Kiina pyrkii sotaan likinäköisyyttä vastaan pelaamista rajoittamalla

Kiinassa pohditaan jälleen erilaisia keinoja rajoittaa pelejä. Tällä kertaa syyksi on annettu nuorissa laajalti havaittu likinäköisyys.

1.9.2018 05:13

Uusien pelien pääseminen Kiinaan saattaa olla aina vain ahtaamalla maan pyrkiessä vähentämään kansassaan ilmenevän likinäköisyyden määrää. Kiinassa pelejä valvova radio- ja televisiotoiminnan hallinto (SART) on saanut tällä viikolla maan hallitukselta kolme pelejä koskevaa rajoitusehdotusta, jotka ovat osa hallituksen isompaa suunnitelmaa taistella likinäköisyyttä vastaan. 

Markkinatutkimusyhtiö Niko Partnersin mukaan ehdotuksista kaksi ovat tulleet ilmi aiemmin. Niistä toinen koskee pyrkimyksiä rajoittaa ajallisesti alaikäisten nuorten verkkopelaamista, kun toinen kehottaa tutkimaan mahdollisen ikärajajärjestelmän luomista maahan. Kolmas ehdotus on sen sijaan uusi ja kehoittaa SART:tä rajaamaan uusien jakeluun hyväksyttävien verkkopelien määrää.

Pelien ulkopuolella Kiinan hallitus on kehoittanut esimerkiksi myös kouluja opettamaan oppilaita likinäköisyydestä ja rajaamaan näiden aikaa elektronisten laitteiden parissa. Terveyslaitoksia kehotetaan vuorostaan standardoimaan keinoja, joilla lasten likinäköisyyttä voitaisiin havaita aikaisemmin.

Vaikka mitään ehdotuksista ei ole laitettu vielä täytäntöön ja yksityiskohdat niiden laajuuksista ovat vielä hämärän peitossa, on niillä ollut silti huomattavia vaikutuksia varsinkin maan pelijätti Tencentin markkina-arvoon. Uutistoimisto Reuters raportoi, että yhtiön arvo sukelsi mukavat viisi prosenttia (noin 20 miljardia dollaria) ehdotuksen tultua julki.

Aiemmin tänä vuonna Tencent myös syytti Kiinan tapaa käsitellä pelejä siitä, että ensimmäistä kertaa 13 vuoteen sen voitot putosivat yhden vuosineljänneksen aikana. Uusien pelien hyväksyminen Kiinan markkinoille on jo viimeiset puolisen vuotta ollut nimittäin jäissä SART:n uudelleenjärjestelyjen johdosta. Hajanaisia takaiskuja ovat kokeneet myös esimerkiksi Tencentin Kiinaan tuoma Monster Hunter World, joka päädyttiin vetämään nopeasti saatavilta viranomaisille tulleiden ”valitusten” johdosta.

Niko Partners epäilee kuitenkin, että merkittävimmin uudet mahdolliset rajoitukset tulevat lopulta vaikuttamaan pienempiin pelintekijöihin, kun taas isommat jatkavat toimintansa vahvistamista. Nikolla myös arvellaan, että konsoli- ja pc-pelit tulevat pääsemään vähemmällä kuin mobiilipelit.

Lähde: Niko Partners, Reuters

Lisää luettavaa