Kehittäjät haluavat Early Accessin myös Xbox Onelle / Uutiset / pelaaja.fi

Kehittäjät haluavat Early Accessin myös Xbox Onelle

15.07.2014 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
8

Uudella konsolisukupolvella saatetaan päästä pelaamaan keskeneräisiä pelejä, mikäli indiekehittäjät saavat tahtonsa läpi.

Uutisoimme eilen Sonyn suunnittelevan PS4:lle Steamin Early Accessin kaltaista ohjelmaa, joka mahdollistaisi vielä kehitysvaiheessa olevien pelien tuomisen konsolipelaajien ulottuville. Sony ei kuitenkaan ole yksin uuden sukupolven Early Access -suunnitelmiensa kanssa.

Microsoftin indiekehittäjille suunnatun ID@Xbox-ohjelman vetäjä Chris Charla on kertonut Develop-julkaisun haastattelussa Early Accessin tapaisen ratkaisun olevan yleinen toive indiekehittäjien keskuudessa.

-Kehittäjät ovat toivoneet sitä ja kuuntelemme heitä todella tarkasti, ID@Xbox-pomo kertoi.

Charla totesi kuitenkin, ettei yhtiöllä ei toistaiseksi ole mitään julkistettavaa asian tiimoilta. Hänen mukaansa Microsoftin ensisijaisena tavoitteena onkin kehittää järkevä digitaalinen markkina, jossa hyvät pelit pääsevät näkyviin ja käyvät kaupaksi.

Xbox 360- ja Xbox One -kehittäjät voivat tällä hetkellä julkaista peleistään betatestiversioita kuluttajille. Early Accessin kaltainen ohjelma tarkoittaisi, että pelit voitaisiin julkaistaista vieläkin varhaisemmassa kehitysasteessa markkinoille.

Lähde: Develop

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Kapache kuva
Kapache

Pysyisivät poissa konsoleilta. Ärsyttävää kun useat "early access" pelit ei tunnu valmistuvan ikinä. (mm. Dayz)

Käyttäjän kurrinen123 kuva
kurrinen123

Kaikki vaan kaikkialle.

Käyttäjän Sefriol kuva
Sefriol

Kehittäjät yrittävät kiertää PS ja Xboxin päivitysmaksuja Early Accessin kautta.

Käyttäjän gurgi kuva
gurgi
Lainaus käyttäjältä Sefriol

Kehittäjät yrittävät kiertää PS ja Xboxin päivitysmaksuja Early Accessin kautta.

Eihän niitä maksuja muistaakseni enää ole. Saisivat nämä keskeneräiset pelit pysyä vaan siellä PC pelaajien riesana, vain valmiita pelejä kiitos.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Eikö tuo menisi koko konsolipelaamisen ideaa vastaan? PC:llä bugeja ja teknisiä ongelmia voi ratkoa omin avuin, mutta konsolin suljetussa ekosysteemissä toimimaton peli on toimimaton, eikä pelaajalla ole muuta mahdollisuutta, kuin kärsiä typerästä ostoksestaan ja odottaa päivitystä.

Ei nuo tietysti minulta ole poiskaan, mutta Steamkin saisi siivota early accessit jonnekkin omalle alueelleen, koska suuri osa ihmisistä ei joka tapauksessa ole niistä lähtökohtaisesti kiinnostunut.

Käyttäjän Yerted kuva
Yerted

Tykkään ite early accessin ideasta, harva peli tosin on hyväksikäyttää niin laajalti kuin toivoisin. Osa kokee early accessin niin että pääsevät vain pelaamaan, itse taas olen innoissani jos pääsen olemaan mukana kehitystä jos developerit kuuntelevat ja kyselevät kuluttajia. Vähän on jäänyt huono maku osasta projekteista että näin vain tekoelvytetään muuten kuolevaa projektia

Käyttäjän bojojoing kuva
bojojoing

Onhan näitä early access pelejä ollut konsoleilla jo vuodesta 2011. Muun muassa BF3 ja BF4

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä Yerted

Tykkään ite early accessin ideasta, harva peli tosin on hyväksikäyttää niin laajalti kuin toivoisin. Osa kokee early accessin niin että pääsevät vain pelaamaan, itse taas olen innoissani jos pääsen olemaan mukana kehitystä jos developerit kuuntelevat ja kyselevät kuluttajia. Vähän on jäänyt huono maku osasta projekteista että näin vain tekoelvytetään muuten kuolevaa projektia

Itsekin tykkään early accessista nimenomaan ideatasolla, mutta käytäntö on jo osoittanut homman olevan jotain ihan muuta. Tuntuu, että ainakin joiltain kehittäjiltä vähän katoaa mielenkiinto ja fokus siinä vaiheessa, kun peli saavuttaa menestyksen jo ennen varsinaista julkaisua. Ei ole enää painetta niskassa, joten kehityksen voi ottaa lunkimmin ja syntyy helposti näitä rönsyileviä ikuisuusprojekteja, joita vain hinkataan ja kiillotetaan loputtomiin ilman selkeää suunnitelmaa tai julkaisupäivää. En jotenkin usko, että tällainen välttämättä johtaa ainakaan parempaan lopputulokseen.

Itse asiassa homman alullepanija, itse suuri ja mahtava Notch Minecrafteineen on erinomainen esimerkki tästä. Hyppäsin mukaan jo pelin alpha-vaiheessa, kun kehitystahti oli kova ja tavoitteet korkealla. Jossain vaiheessa homman räjähdettyä käsiin kuitenkin huomasin, että päivitykset menivät enenevässä määrin näpräilemiseksi. Uutta pientä kivaa saatiin aina silloin tällöin, mutta jotenkin pelin momentum tuntui hiipuvan julkaisua kohti tultaessa. Vahvistus epäilyksille tulikin vähän julkaisun jälkeen, kun Notch melko suoraan ilmoitti, ettei Minecraft kiinnosta enää ja heivasi projektin jatkokehityksen jollekin palkoilliselleen.

Nostoja