Kehittäjät: "Pelkäsimme, että The Last of Us pilaisi studiomme maineen" / Uutiset / pelaaja.fi

Kehittäjät: "Pelkäsimme, että The Last of Us pilaisi studiomme maineen"

16.07.2015 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
9
Naughty Dog: "Pelkäsimme, että The Last of Us pilaisi studiomme maineen"

Sekä pelaajien että kriitikoiden arvostaman The Last of Usin tekijät ovat paljastaneet pelin kehityskaaresta yllättäviä seikkoja.

PlayStationin Conversations with Creators -paneelisarjassa vierailleet kehittäjät myöntävät tuoreessa jaksossa, etteivät jaksaneet uskoa nyt jo yli kuusi miljoonaa kappaletta myyneen pelin potentiaaliin. Pelin luovan ohjaajan Neil Druckmannin mukaan luottamuksen puute näkyi ja kuului studiolla: kehitysaikanaan The Last of Usia kutsuttiin vitsaillen Naughty Dogin tuhoksi.

– Luulimme, että pelistä tulisi floppi. Kuvittelimme, että pilaisimme Naughty Dogin imagon, maineen jota on rakennettu vuosia, Druckmannin aisapari Bruce Stratley kertoo videolla.

Miesten mukaan tarinankerronnastaan kehuja keränneen The Last of Usin suurimmat ongelmat olivat pelimekaanisia. Pelin pääsuunnittelija Anthony Newman kertoo eheän kokonaisuuden rakentamisen osoittautuneen haasteelliseksi.

– Peli ei vain toiminut. Pelimekaanisesti lopputulos on oikeastaan onnekkaiden sattumien summa, palat loksahtivat lopulta yhteen, Newman toteaa.

Miehet kertovat videolla testiyleisöjen reaktioiden luoneen lopulta uskoa myös kehittäjätiimiin, eikä suotta. Peli myi julkaisuviikollaan yli miljoona kappaletta ja voitti vuonna 2013 lukemattomia vuoden peli -titteleitä. Tällä hetkellä The Last of Us 2 -huhut rehottavat villeinä, ja sarjasta rustataan parhaillaan myös elokuvaa.

Koko paneelivideon voi katsastaa alta. 

Lähde: VG247, GameSpot, GamesRadar

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Billet kuva
Billet

Kavereilla ei tosiaankaan ole mitään hävettävää, peli on loistava. Cod sarjan "nykyiset" kehittäjät voisivat katsoa peiliin.."pöllitään" ideoita vähän mistä sattuu...

Käyttäjän Sundance Kid kuva
Sundance Kid

Vanhana ND-fanina voin sanoa, että fotorealistinen Jak 4 olisi pilannut studion maineen. ;)

Käyttäjän hell_patrol kuva
hell_patrol

Omituista, että jos kehittäjien asenne on että "emme jaksa usko pelimme potentiaaliin" niin lähtökohtaisestihan peliä ei ole kannattavaa edes alkaa tekemään. Peli on kyllä erinomainen, mutta ihmetyttää tuollainen asenne. Luulisi että koko kehittäjätiimillä olisi peliinsä vankka usko siinä vaiheessa kun sitä aletaan tekemään.
Naughty dog on itselleni yksi lemppari pelistudioista ja ammattitaito näkyy heidän peleissään, mutta pienen kolauksen tuollainen epävarmuus omaa peliään kohtaan studioon kyllä tuo.

Eipä sillä, jos Naughty dogin pelit on samanlaista rautaa, kuin on tähänkin asti ollut, niin aivan sama vaikka peli olisi sattumien kautta rakennettu.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Minulle The Last of Us oli taas ensimmäinen studion tekele, joka herätti mitään kiinnostusta sitten ammoisten Crash Bandicootien ja Jak & Daxterien.

Omat ongelmansa tässäkin on: Naughty Dog ei osaa enää tehdä pelejä, joita olisi aidosti hauska pelata, vaan luottaa siihen, että tarina kantaa niiden köykäisten hippailujen ja räiskintöjen yli. Pelaaminen tuntuu lähinnä työltä, joka pitää hoitaa pois alta ansaitakseen seuraavan välipätkän.

Käyttäjän kapa85 kuva
kapa85
Lainaus käyttäjältä Haerski

Minulle The Last of Us oli taas ensimmäinen studion tekele, joka herätti mitään kiinnostusta sitten ammoisten Crash Bandicootien ja Jak & Daxterien.

Omat ongelmansa tässäkin on: Naughty Dog ei osaa enää tehdä pelejä, joita olisi aidosti hauska pelata, vaan luottaa siihen, että tarina kantaa niiden köykäisten hippailujen ja räiskintöjen yli. Pelaaminen tuntuu lähinnä työltä, joka pitää hoitaa pois alta ansaitakseen seuraavan välipätkän.

Jep, unchartedin pelaaminen tuntui kyllä tosiaan enemmän työltä kun huvilta. Kaipaisin mieluusti oikeaa jatkoa jakille tai crashille koska niitä tosiaan oli vaan pirun hauska pelata. Tlou:ta tekis mieli kyllä kokeilla mutta pelkään että sekin menee liikaa pyssy hipaksi. No kunhan insomniac julkaisee uuden ratchetin niin sen kanssa tuskin tulee tylsää olemaan.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

En ymmärrä kritiikkiä ND:n pelien pelaamisen huonoudesta. Itse olen nauttinut myös hiippailusta, ammuskelusta, hyppelystä sekä puzzleilusta. Toki varmasti suurin imu peleillä on nimenomaan tarina mutta ei pelimekaniikoissa mitään erityistä vikaa tai huonoutta ole. Olen pelannut ihan mielelläni paljon huonommillakin mekaniikoilla olevia pelejä, joissa tarinakin on sellaista "perusvideopelin" luokkaa. Jos tiedätte mitä tarkoitan.

