Konflikteja, hahmonkehitystä ja lisää Keanu Reevesia – tässä 15 minuuttia uutta Cyberpunk 2077 -pelikuvaa / Uutiset / pelaaja.fi

Konflikteja, hahmonkehitystä ja lisää Keanu Reevesia – tässä 15 minuuttia uutta Cyberpunk 2077 -pelikuvaa

30.08.2019 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
7
Cyberpunk 2077, Cyberpunk, CD Projekt, CD Projekt RED, pelikuva, roolipeli, pelikuva, E3, Gamescom,

Cyberpunk 2077:stä on paljastettu iso satsi uutta pelikuvaa. Paljastus tapahtui tuoreella noin 15 minuutin pituisella videolla, joka perustuu E3:ssa ja Gamescom-messuilla näytillä olleeseen pelin demoon.

Käsittelyynsä video ottaa varsinkin Cyberpunk 2077:n tarjoaman valinnanvapauden. Se esittelee yhtä pelin rujommalle Pacifica-alueelle sijoittuvaa tehtävää ja käy sitä läpi kahdella erilaisella hahmolla. Toinen on suoraan toimintaan ja raakaan voimaan luottava mörssäri, joka pystyy repimään ovia auki ja riisumaan tykkitorneja aseista käsin. Vastapainona tälle toinen hahmo luottaa enemmän hiippailuun ja kaaoksen aiheuttamiseen hakkeroinnin kautta.

Hahmonluonnista ja -kehityksestä nähdään niistäkin vilaus. Hahmonluonnin yhteydessä väläytetään pikaisesti esimerkiksi pelin alussa tehtäviä päätöksiä oman hahmon taustoista ja ulkoasusta. Varsinaista hahmoluokkaa ei kuitenkaan valita, vaan hahmonkehitys tapahtuu vapaasti pelaajan toimesta niin, että tämä päättää, haluaako tämä keskittyä enemmän yksittäisiin spesifisiin asioihin tai tavoitella laajemmin erilaisia kykyjä.

Tarinan osalta päätöksien tekemisestä tarjottiin maistiaisia esittelemällä erilaisia Cyberpunk 2077:ssä tavattavia osapuolia. Pelaaja päätyy Pacificassa tekemisiin varsinkin Voodoo Boys -jengin ja näitä vastaan taistelevan NetWatch-ryhmittymän kanssa, joiden välillä on pohdittava, keihin pelaaja tuntee voivansa luottaa ja millaisia seurauksia tietynlaisilla kumppanuuksilla voisikaan olla. CD Projekt kovasti myös jo uhkailee, etteivät asiat mene Cyberpunk 2077:ssä koskaan aivan odotetulla tavalla.

Oma lukunsa tarinassa on vielä pelaajan pään sisällä tälle puhuva Keanu Reevesin esittämä Johnny Silverhand. Hahmo toimii eräänlaisena oppaana pelaajalle, mutta yhtälailla tätä ei tarvitse ajatella vain automaattisena toverina, vaan myös potentiaalisena vastustajana.

Cyberpunk 2077 suuntaa pc:lle, Xbox Onelle, PlayStation 4:lle ja Google Stadialle nykytietojen mukaan 16. huhtikuuta.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Vaapukkamehuw kuva
Vaapukkamehuw

Vajaa 8 kuukautta vielä! Hyvälle näyttää, vaikka alkaakin muistuttaa jo enemmän oikeaa peliä seuraavan sukupolven teknologiademon sijaan.

Käyttäjän Kille kuva
Kille

Tosiaan alkaa näyttämään jo aidolta peliltä. Miten mulla on kuitenkin semmoinen olo, että sen verran kunnianhimoisesti CD Projekt Red tätä peliä tekee, että tämä tulee myöhästymään ensi vuoden syksylle.

