Kehittäjät avautuivat raastavista työoloista The Last of Us Part II:ta työstävässä Naughty Dog -studiossa / Uutiset / pelaaja.fi

Kehittäjät avautuivat raastavista työoloista The Last of Us Part II:ta työstävässä Naughty Dog -studiossa

13.03.2020 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
6

Naughty Dog -studion kehittäjät ovat avautuneet ongelmista studion työskentelyolosuhteissa odotetun The Last of Us Part II:n julkaisun alla.

Kotaku-julkaisulle puhuneet 13 nykyistä ja entistä työntekijää ovat kertoneet studion työntekijöiden tekemistä pitkistä päivistä, jotka ovat laittaneet kehittäjien terveyden koetukselle. Haastattelujen perusteella studiossa työskenneltiin säännöllisesti iltaan asti kehitystyön haasteiden ja ryhmäpaineen seurauksena.

-Tunnet velvollisuutta olla siellä myöhään, koska kaikki muut ovat siellä myöhään, yksi entinen kehittäjä kertoo.

-Jos joku animaatio piti laittaa paikalleen ja et ollut auttamassa animaattoria, olet animaattorin esteenä, ja he voivat kantaa sinulle kaunaa.

Myös pelien muutokset kesken kehitystyön on tuottanut ongelmia kehittäjille. Kehittäjät ovat kertoneet tilanteista, joissa työntekijät ovat voineet työstää jopa viikkojen ajan kohtausta, joka on jo päätetty poistaa pelistä johdon toimesta. Toisissa studioissa organisoinnista ja viestinnästä vastaavat tuottajat, mutta Naughty Dogin filosofian mukaisesti jokainen on itsensä tuottaja, mikä on koettu ongelmalliseksi kehittäjien toimesta. Ratkaisu tarjoaa kehittäjien mukaan luovia vapauksia, toisinaan jopa liikaakin.

-Se on upea luova ympäristö, The Last of Us Part II:n parissa työskentelevä kehittäjä kertoo.

-Mutta et voi mennä kotiin.

Lähde: Kotaku

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Sundance Kid kuva
Sundance Kid

Sitten kun The Last of Us Part II voittaa "vuosituhannen paras peli" -palkinnon, niin ehkä kaikki oli sen arvoista. Taide vaatii aina omat uhrauksensa...

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Yhtä lailla se peli ja taide valmistuisi varmasti vähemmän tiukallakin aikataululla. On myös ihan tutkittu juttu että varsinkin luova työ hyötyy levosta, joten hallaahan siinä tekee ainakin pitkällä tähtäimellä tekemällä ylipitkiä päiviä.

Omalla kohdalla on sen verran kokemusta että parikin kertaa on pakottanut itsensä lähtemään työn ääreltä mutta sitten vapaa-ajalla alitajunta on asiaa työstänyt ja seuraavana päivänä on huomannut jotain parempaa ratkaisua eiliseen asiaan. Todistettu juttu siis myös henkilökohtaisesti.

Käyttäjän Salmon Snake kuva
Salmon Snake

Eroaako tuo hirveästi Pelaaja-lehden toimituksen työskentelyyn, kun pitää saada lehti ulos? Lehteä kaiken lisäksi julkaistaan 11 kappaletta vuodessa.

Melkein alasta kuin alasta riippuen projektin valmistumisen lähestyessä joudutaan usein tekemään ns. "Pitkää päivää". Se on sitten huonompi homma, jos ylitöistä ei makseta.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Sundance Kid

Sitten kun The Last of Us Part II voittaa "vuosituhannen paras peli" -palkinnon, niin ehkä kaikki oli sen arvoista. Taide vaatii aina omat uhrauksensa...

Sitten studiopomot kerää kaiken kunnian ja massiiviset bonukset ja koodareille kiitokseksi kenkää. http://videogamelayoffs.com/

Lainaus zappah

Yhtä lailla se peli ja taide valmistuisi varmasti vähemmän tiukallakin aikataululla. On myös ihan tutkittu juttu että varsinkin luova työ hyötyy levosta, joten hallaahan siinä tekee ainakin pitkällä tähtäimellä tekemällä ylipitkiä päiviä.

Omalla kohdalla on sen verran kokemusta että parikin kertaa on pakottanut itsensä lähtemään työn ääreltä mutta sitten vapaa-ajalla alitajunta on asiaa työstänyt ja seuraavana päivänä on huomannut jotain parempaa ratkaisua eiliseen asiaan. Todistettu juttu siis myös henkilökohtaisesti.

Jep, itse puolestaan ajattelutyössä on huomannut ihan saman. Muutaman kerran on tullut tehtyä kiireessä töitä yömyöhälle ja lopputulos on yleensä se, että seuraavana päivänä korjaat sen mitä edellisenä iltana silmät ristissä tuhersit kasaan.

Käyttäjän Kille kuva
Kille

On jotenkin käsittämätöntä, että tekijät valittavat aiheesta, kun edellisestä osasta on seitsemän vuotta. Toki Kotaku on varmasti asiasta kysynyt ja vastaajat pysyvät aiheessa, mutta on se näin sivustakatsojana hämmentävää, että joutuu painamaan pitkää päivää näin pitkällä syklillä.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Kille

On jotenkin käsittämätöntä, että tekijät valittavat aiheesta, kun edellisestä osasta on seitsemän vuotta. Toki Kotaku on varmasti asiasta kysynyt ja vastaajat pysyvät aiheessa, mutta on se näin sivustakatsojana hämmentävää, että joutuu painamaan pitkää päivää näin pitkällä syklillä.

Välissä Naughty Dogilta on kuitenkin tullut myös Uncharted 4, joten tuskin TLoU2 on ollut ihan koko 7 vuotta kehityksessä täydellä höyryllä.

Onhan tämä kulttuuri joka tapauksessa aika perseestä, että aikataulut vedetään aina ihan tappiin tai toimistolla sitten hypitään "vapaaehtoisesti" joidenkin työnarkomaanien tahdin mukaan. Valitettavasti näillä "intohimoaloilla" nuorta ja naiivia töihintulijaa on varmaan tarjolla vaikka millä mitalla, joten systeemin raakuuden nähneet eivät pysty välttämättä vaikuttamaan työoloihin haluamallaan tavalla.