Kokeilemme Halo 3:n moninpeliä / Uutiset / pelaaja.fi

Kokeilemme Halo 3:n moninpeliä

12.05.2007 // Kirjoittanut: Riot
86

Microsoft järjesti perjantai-iltana Helsingin keskustassa tilaisuuden, jossa valikoidut vierailijat pääsivät kokeilemaan ensimmäistä kertaa Halo 3:n moninpelibetaa. Pelaajan toimitus oli luonnollisesti mukana hyvin edustettuna ja valmiina tositoimiin, kun verkkopelit pyörähtivät käyntiin.

Paikan päällä oli useita laajakuvanäyttöjä ja Xbox 360 -pelikonsoleita, joilla testaajat siirtyivät Xbox Liven puolelle. Taistelutantereilla loikki alkuillasta jo sen verran pelaajia, että moninpelisessioista saatiin tarvittavaa tietoa. Pelattavana oli kolme kenttää: tropiikkiin sijoittuva rantakenttä Higher Ground, lumipainotteinen alue Snowbound ja jättiläismäinen, Blood Gulchin tunnelmaa tavoitteleva Valhalla.

halo3use_2.jpg

Halo 3:n moninpelibeta – Thomaksen fiilikset

Ensimmäinen Halo on itselleni aikamoinen tapaus. Sen moninpeli yltää samanlaisiin sfääreihin kuin Nintendo 64:n Goldeneye. Halon moninpeliä tuli tahkottua mielettömät määrät. Kampanjan pelaaminen kaverin kanssa oli sekin mahtava juttu, kuten myös ajoneuvot ja pelin kranaatit, jotka lennättivät Covenant-sotureita ja omiakin ympäri maastoa.

En innostunut paljoa Halo 2:sta, vaikkei pelissä mitään varsinaista vikaa ollutkaan. Ensimmäisen pelin moninpeli vain tuntui olevan tarpeeksi hyvä, eikä jatko-osan kampanjalla ollut tarjota samantasoista meininkiä.

Joten odotukseni Halo 3:n suhteen ovat ristiriitaiset. Kampanjan veivaan varmasti läpi, mutta olisiko moninpelissä tarpeeksi uutta meininkiä? Moninpelibetan perusteella sitä on vaikea sanoa, mutta hyvää meininkiä on luvassa.

Homma toimii kuten ennenkin. Muuta on vaikea sanoa. Pelaaminen oli tuttua Halo-pelaamista. Se toimii.

h3_use1.jpg

Uudet setit

Uudet kikat olivat siistejä. Tykkäsin etenkin X-napilla käynnistettävästä läpinäkyvästä kupusuojasta, jonka sisältä pelaaja voi ampua. Vastustajat pääsevät toki kuvun sisään, mutta suoja on kyllä siisti. Myös liikuteltava ”hyppyri” on näppärä lisä. Samasta napista voi heittää eteensä sinisenä säihkyvän härvelin, joka pumppaa pelaajan ilmojen teille, kun loikkaa häkkyrän päälle. Jalustalla olevan konekiväärin voi napata mukaansa, jolloin kuvakulma siirtyy hahmon olan taakse. Liikkumisvauhti tippuu, mutta on varsin hauska räiskiä lonkalta isolla tykillä.

Osa lukijoista varmaankin tietää, että allekirjoittanut pitää kovasti hienosta grafiikasta. Visuaalisesti moninpeli on pettymys. Halo 3 näyttää ”vain” Halo 2:n teräväpiirtoversiolta. Kuvasuunnittelu on toki edelleen hienoa, eikä Halon grafiikka ole koskaan perustanut fotorealistista yksityiskohdista vaan yleisestä fiiliksestä. Halo 3:n betassa olevat kolme kenttää ovat varmasti 99-prosenttisesti sellaisia kuin mitä ne tulevat olemaan lopullisessakin pelissä. Kampanjatilan grafiikka on todennäköisesti paremman näköistä.

