Keskustelu hylättyjen pelien toimivuuden turvaamisesta kuumenee Amerikassa

Monet pelit vaativat nykyään toimiakseen palvelimia, mikä tekee niistä uhanalaisia "hylkäyksellä". Voidaanko mitenkään varmistaa, että nämä pelit toimisivat vielä tulevaisuudessa?

12.4.2015 04:42

Erilaisista verkko-ominaisuuksista on tullut kasvavissa määrin merkittävä osa pelaamista, mutta monien etujen ohella ne ovat luoneet oman annoksensa myös kokonaan uusia ongelmia alalle. Tämän tästä julkaisijoilta kuulee uutisia esimerkiksi palvelimien sulkeutumisesta, mikä pahimmissa tapauksissa on johtanut jopa monien maksullistenkin pelien täydelliseen rampautumiseen.

Asia on noussut hiljattain jälleen kovaksi puheenaiheeksi Amerikassa, jossa tietoyhteiskunnan kansalaisoikeuksia ajava Electronic Frontier Foundation (EFF) on viime aikoina yrittänyt turvata hylättyjen pelien säilyvyyttä. Viime vuoden marraskuussa järjestö teki muutosehdotuksen liittyen Yhdysvaltain Digital Millennium Copyright Act -tekijänoikeuslakiin (DMCA) toivoen, että peli-intoilijat, museot ja tutkijat voisivat tulevaisuudessa laillisesti muokata toimintakuntoon sellaisia pelejä, jotka ovat menettäneet niiden toiminnoille tärkeitä palvelimia elämänsä aikana.

Hiljattain Yhdysvaltain pelijulkaisijoiden etujärjestö Electronic Software Association (ESA) on kuitenkin yhdessä elokuvateollisuuden etuja ajavan Motion Picture Association of American (MPAA) ja levy-yhtiöiden etuja ajavan Recording Industry Association of American (RIAA) kanssa ilmaissut vastustavansa ehdotusta. ESA ja kumppanit ovat erityisesti nostaneet esiin huolen siitä, että muutos edistäisi piratismia ja ylipäätänsä välittäisi hyväksyttävää viestiä hakkeroinnista. ESA:lla uskotaan esimerkiksi, että joidenkin hylättyjen pelien toimivuuden palauttaminen vaatisi muokkaajilta konsoleiden modifikointia, jota tultaisiin lopulta käyttämään lähinnä hyväksi vain piraattipelien pelaamiseen.

Vastauksena etujärjestöjen huoliin EFF on muistuttanut, että merkittävä osa hakkeroinnista on tällä hetkellä laillista ja ettei koko videopeliteollisuutta olisi välttämättä edes olemassa ilman kyseistä harrastusta. EFF:n mukaan viihdeteollisuus on muutenkin käyttänyt DMCA-lakia hyödykseen enemmän markkinoiden kontrollointiin ja kilpailun säätelyyn kuin tekijänoikeuksien puolustamiseen. 

EFF:n alkuperäisen muutosehdotuksen DMCA-lakiin liittyen löytää tästä. ESA:n ja kumppaneiden vastauksen siihen voi katsastaa vuorostaan tästä. Aiheesta on tarkoitus järjestää julkisia kuulemisia toukokuun lopulla.

Lähde: EFF, GameSpot, Ars Technica

Lisää luettavaa