Kickstarter-huuma hyytyi? Pelien joukkorahoitus laski puoleen / Uutiset / pelaaja.fi

Kickstarter-huuma hyytyi? Pelien joukkorahoitus laski puoleen

2.10.2014 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
7
Kickstarter-huuma hyytyi? Pelien joukkorahoitus laski puoleen

Peliprojektien joukkorahoitus on lähtenyt jyrkkään laskuun vuoden 2014 aikana, markkina-analyysejä tekevä ICO Partners kertoo.

ICO Partnersin lukujen mukaan Kickstarter-alustan kautta peliprojekteille luvatun joukkorahoituksen määrä oli kuluvan vuoden ensimmäisen puoliskon aikana vain hieman yli 13,5 miljoonaa dollaria. Lukeman perusteella ICO arvioi Kickstarter-pelien yltävän tänä vuonna vain n. 27 miljoonan dollarin yhteislukemaan. Vaikka lukema voi kuulostaa merkittävältä rahoituksen lähteeltä kehittäjille, on se alle puolet viime viime vuoden aikana peliprojekteille luvatusta lähes 58 miljoonasta dollarista.

Myös onnistuneesti rahoitettujen pelihankkeiden määrä on näillä näkymin laskussa. ICO:n mukaan rahoitustavoitteensa saavuttaneita Kickstarter-pelejä odotetaan tälle vuodelle n. 350 kappaletta. Vielä viime vuonna joukkorahoitustavoitteensa keräsi kasaan 446 peliä.

ICO:n analyytikkojen mukaan Steamin Early Access -malli on todennäköisesti merkittävin Kickstarterin suosiota heikentänyt kilpailija. Thomas Bidaux kertoo, että Early Accessin etuja ovat sen verrannollinen helppous ja pidempi rahoitusaika kuukauden ajan avoimina oleviin Kickstarter-hankkeisiin verrattuna.

-Epäilen, että monet Early Access -menestyjät ohittivat joukkorahoitusvaiheen siirtyäkseen suoraan alpha-rahoitukseen, Bidaux toteaa.

Lähde: Eurogamer

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Harmillinen juttu...toisaalta ymmärtäähän sen, että jossain vaiheessa se joukkorahoituksen alkuhuuma hyytyy, etenkin kun Early-Accessin kautta pelaajilla on todennäköisesti suurempi luotto pelin valmistumiseen. Monet Kickstarterin kautta rahoitusta yrittäneet kun eivät ole projektejaan saaneet vielä suunnitteluastetta pidemmälle, vaikka toki sinne Steamin Early-Accessiin ja jopa myyntiin asti on ilmestynyt kaikenlaista kuraa.

Etenkin keväällä harmitti Outcast HD Rebootin Kickstarterin epäonnistuminen, mutta toisaalta projekti oli niin alkuvaiheessa ja itse raja Kickstarterin onnistumiselle oli vedetty 600 000 dollariin.....kun vielä ottaa huomioon, ettei Outcastilla koskaan pelin laadusta huolimatta ollut laajaa fanikuntaa, niin tuo tavoite oli kyllä täysin epärealistinen.

Onneksi kehittäjät eivät sentään luovuttaneet, vaan ovat tällä hetkellä tekemässä sen minkä pystyvät rajallisilla resurseillaja pyrkivät saamaan kasaan demon joka laadultaan vastaisi mahdollisimman paljon lopullista tuotetta. Ehkäpä sitten pelattavan demon avulla onnistuisivat toisella Kickstarter yrittämällä tai Steam Early-Accessin kautta. Näinhän kävi Bugbearin uusimman pelin kanssa, saivat Early-Accessin ja pelattavan demon kautta enemmän rahaa kasaan kuin alunperin olivat Kickstarterin kautta tavoitelleet.

Käyttäjän frozen kuva
frozen

myös kickstarterin uudet ehdot voi vaikuttaa kun ei ole niin helppoa enää laillisesti kusettaa ihmisiä kuin ennen

Käyttäjän JNyknn kuva
JNyknn

Olihan tuo odotettavissa: jollain hetkellä uusi ilmiö vanhenee pakostakin, mistä seuraa ihmisten mielenkiinnon herpaantuminen. Tai sitten ihmiset ovat tulleet varovaisemmiksi, kiitos huijausten ja epäonnistuneiden projektien. Pian olemme siinä pisteessä, että ihmiset rahoittavat vain sellaisia projekteja, joilla on jo 50% rahoituksesta kerätty.

Käyttäjän TheViltsuZ kuva
TheViltsuZ

Tai ehkä pelinkehittäjillä ei vain ole vielä ideaa kickstarterilleen?