Käyttäjän SinnGamer kuva
SinnGamer

Naghty Dog on yksinkertaisesti paras studio joka pelejä kehittää. Mutta hieman ihmettelen tuota epäilevää asennetta omaan tuotteeseensa. Ehkä se sitten oli niin erilainen genre, mihin Unchartedeita pelatessa ollaan totuttu kokemaan. Sanotaan vielä, olisi mukavaa nähdä heiltä peli joka olisi aidosti haastava. Pelit on liian helppoja nykyään, jopa vaikeimmalla tasolla. Paitsi, From Softwaren pelit.

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac

Voihan olla, että Naughty Dog aluksi suhtautui projektiinsa toiveikkaalla optimismilla (kuinkas muuten he olisivat aloittaneen pelin työstämisen). Mutta sitten kun astetta isompia ongelmia alkoi ilmetä liian paljon ja liian usein, tuo itsevarmuus vain mureni pois.

Itse kukin on varmasti eläessään kokenut sen tunteen, kun päässä muovattu, näennäisesti erittäin hyvä idea tai projekti osoittautuu erittäin vaikeaksi toteuttaa käytännössä. Tai jopa mahdottomaksi... Ja Naughty Dog liikkui nyt selkeästi oman "mukavuusalueensa" ulkopuolella kaikkien Crashien, Jakkien ja Uncharteddien jälkeen. Rempseän tasohyppelyn tai toimintaseikkailun sijaan heidän piti vääntää raadollinen selviytymiskauhupeli. Lisätään nuo paneelissa mainitut ongelmat, niin voisin helposti kuvitella heidän ruvenneen miettimään, että "Onkohan meistä sittenkään tekemään jotain tämmöistä? Ehkäpä meidän olisi pitänyt vain pysyä siinä, mitä olemme osanneet tehdä jo vuosikaudet ja mistä koko firmamme tunnetaan?

Itse en ole TLOU:ta pelannut (koska kauhu ei ole minun juttuni), mutta oli kiva nähdä, kuinka Naughty Dogin uusi aluevaltaus osoittautui menestykseksi. Visiitti mukavuusalueen ulkopuolelle kannatti, toivottavasti he eksyvät sinne vastakin jonkun muun genren kanssa.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä zappah

En ymmärrä kritiikkiä ND:n pelien pelaamisen huonoudesta. Itse olen nauttinut myös hiippailusta, ammuskelusta, hyppelystä sekä puzzleilusta. Toki varmasti suurin imu peleillä on nimenomaan tarina mutta ei pelimekaniikoissa mitään erityistä vikaa tai huonoutta ole. Olen pelannut ihan mielelläni paljon huonommillakin mekaniikoilla olevia pelejä, joissa tarinakin on sellaista "perusvideopelin" luokkaa. Jos tiedätte mitä tarkoitan.

Ei siinä mitään erityistä vikaa olekaan paitsi tähtäämisen kiikkeryys, joka ei vain iskostu omaan selkäytimeen millään. Pääasiassa kuitenkin häiritsee toiminnan tyhjänpäiväisyys: Kaikki itse pelaamisen osa-alueet on toteutettu bare minimum -tasolla, eli kaikki toimii, mutta mikään ei juurikaan säväytä. Peli on selvästi Naughty Dogille taakka, joka vain pitää ympätä tarinan kylkeen, mutta mitään niihin ei panosteta. Laitetaan ripaus hiippailua, hyppysellinen räiskintää ja siivu kevyttä pulmanratkontaa ja hiotaan ne ongelmattomiksi, mutta ketään ei kiinnosta kysyä sitä olennaisinta kysymystä, eli onko kellään näiden mekaniikkojen kanssa oikeasti hauskaa ja toimivatko ne muunakin kuin pelkkänä hidasteena pelaajan tiellä.

Seurauksena toimintakohtauksen jälkeen ei tule mitään onnistumisen tunteita, eikä pelissä siksi koe tarvetta kehittyä tai optimoida suoritustaan, kuin tasan siihen asti, että kohdan läpäisee. Easy-vaikeustasokaan ei tuottanut tässä tapauksessa mitään tunnontuskia, eikä tulisi mieleenkään koskaan lähteä koettamaan peliä sen vaikeammalla. Sitä kuitenkin menee eteenpäin vain tarinan takia, joten miksi pitäisi menettää vielä hermonsa siinä samalla?

EDIT: Ja tämähän on luonnollisesti minun mielipiteeni pelistä. Jos joku saa siitä oikeasti tarinankin lisäksi jotain irti, niin ei ole minulta millään tavalla pois, mutta toki toivoisin, että NB jatkossa pistäisi paukkuja muuhunkin kuin siihen iänikuiseen cinemaattisuuteen... tai siirtyisi sitten reilusti elokuva-alalle, jonne kaipaus olisi selvästi kova.