Witcherin varjossa on varmasti mukavaa, mutta myös haastavaa tehdä jotain täysin erillaista. Sekin peli myöhästyi pari kertaa aikataulustaan loppujen lopuksi seitsemän kuukautta. Eipä se tosin haittaa, tehkööt nyt rauhassa tätä ja kahellaan sitten kun on valmis, kunhan on sitten oikeasti valmis ja eiköhän se CD Projektin tuntien ole, tai ainakin niin hyvä kuin julkkarissa mahdollista.

Moni varmaan valitsisi Skyrimin, GTA 5:n, RDR 2:n, The Last of Usin, Uncharted 4:n, God of Warin, Zelda: Breath of the Wildin, Super Mario Odysseyn, tai Witcher 3:n, tai ehkä jopa Destinyn tämän vuosikymmenen parhaimmaksi peliksi. Noista tosin ainoastaan RDR 2 ja GoW julkaistiin viime vuonna. Jos nyt Cyberpunkin julkkari pitää paikkansa ja yksi koskaan odotetuimmista ja varmasti ostetuimmista peleistä julkaistaan vain noin neljä kuukautta seuraavan vuosikymmenen alusta, niin saattaa tulla ihan oikeasti aika kova jakso. Sieltä on tulossa jatkoa aika monelle suosikille.

Käyttäjän Boblick kuva
Boblick
Lainaus Kille

Tosiaan alkaa näyttämään jo aidolta peliltä. Miten mulla on kuitenkin semmoinen olo, että sen verran kunnianhimoisesti CD Projekt Red tätä peliä tekee, että tämä tulee myöhästymään ensi vuoden syksylle...

Mielestäni jossain luki (en nyt millään löydä sitä enää), että The Witcher 3:n viivästyksistä viisastuneena CDPR ei aseta CP2077 julkaisupäivää, ennen kuin he ovat varmoja että pystyvät sen pitämään. Voihan se silti vielä viivästyä, mutta on se jo niin kauan ollut kehityksessä, että voisi toisaan kuvitella tuon päivän pitävän.

Käyttäjän Kille kuva
Kille
Lainaus Boblick

Mielestäni jossain luki (en nyt millään löydä sitä enää), että The Witcher 3:n viivästyksistä viisastuneena CDPR ei aseta CP2077 julkaisupäivää, ennen kuin he ovat varmoja että pystyvät sen pitämään. Voihan se silti vielä viivästyä, mutta on se jo niin kauan ollut kehityksessä, että voisi toisaan kuvitella tuon päivän pitävän.

Juu, samaa lukenut joskus, mutta näissä massiivisissa peleissä tuntuu olevan lähes väistämättä tulevan takapakkia. W3:n kanssa lupasivat aikoinaan, ettei helmikuun julkkaria enää siirretä, mutta kuitenkin tämä siirtyi kolmella kuukaudella. On varmasti aika homma liiskata bugit ja tehdä päätös, koska peli on julkaisukelpoinen. GTA 5:kin myöhästyi alkuperäisestä puolisen vuotta ja RDR 2 noin vuoden.

Ei sillä. Toivon vilpittömästi, että tuo pitäisi paikkansa, mutta en pidättele vielä hengitystä. Toivottavasti edes tämä, tai Bloodlines 2 tulisi ensi keväänä. Mielellään tietysti kumpikin. Hyvä sentään se, että tällä on annettu jo päiväys, joten jos siirtyy, niin ei nyt ainakaan ihan mielettömästi, ellei yllätyksiä tule.

Käyttäjän edqe kuva
edqe

Peli ei ole onnistunut vakuuttamaan vielä. Odotan sitä kuitenkin mielenkiinnolla. Stadian kautta se tulisi varmastikin hommattua.

Lainaus Kille

Eipä se tosin haittaa, tehkööt nyt rauhassa tätä ja kahellaan sitten kun on valmis, kunhan on sitten oikeasti valmis ja eiköhän se CD Projektin tuntien ole, tai ainakin niin hyvä kuin julkkarissa mahdollista.

