Klassikkoroolipeli saa jatkoa! Valkyrie Elysium paljastui PlayStationeille ja pc:lle / Uutiset / pelaaja.fi

Klassikkoroolipeli saa jatkoa! Valkyrie Elysium paljastui PlayStationeille ja pc:lle

10.03.2022 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
10
Valkyrie Elysium, valkyrie, Valkyrie Profile, Square Enix, Soleil, ARPG, toimintaroolipeli

Square Enix on paljastanut uuden osan Valkyrie Profile -sarjaansa. Vielä myöhemmin tänä vuonna sen on määrä julkaista Valkyrie Elysium, joka näkee päivänvalon PlayStation 5:llä, PlayStation 4:llä ja Steamissä.

Sarjan luoneen tri-Acen sijaan pelin takana on Samurai Jack: Battle Through Timen muun muassa työstänyt Soleil, jonka käsissä vanhat vuoropohjaiset elementit näyttävät vaihtuneen suoraviivaisempaan toimintaan. Seikkailu seuraa nuorta valkyriaa, jonka tarkoituksena olisi estää Ragnarökin käynnistyminen niin aseita, taikuutta kuin matkan varrella kohdattavien kumppaneidenkin voimia hyödyntämällä.

Ensimmäisiä pelikuvaväläyksiä on tarjolla Valkyrie Elysiumin julkistustrailerilla.

Uutta konsoleille ilmestyvää Valkyrie-peliä on saatu odottaa tovi. Edellinen sarjan osa oli mobiililaitteille vuosina 2016-2019 esitelty Valkyrie Anatomia: The Origin. Sitä edelsi vuonna 2008 valmistunut DS-taktikointipeli Valkyrie Profile: Covenant of Plume, joka ilmestyi vuorostaan kaksi vuotta PlayStation 2:n Valkyrie Profile 2: Silmerian jälkeen. Ensimmäinen sarjan osa nähtiin alkuperäisellä PlayStationilla vuosituhannen vaihteessa. Alkuperäinen Valkyrie Profile on sittemmin saanut toki uudelleenjulkaisun myös PSP:llä sekä mobiililaitteilla.

Lähde: Square Enix

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Ananaz kuva
Ananaz

Pettymyksen määrää on vaikea kuvailla. Jos ainutlaatuisesta pelimekaniikastaan tunnettu kulttisarja pitää rebootata jonain geneeriseltä ja keskinkertaiselta vaikuttavana 3D-toimintapelinä, niin miksi edes vaivautua? Kenelle tämä on tarkoitettu?

Toivottavasti tämän myötä edes saadaan edelliset uudelleenjulkaistua.

Käyttäjän JMNyyssonen91 kuva
JMNyyssonen91

Tällä IP:llä olisi niin paljon enemmän annettavaa. Lievästi pettynyt myös itse.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Hieno ja huono uutinen yhtä aikaa, miksi melkein jokaisen roolipelin on pakko olla nykyään toimintapeli silloinkin kun pelin juuret eivät ole toiminnassa?

Käyttäjän Nelia19 kuva
Nelia19
Lainaus Angel of Death

Hieno ja huono uutinen yhtä aikaa, miksi melkein jokaisen roolipelin on pakko olla nykyään toimintapeli silloinkin kun pelin juuret eivät ole toiminnassa?

Todennäköisesti yhtiöt yksinkertaisesti ajattelevat myyntien olevan tällöin parempia. En ole tutustunut perinteisten roolipelien myyntilukuihin vs. hack-an-slash vastaaviin, joten en tiedä onko tällä perää, mutta trendin perusteella kaikki isommat yhtiöt tulkitsevat asian niin.

Harmittaa, mutta hieman eri syystä. Tämän perusteella kyseessä näyttäisi olevan sarjan re-boot ja alkuperäisen tarinan mukailu; tosin eihän sitä vielä tiedä, jos sijoittuisikin samaan universumiin tai ruudulle pöllähtäisi tuttuja cameoita. Mutta vanhan fanin silmään tuntuu, että alkuperäinen sarja on heivattu sivuun ja ruvettu rakentamaan uutta, uusille pelaajille paremmin sopivaa nimikettä. Noh, pitää odottaa mitä sieltä tulee.

