Kehittäjälegendan lupaussotku se vain syvenee – keskeneräinen peli onkin nyt kaksi keskeneräistä peliä

Noin vuosi sitten Peter Molyneux ja tämän joukkorahoitettu Godus-peli joutuivat kritiikkitulituksen alle täyttämättömien lupausten kanssa. Nyt sotku se on vain syventynyt.

4.2.2016 23:46

Kehittäjäveteraani Peter Molyneux’n ja tämän 22Cans-pelistudion luoma jumalpeli Godus on ottanut jälleen erikoisen askeleen elämässään. Tällä viikolla Steamin Early Access -osastolle ilmaantui myyntiin Godus Wars -niminen tuotos, joka on alkuperäisen Godus-pelin pohjalta luotu toiminnallinen reaaliaikainen sotastrategiapeli.

Godus Wars on ilmainen kaikille Goduksen vanhoille omistajille ja yhtälailla kaikki Godus Warsin ostajat pääsevät ilman lisäveloitusta käsiksi alkuperäiseen Godus-peliin. Kirjoitushetkellä noin 15 euron hintaisen Godus Warsin ostaminen onkin itse asiassa enää myös ainut keino päästä käsiksi alkuperäiseen Godus-tuotokseen.

Godus Warsin yhtäkkinen ilmaantuminen Steamiin on ollut paristakin syystä hämmentävä ilmestys. Ensinnäkin 22Cans on ollut aina viime kesästä asti hyvin hiljainen Goduksen kehityksen suhteen siitäkin huolimatta, että peli on edelleen keskeneräinen ja että yhtiötä nimenomaan noin vuosi sitten kritisoitiin kovasti siitä, miten Godus ei ole täyttänyt sen Kickstarter-joukkorahoituksen yhteydessä annettuja lupauksia. Toisekseen Goduksen toiminnallisen osuuden ei koskaan odotettu saapuvan pelaajien käsiin erillisen early access -pelin muodossa, vaan sen oletettiin aina olevan osa yhtä suurempaa Godus-kokonaisuutta.

22Cans on perustellut Godus Warsin olemassaoloa seuraavasti:

Godus Warsin julkaisun myötä olemme viimein saaneet taistelut osaksi Godusin universumia. Peter on aina nähnyt Godusin kahtena pelinä: toinen niistä on rauhanomainen ja toinen sotainen, 22Cansilla kerrotaan.

Tähän mennessä Godus Wars on ehtinyt herättää myös rakenteellaan jo hurjasti kritiikkiä. Sen lisäksi, että myös kyseistä peliä kaupitellaan keskeneräisenä tuotoksena, lukittiin aluksi osa sen sisällöstä myös ylimääräisen maksuseinämän taakse. Kun pelin ensimmäisen osuuden pelasi nimittäin läpi, tyrkytti peli pelaajilleen toista osuutta noin viiden dollarin hintalapulla, mihin monet pelaajat eivät luonnollisesti olleet järin tyytyväisiä.

Raporttien mukaan maksuseinämä on sittemmin poistunut pelistä. Ilmeisesti 22Cansilla tätä ei tehty erityisen mieluisissa merkeissä.

– Tietoomme on tullut, että peliin ylimääräisen sisällön myyminen premium-lisäosana ei ole ollut erityisessä suosiossa. Siitäkin huolimatta, että koemme sisällön antavan vastinetta rahoille erityisesti Godus Warsin julkaisumallin johdosta, ymmärrämme vanhempien Godus-omistajien turhautumisen asian suhteen, 22Cansin toimitusjohtaja Simon Phillips selittää.

Johdatus Godus Warsin julkaisuun on ollut myös erikoinen. Vain päiviä ennen Godus Warsin julkaisua Molyneux rikkoi noin vuoden mittaisen Twitter-hiljaisuutensa, kun hän kertoi hänen Twitter-tilinsä joutuneen hakkeroiduksi. Pian tämän jälkeen Molyneux antoi viimeisimmistä kuulumisistaan haastattelun Eurogamer-sivustolle siitäkin huolimatta, että myös vuosi sitten hän vannoi, kuinka hän ei enää puhuisi lehdistölle.

Alunperin Godus debytoi Steamin early access -osastolla syksyllä 2013, minkä jälkeen pelistä on julkaistu versio myös mobiililaitteille. Godus joukkorahoitettiin Kickstarterissa joulukuussa 2012 projektin ylitettyä nippa nappa 450 000 punnan tavoitteensa.

Molyneux on aiemmin tunnettu parhaiten juuri yhtenä jumalpelien pioneerina tuotuaan maailmaan niin Populouksen kuin Black & Whitenkin. Kyseisten pelien lisäksi hänellä on ollut näppinsä pelissä myös muun muassa Fable-sarjan, Dungeon Keeperin ja alkuperäisen Syndicaten kanssa.

Lähde: Eurogamer, Rock Paper Shotgun, Kotaku

Lisää luettavaa