Suosikkikenttäni kolmesta on ehdottomasti Higher Ground, joka on visuaalisesti siistimpi kuin talvimaisemiin sijoittuva Snowbound. Higher Groundin kenttäsuunnittelu on täyttä rautaa, ja tällä saralla Halo on aina loistanut. Jos loput moninpelikentät ovat samaa luokkaa, niin voi vain nostaa hattua Bungien suuntaan.

Frank O’Connor Bungielta totesi, että beta-versiota käytetään lähinnä teknologian hiomiseen, eikä pelattavuuden korjailuun. Aseita toki tasapainotellaan ja jos pelaajat suosivat tiettyjä kenttiä toisia enemmän, niin siihenkin reagoidaan jollakin tavalla. Pääasiasiallisesti betatestauksella halutaan tutkia, kuinka Halo 3:n matchmaking-ominaisuudet ja latenssipuolen jutut tulevat toimimaan, kun sadattuhannet pelaajat ryhtyvät mättämään.

halo3_use4.jpg

Ossin fiilikset

Olen ollut perinteisesti melko kriittinen betatestauksien suhteen. Halo 3:n testivaihe nousi kuitenkin kevään mittaan niin mediaseksikkääseen asemaan, että siihen alkoi kohdistaa odotuksia väkisinkin.

Graafisesti kokonaisuus oli valitettavasti pieni pettymys. Ympäristöt eivät vakuuttaneet aivan monien odottamalla tavalla, vaikkakin yksityiskohtien määrä ja komeus miellytti. Esimerkiksi Higher Groundin ranta-alueen vesi näytti todella hyvältä! Peli ei näyttänyt todellakaan huonolta, mutta on vain myönnettävä, että Thomaksenkin mainitsema "Halo 2:n teräväpiirtoversio" ei monelle riitä.

En ehtinyt valita suosikkiani kolmen pelialueen joukosta. Siitä olen kuitenkin varma, että Snowbound ei koukuttanut. Muuten kovin tylsän kentän ainoa valopilkku oli sillan alta löytynyt Ghost-menopeli. Higher Ground oli pieni, mutta loistavasti suunniteltu taso. Uskon, että varsinkin monet joukkuepelimuodot toimivat tässä monipuolisessa kentässä. Valhalla oli yhtä massiivinen ja komea kuin oli luvattukin: se sopii parhaiten suuriin moninpelisessioihin.

Testiversioksi paketti oli todella hyvä ja hiottu. En uskokaan, että moni asia muuttuu lopulliseen versioon. Kuitenkin siitä, että Halo 2:sta ei ole rohjettu irtautua enempää, on pakko rokottaa.

Halo 3:n moninpelibeta alkaa virallisesti tulevana keskiviikkona.

Tilannekuvia tapahtumasta
halo3_use5.jpg

Virallisia kuvia

hg_ext1.jpghg_ext2.jpg

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Simon Elo kuva
Simon Elo

Thomas ja Ossi puhuvat asiaa. Ulkoasu oli perusnättiä, mutta veden lisäksi ei ollut mitään hätkähdyttävää. Yksinpeli on varmasti eri asia. Äänet olivat selvästi paremmat - aseet kuulostivat todella järeiltä.

Pelattavuus oli wanhaa tuttua Haloa, eli jo alusta alkaen niin hiottua, että mitään ei voi suuresti muuttaa.

Halo 3 on edeltäjänsä tapaan yhtäaikaa tuttu ja uudenlainen. Henkilökohtaiseksi suosikikseni mukaan otettava tehokas konekivääripesäke. Halo 3 oli yhtä addiktoiva kuin aina ennenkin, ja ensifiilisten perusteella mennään piirun verran ensimmäisen osan suuntaan, ja sille minä nosta hattua. I luv my Battle Rife.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Oho. Tulee uutisia myös yöllä!