Käyttäjän Ananaz kuva
Ananaz
Lainaus Nelia19

Todennäköisesti yhtiöt yksinkertaisesti ajattelevat myyntien olevan tällöin parempia. En ole tutustunut perinteisten roolipelien myyntilukuihin vs. hack-an-slash vastaaviin, joten en tiedä onko tällä perää, mutta trendin perusteella kaikki isommat yhtiöt tulkitsevat asian niin.

Varmastihan toimintapeleillä on lähtökohtaisesti parempi myyntipotentiaali massayleisöä kosiskellessa, mutta toisaalta mm. Persona/MegaTenin ja Squaren omienkin Team Asano -pelien kasvava suosio osoittaa, että oikein markkinoituna kysyntää myös järkevästi budjetoiduille vuoropohjaisille roolipeleille riittäisi.

Itsellä ei sinänsä ole toiminnan ja vuoropohjaisuuden suhteen suurta preferenssiä kumpaankaan suuntaan, mutta tässä tapauksessa kyrsii kyllä kovasti. Valkyrie Profile oli ja on genressään pelillisesti poikkeuksellinen ja paria kehnoa jäljittelijää lukuunottamatta yhäkin hyvin ainutlaatuinen kokemus, joten sen kohdalla siirtyminen selvästi geneerisempään 3D-toimintaan tuntuu erityisen pahalta.

Oma veikkaus on, että NieR:Automatan massiivinen suosio yllätti Squaren niin täydellisesti, että samaa salamaa yritetään nyt saada pullotettua uudestaan vaikka väkisin.

Ja vaikuttaa tosiaan siltä, että tarina on irallinen aiemmista peleistä. Itselleni tämä nyt ei ehkä ole niin suuri kynnyskysymys jos kerronta ja hahmokohtaiset vinjetit vain ovat yhtä kiehtovia ja riipaisevia kuin ensimmäisessä Valkyrie Profilessa (VP2 oli jo itsesään aika iso romahdus tarinan osalta), mutta jos Valkyrie Elysiumilla ei ole pelillisiä saati tarinallisia yhtymäkohtia aiempiin osiin, niin jälleen kerran pitää ihmetellä miksi koko IP on edes pitänyt kaivaa haudastaan?

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death
Lainaus Nelia19

[quote="Angel of Death"]Hieno ja huono uutinen yhtä aikaa, miksi melkein jokaisen roolipelin on pakko olla nykyään toimintapeli silloinkin kun pelin juuret eivät ole toiminnassa?[/quote]
Todennäköisesti yhtiöt yksinkertaisesti ajattelevat myyntien olevan tällöin parempia. En ole tutustunut perinteisten roolipelien myyntilukuihin vs. hack-an-slash vastaaviin, joten en tiedä onko tällä perää, mutta trendin perusteella kaikki isommat yhtiöt tulkitsevat asian niin.

Harmittaa, mutta hieman eri syystä. Tämän perusteella kyseessä näyttäisi olevan sarjan re-boot ja alkuperäisen tarinan mukailu; tosin eihän sitä vielä tiedä, jos sijoittuisikin samaan universumiin tai ruudulle pöllähtäisi tuttuja cameoita. Mutta vanhan fanin silmään tuntuu, että alkuperäinen sarja on heivattu sivuun ja ruvettu rakentamaan uutta, uusille pelaajille paremmin sopivaa nimikettä. Noh, pitää odottaa mitä sieltä tulee.

Totta, mutta miksi rakentaa tämä pelin päälle joka on käsittääkseni aika nicheä settiä ja jota alkuperäisen ystävät ei katso hyvällä? Miksi ei peliksi valittu vaikka Drakengardia, jonka juonessa on samoja synkkiä sävyjä ja muistaakseni pelisarjalla oli myös yhteyksia hyvin menestyneeseen Nieriin, puhumattakaan siitä että sarjan pelit olivat jo valmiiksi toimintapelejä?