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Ne viime vuoden hyvät ja ammattimaiset projektit loivat tämän ilmiön, mutta sitten saapuivat haaskalinnut paikalle ja hautasivat kaiken vähänkin kurantin tavaran omiin samalla menestyskaavalla operoiviin hämäräperäisiin virityksiinsä ja kohta kynnettiin jo niin pohjamutia, ettei mitään järkeä. "Hei, mä oon make, enkä oo koskaan koodannu mitään, mutta se on varmaan ihan helppoo niin antakaa mulle vaikka 2 miltsii, niin teen tämmösen totally-not-Minecraft-kloonin teille. 4 miltsii, niin voit customoida hahmon paidan värin, 10 miltsii, niin vedän 1,5 litraa kokista alle... hei kaverri, mihin sä meet?" Jokainen halusi yhtäkkiä oman Kickstarter-projektin. Peli-idea? Osaaminen? Niitähän saa varmaan kaupasta, rahat tänne ja sassiin!

Loppujen lopuksi nykyään Kickstarter on parhaimmillaankin vain yksi ennakkotilauskanava muiden joukossa, eikä tukeminen edes yleensä anna mitään etuoikeuksia maksajalle, koska peli tulee joka tapauksessa kohta kaikkien saataville Early Accessina. En ihmettele, jos useimmat mieluummin vain odottavat sitä, kuin heittävät rahansa sokkona projektille, jonka tulevaisuudesta ei ole mitään varmuutta.

Ehkä tilanne vaatiikin tämän pienen romahduksen, minkä jälkeen KS ehkä hyvällä tuurilla palaa tästä "menestyskaavan" hyväksikäytöstä siihen oikeaan asiaan, eli tukemaan aitoja ja vakavissaan töitä tekeviä osaajia, joille rahoitusta ei muita kanavia pitkin heru.

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax

Olisikohan ihmiset heittäneet niin paljon rahaa epävalmiisiin lupaukset täyttämättömiin projekteihin että olisivat oppineet rahoittamaan vain oikeasti hyvässä mallissa olevia projekteja tai luovuttaneet? Ei Early Accessin piilottaminen suotta ollut yksi toivotuimpia ominaisuuksia steamissa.

Käyttäjän xtpro kuva
xtpro
Lainaus käyttäjältä Haerski

Ehkä tilanne vaatiikin tämän pienen romahduksen, minkä jälkeen KS ehkä hyvällä tuurilla palaa tästä "menestyskaavan" hyväksikäytöstä siihen oikeaan asiaan, eli tukemaan aitoja ja vakavissaan töitä tekeviä osaajia, joille rahoitusta ei muita kanavia pitkin heru.

Mä näkisin, että nuo aidot ja vakavissaan olevat osaajat nimenomaan saavat sitä rahoitusta muistakin kanavista. Ne uudet ja kokemattomat alan tulokkaat ovat heitä, joille rahoitusta on vaikea uskaltaa antaa. Keltanokat valitettavasti ovat kuitenkin juuri niitä joiden ei välttämättä kannattaisi tähän joukkorahoitukseen lähteä mukaan, koska rahallinen tuki on ainoa mitä niistä saadaan. Oppi ja tuki mitä saa muista rahoituksen muodoista on vähintään yhtä tärkeää kuin se itse raha. Ja vaikka tiimi olisikin kokenut ja taitava, niin sama homma pätee edelleen joukkorahoitus vs muut rahoituksen muodot tilanteessa. Sijoittajat vaativat osuuksia rahojaan vastaan, mutta heiltä saa usein uskomattoman arvokasta muutakin tietotaitoa ja vaikka tiimi olisi kuinka hyvä, niin aina on todennäköisesti jokin osa-alue missä on parannettavaa ja tähän väliin sijoittajan hankkiminen on erittäin suositeltavaa. Jos käy tuuri ja sattuu saamaan kasaan oikeasti kaikilta osa-alueilta taitavan tiimin, niin sitten toki joukkorahoitus on heille potentiaalisempi vaihtoehto, kun perustajat saavat pitää osuutensa. Valitettavasti sellainen tiimi on kyllä aika toiveajattelua todellisuudessa, joten oma näkemykseni on se, että joukkorahoitus jää järkeväksi vaihtoehdoksi aika pitkälle heille, jotka tekevät pelejä indienä itsensä toteuttamiseksi ja ovat valmiita ottamaan riskejä jotta heidän projektinsa joskus näkisi päivänvalon. Nämä riskinottajat vaan eivät ole sitten sitä ideaalisinta porukkaa maksajien näkökulmasta.

Nostoja