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Siis uutisethan useimmiten ilmestyy juurikin yöllä. :)

Itse odottelen innolla, notta pääsee myöskin tuota betaa hakkaamaan ja fiilistelemään. Mielestäni on kuitenkin hyvä ettei Halo 2sta ole liiemmin irtauduttu, kuten sanoitte, sillä se kakkonen oli moninpelin osalta 99% täydellinen. Yksinpelin osalta juttu on ainakin minulle ollut ihan yhden tekevä.

Hyvä juttu! Kiitos siitä Pelaajan väki!!

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Saas nähä pistääko Unreal Tournament 3 paremmaks. GoW Vs. H3 Vs. UT3 :D

Käyttäjän Agathon kuva
Agathon

Noh, itse odotan tuota yksinpeliä, sillä moninpeli ei ole Haloissa ikinä kiinnostanut ollenkaan. Toivottavasti sekin on sitten kunnossa niille jotka siitä tykkää, graafisesti tuo tosiaan... noh... Unreal 3 engine näyttää pyyhkivän pöytää tuolla. Ja Unreal Tournament 3 on *SE* peli omalla kohdallani mistä tulee kiistämätön kuningas netin suhteen :).

Käyttäjän Ryynix kuva
Ryynix

Itekkin olen ollut hieman pettynyt tuohon graafiseen ilmeeseen sillä se on kaukana noista "pelimoottorilla" tehdyistä trailereista joita pari kipaletta on Marketplacessa ladattavissa.

Toivottavasti kampanja on sitten paremman näköistä graafisesti ja yltää edes hivenen noiden trailerien graafiseen ilmeeseen. Vaikkei siinä mitään, kyllä peli tulee hommattua joka tapauksessa.

Käyttäjän JaakkimO kuva
JaakkimO

Halo 3 tulee luultavasti näyttämään ainakin animaation osalta paremmalta kampanja-moodissa kun vastaan tulee erilaisia ympäristöjä yms. Minulle tuo kampanja-moodi onkin SE juttu, en jaksanut moninpeliä pahemmin tahkota Halo 2:ssakaan. Muutama peli ja sepä siitä. Kampanjan pelannu läpi nyt kolmeen kertaan. Sama ykkösessä. Mitä kuvia olen nähnyt niin grafiikka tosiaan on se "ongelma" ja muutenkin yleinen designi näyttää aika samalta kuin aiemminkin. Toisaalta hyvä ettei turhaan ole lähdetty kauas edellisistä peleistä mutta silti.... Noh, mutta tunnelma on se joka on yliveto ollut aiemmissa ja kun se toimii niin miksi sitä radikaalisti muuttamaan. Olen varma että Halo 3 tulee tarjoamaan huippuja hetkiä.

Käyttäjän Crono kuva
Crono

"Itekkin olen ollut hieman pettynyt tuohon graafiseen ilmeeseen sillä se on kaukana noista ”pelimoottorilla” tehdyistä trailereista joita pari kipaletta on Marketplacessa ladattavissa"

For real.

ns. previkat, trailerit, ja teaserit ovat _aina_ yhtä tyhjän kanssa. Vasta kun oma silmä näkee pelin siinä itsessään, voidaan jakaa tuomiot. Itse olen ainakin oppinut kantapään kautta olemaan luottamatta hypeen.

KillzonePS3 anyone o_O

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Mitä eroa on ps3:en ja xbox360:en muisteissa. Kun olen miettinyt jomman kumman ostoa ja monessa paikassa sanotaan että ps3:sa on muistia todella vähän, ja että muisti ei riitä pelien tekemiseen kunnolla. Olen kyllä tutkinut netistä ja siellä ssanotaan että ps3:sa on muistia 512 eli saman verran kuin xbox360.sä, eli mitä tämä tarkoittaa....Kiitos etu käteen vastauksesta

T.Tietämätön

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Ei se liitykkään...kuhan kysyin kun en ole ihan perillä asiasta.