Remasteredit sarjan vanhemmista peleistä kyllä kelpaisivat. No, toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

Käyttäjän Nelia19 kuva
Nelia19
Lainaus Angel of Death

Totta, mutta miksi rakentaa tämä pelin päälle joka on käsittääkseni aika nicheä settiä ja jota alkuperäisen ystävät ei katso hyvällä? Miksi ei peliksi valittu vaikka Drakengardia, jonka juonessa on samoja synkkiä sävyjä ja muistaakseni pelisarjalla oli myös yhteyksia hyvin menestyneeseen Nieriin, puhumattakaan siitä että sarjan pelit olivat jo valmiiksi toimintapelejä?

Remasteredit sarjan vanhemmista peleistä kyllä kelpaisivat. No, toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

Valkyrie Profile on käsittääkseni tunnetumpi ja menestyneempi tapaus lännessä, kun taas Drakengard on enempi Japanin hittejä. Todennäköisesti tavoittelevat enempi kansainvälistä yleisöä. Drakengard kävisi ehkä loogisesti järkeen Nierin rinnalle toiseksi potentiaaliseksi hittinimikkeeksi, mutta lännessä ei välttämättä herättäisi samanlaista ennakkohypeä. Valkyrie Profilella on hyvä maine myös täällä, joten luulenpa että ihan sarjan nimikkeellä yrittävät ratsastaa kokonaan uuden IP:n sijaan. Mene ja tiedä, ehkä Square-Enixillä myös ihan oikeasti haluavat antaa sarjalle uuden mahdollisuuden :D Massoille sopivammassa muodossa, siis. Jos myynnit kymmenkertaistuvat edellisiin osiin nähden, niin siinä ei paljon vanhojen fanien itkut paina.

Lainaus Ananaz

Oma veikkaus on, että NieR:Automatan massiivinen suosio yllätti Squaren niin täydellisesti, että samaa salamaa yritetään nyt saada pullotettua uudestaan vaikka väkisin.

Todennäköisesti juurikin näin.

Käyttäjän Ananaz kuva
Ananaz
Lainaus Nelia19

Valkyrie Profile on käsittääkseni tunnetumpi ja menestyneempi tapaus lännessä, kun taas Drakengard on enempi Japanin hittejä. Todennäköisesti tavoittelevat enempi kansainvälistä yleisöä. Drakengard kävisi ehkä loogisesti järkeen Nierin rinnalle toiseksi potentiaaliseksi hittinimikkeeksi, mutta lännessä ei välttämättä herättäisi samanlaista ennakkohypeä. Valkyrie Profilella on hyvä maine myös täällä, joten luulenpa että ihan sarjan nimikkeellä yrittävät ratsastaa kokonaan uuden IP:n sijaan. Mene ja tiedä, ehkä Square-Enixillä myös ihan oikeasti haluavat antaa sarjalle uuden mahdollisuuden :D Massoille sopivammassa muodossa, siis. Jos myynnit kymmenkertaistuvat edellisiin osiin nähden, niin siinä ei paljon vanhojen fanien itkut paina.

Uskallan väittää, että asia on jokseenkin päin vastoin. Molemmat sarjat ovat varmasti myyneet Japanissa länsimaita paremmin, mutta etenkin ensimmäinen Valkyrie Profile myi todella hyvin Japanissa (huomattavasti paremmin kuin yksikään Drakengard) ja nauttii edelleen kohtalaisen vahvaa fanisuosiota siellä. Lännessä peli on jäänyt paljon vähemmälle huomiolle, johtuen varmasti siitä, että se julkaistiin alunperin (vain jenkeissä) aivan PS1:n elinkaaren loppupäässä ja sitä painettiin niin pieni erä, että saatavuus on ollut käytännössä aina huonoa. En usko, että myöhemmät uudelleenjulkaisut ovat kauheasti muuttaneet asiaa. Drakengardeista ainakin ensimmäinen myi verrattain hyvin myös lännessä (mistä osoituksena myös käytettyjen pelien hyvä saatavuus nykyäänkin) ja Valkyrie Profileen nähden sarjalla on ainakin etunaan se, että kaikki sen osat on julkaistu alusta alkaen myös Euroopassa.