Tämä olisi mielestäni hyvä asenne kaikkien pelien tapauksissa. En pistäisi pahakseni jos kaikki kehittäjät/julkaisijat lopettaisivat antamasta minkäänlaisia julkaisupäivämääriä.
Tämä pätee etenkin joukkorahoitettuihin peleihin. On hurjaa, että julkaisuajankohta täytyy antaa jo vuosia etukäteen. Muutama blocker-bugi ja aikataulut heittää häränpyllyä.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus edqe

En pistäisi pahakseni jos kaikki kehittäjät/julkaisijat lopettaisivat antamasta minkäänlaisia julkaisupäivämääriä.
Tämä pätee etenkin joukkorahoitettuihin peleihin. On hurjaa, että julkaisuajankohta täytyy antaa jo vuosia etukäteen. Muutama blocker-bugi ja aikataulut heittää häränpyllyä.

No jaa, enpä tiedä. Pelaajille toki paras homma jos saadaan mahdollisimman viimeistelty ja toimiva tuote kaupan hyllyille heti mutta ymmärrän kyllä myös rahoittajia (joita kickstarter-tukijatkin ovat) siinä, että joskus pitäisi kuitenkin valmistakin tulla. Ei siis lisää mitään vuosia kehityksessä ilman minkäänlaista valmistumisaikataulua olevia Star Citizenejä, kiitos.

Rockstarin ja CDPR:n tapa lienee kuitenkin se paras. Ovat tarpeeksi itsenäisiä ja/tai sellaisen tahon alla, joka antaa tarpeeksi aikaa/rahaa tuotteen kunnolliseen tekemiseen. Pelejäkään ei tule joka vuosi kun tehdään kunnon peli aina silloin tällöin eikä perusvarmaa jatko-osaa toisen perään (joita pelaan kyllä niitäkin).

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus zappah

No jaa, enpä tiedä. Pelaajille toki paras homma jos saadaan mahdollisimman viimeistelty ja toimiva tuote kaupan hyllyille heti mutta ymmärrän kyllä myös rahoittajia (joita kickstarter-tukijatkin ovat) siinä, että joskus pitäisi kuitenkin valmistakin tulla. Ei siis lisää mitään vuosia kehityksessä ilman minkäänlaista valmistumisaikataulua olevia Star Citizenejä, kiitos.

Star Citizen on mielestäni huono esimerkki, koska heillä nimenomaan on tiekartta ja pyrkivät monin eri tavoin pitämään tukijat tietoisina missä mennään. Mielestäni se on osoittautunut erittäin toimivaksi ratkaisuksi, enkä siksi mitään julkaisupäivämäärää kaipaisi.

En muista ainuttakaan joukkorahoitettua peliä, joka ei olisi antanut pelilleen lopullista julkaisuaikataulua jo heti projektin alussa. Mitä monimutkaisempi ja suurempi projekti, niin sitä hurjemmalta tuo tuntuu.

Toivoisin näkeväni joukkorahoitettuja projekteja jotka ilmoittaisivat heti aluksi julkaisupäiväksi "sitten kun on valmis", mutta tietysti sillä ehdolla että pitävät yhteisön erittäin hyvin tietoisina missä mennään.

Lainaus zappah

Rockstarin ja CDPR:n tapa lienee kuitenkin se paras. Ovat tarpeeksi itsenäisiä ja/tai sellaisen tahon alla, joka antaa tarpeeksi aikaa/rahaa tuotteen kunnolliseen tekemiseen. Pelejäkään ei tule joka vuosi kun tehdään kunnon peli aina silloin tällöin eikä perusvarmaa jatko-osaa toisen perään (joita pelaan kyllä niitäkin).

Samoin Bethesda (TES, Starfield), Ubisoft (B&E2), jne. jotka antavan projekteille paljon aikaa ja julkaisevat pelit sitten, kun kokevat niiden olevan valmiita. Taitaa olla niin, että julkaisupäivän saavat pelit ovat melkeinpä aina kehityksessään jo loppusuoralla. Hyvä näin.

Cyberpunk 2077 on ollut CDPR:lle projekti, jossa he ovat tehneet heille paljon uutta. Onneksi ovat pystyneet antamaan aikaa kehityksen aikana tulleiden ongelmien ratkaisuun.

Nostoja