jälleen henkiin vuonna 2011, kun Wiin Skyward Sword valmistui. Tämän hän teki aluksi ennen alkuperäisen ideointitiimin läsnäoloa, mikä varmistikin lopulta sen, että peli pystyttiin ylipäätänsä tähtäämään vuodelle 2013. Uusitun projektin myötä pelin avustava ohjaaja Kentaro Tominaga päätyi luomaan prototyyppi-ideoita Linkin seinäkykyjä ajatellen ja ajautui lopulta esittelemään niitä myös Miyamotolle. Miyamoto ei ollut ilmeisesti täysin tyytyväinen tuloksiin, sillä Tominagan mukaan suunnittelijalegenda kritisoi myös hänen ideoitaan kovasti.

Kritiikki ei kuitenkaan ollut ainut ratkaiseva asia, jota Miyamotosta tässä vaiheessa saatiin irti. Vinkkinä mies nimittäin antoi kehittäjille tuolloin, että he voisivat yrittää käyttää pelin pohjana Super Nintendon rakastettua A Link to the Past -peliä. Miyamoto on ilmeisesti jo tovin aikaa myös halunnut Nintendon palaavan pelin maisemiin, sillä Aonuman mukaan mies oli ehdottanut vastaavaa hänelle jo 3DS:n julkaisun aikoihin.

Lopputulokseksi lopulta saatiinkin A Link Between Worlds, jota on myös kutsuttukin suoraan A Link to the Pastin jatko-osaksi.

Kokonaisuudessaan yksityiskohtaisen haastattelun A Link Between Worldsista löytää Nintendon kotisivuilta. Haastattelusarjaa kannattaa muutenkin pitää aina väilllä silmällä, sillä se tapaa tarjota usein mielenkiintoista taustaa moniin erilaisiin Nintendn alustoilla nähtäviin peleihin.

Lisää luettavaa