Joka tapauksessa, Drakengardin jatkuminen on varmaan paljolti kiinni myös Yoko Taron halusta tehdä uusia pelejä siihen ja voisin kuvitella, että sekä Square että Yoko hyvin yksimielisesti jatkavat mieluummin NieRin kuin Drakengardin parissa. Alkuperäisen Drakengardin kehitys oli ilmeisesti niin traumaattinen kokemus, että Yoko kieltäytyi jatko-osan ohjaamisesta kokonaan. Hän lopulta palasi Drakengard 3:ssa, mutta lopputuloksesta päätellen veikkaan että sekin oli varmaan aika... haastava kokemus, eikä varmaan ihan sitä mitä Squarekaan olisi odottanut. :P

Mutta saataapi tosiaan olla, että Square nähtää nimenomaan länsimarkkinoille Valkyrie Elysiumilla, sillä ainakin trailerin perusteella peli tulee olemaan dubattu ainoastaan englanniksi (japanilaisessa trailerissa ei ole omaa dubbausta) ja jos näin on niin... noh, onnea matkaan.

Käyttäjän Nelia19 kuva
Nelia19
Lainaus Ananaz

Uskallan väittää, että asia on jokseenkin päin vastoin. Molemmat sarjat ovat varmasti myyneet Japanissa länsimaita paremmin, mutta etenkin ensimmäinen Valkyrie Profile myi todella hyvin Japanissa (huomattavasti paremmin kuin yksikään Drakengard) ja nauttii edelleen kohtalaisen vahvaa fanisuosiota siellä. Lännessä peli on jäänyt paljon vähemmälle huomiolle, johtuen varmasti siitä, että se julkaistiin alunperin (vain jenkeissä) aivan PS1:n elinkaaren loppupäässä ja sitä painettiin niin pieni erä, että saatavuus on ollut käytännössä aina huonoa. En usko, että myöhemmät uudelleenjulkaisut ovat kauheasti muuttaneet asiaa. Drakengardeista ainakin ensimmäinen myi verrattain hyvin myös lännessä (mistä osoituksena myös käytettyjen pelien hyvä saatavuus nykyäänkin) ja Valkyrie Profileen nähden sarjalla on ainakin etunaan se, että kaikki sen osat on julkaistu alusta alkaen myös Euroopassa.

Huh, itse kun wikipediaa (tiedetään ;P) silmäilin niin Drakengard on sarjana sen mukaan jäänyt nimenomaan vähemmälle huomiolle lännessä ja keskittänyt suosionsa Japaniin, ennen kuin NieR: Automata iski maailmanlaajuiseen kultasuoneen. Mutta en siis tosiaan ole perehtynyt asiaan sen kummemmin, oman kokemuksen mukaan Valkyrie Profile nauttii sarjana huomattavampaa kulttisuosiota lännessä kuin Drakengard. Mutta voihan se ollakin toisin päin.

Käyttäjän Ananaz kuva
Ananaz

@Nelia19

Juu, vaikeapa tuota on osoittaa todeksi suuntaan tai toiseen, mutta oman, täysin empiirisen tiedon valossa uskon kyllä Drakengardin olevan Valkyrie Profilea - jos nyt ei suoranaisesti suositumpi - niin ainakin tunnetumpi länsimaissa. Japanissa joka tapauksessa etenkin VP1 myi tosiaan verrattain hyvin aikanaan, ja samaten tuorein Valkyrie Anatomia -gacha oli siellä käsittääkseni hyvinkin suosittu.

Toki mielenkiintoista nähdä kuinka hyvin Valkyrie Elysium menestyy toimintapainotteisempana julkaisuna. Olettaen siis, että luvassa ei ole Squaren seuraava ylväs lisä Left Aliven, Balan Wonderworldin ja Babylon's Fallin kaltaisten merkkiteoksien joukkoon. Tämän julkistustrailerin perusteella en vielä ole ihan vakuuttunut.