Koodijumaluus kutsuu – Trine ja Trine 2 saivat viralliset editorit / Uutiset / pelaaja.fi

Koodijumaluus kutsuu – Trine ja Trine 2 saivat viralliset editorit

28.09.2014 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
5

Trine ja Trine 2 ovat saaneet omat viralliset editointityökalunsa pc:llä. Parhaillaan beetamuodossa olevat työkalut mahdollistavat niin pelien kenttien muokkaamisen kuin myös kokonaan uudenlaisten Trine-elämysten luomisen.

Editorien teknologia on samaa, jota kehittäjä Frozenbyte itsekin on hyödyntänyt Trine-pelien luomisessa. Studio huomauttaakin, ettei editoreilla välttämättä saa helposti aikaan mitään, jollei käyttäjällä ole käsitystä siitä, mitä hän on tekemässä. Madaltaakseen käyttökynnystä Frozenbyte onkin perustanut editoreille omat Wiki-sivunsa.

Koska editorit ovat vielä beetassa, täytyy ne asentaa koneelleen toistaiseksi vielä pienen mutkan kautta. Ohjeet asennukseen löytää täältä.

Editorien vaatimukset näyttävät seuraavanlaisilta:

  • Minimivaatimukset:
    • Suoritin: 2.0 GHz CPU Dual Core
    • Keskusmuisti: 8 Gt RAM
    • Kiintolevy: 3,5 Gt pelille, 1 Gt editorille
    • Näytönohjain: ATi Radeon HD 2400 tai NVIDIA GeForce 7600 tai parempi (Shader Model 3.0 oltava tuettuna)
    • Ääni: DirectX 9.0c-tuki
  • Suositusvaatimukset:
    • Suoritin: 3.0 GHz CPU Quad Core
    • Keskusmuisti: 16 Gt RAM
    • Kiintolevy: 3,75 Gt pelille, 1 Gt editorille (editorin asennuskansio SSD-tyypin levylle)
    • Näytönohjain: ATi Radeon HD 2400 tai NVIDIA GeForce 7600 tai parempi (Shader Model 3.0 oltava tuettuna)
    • Ääni: DirectX 9.0c-tuki
    • Ainakin kaksi monitoria tai yksi vähintään 1440p-resoluutiota tukeva sellainen
  • Ohjelmistovaatimukset:
    • Windows 8 64bit / 7 64bit / Vista 64bit
    • DirectX®: 9.0c
    • Microsoft .NET Framework 4 (editori asentaa sen, kun ajat editor_initialize.exen)
    • Microsoft Visual C++ 2012 Redistributable (editori asentaa sen, kun ajat editor_initialize.exen)

 

Lähde: Frozenbyte

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän juunasd kuva
juunasd

Frozenbyte näyttää esimerkkiä miten asiat kuuluu tehdä

Käyttäjän kurrinen123 kuva
kurrinen123

Kun tulis konsoleillekkin. On muuten hauska että melko vanhaa Trineä päivitetään vielä noin isosti.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Nämä tekee PC-pelaamisesta astetta paremman, kun konsolipelaamisesta. Kyllähän tuo työkalu varmaan esim. PS4:lläkin pyörisi, mutta taitaa olla Windows-ohjelma kyseessä ja mitkä olisi kustannukset kehittää ohjelma näille konsoleiden käyttöjärjestelmillä ja niin, että se olisi vielä käytettävissä sohvalta käsin ja ehkä vielä peliohjaimella?

Käyttäjän JiiiHaad kuva
JiiiHaad

Ohhoh! Ellen täysin väärin muista niin ensimmäinen Trine tehtiin Unityllä ja Trine 2 Frozenbyten omalla pelimoottorilla. Karua jos kumpaakin voi muokata samalla editorilla.

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax
Lainaus käyttäjältä JiiiHaad

Ohhoh! Ellen täysin väärin muista niin ensimmäinen Trine tehtiin Unityllä ja Trine 2 Frozenbyten omalla pelimoottorilla. Karua jos kumpaakin voi muokata samalla editorilla.

Ensimmäisessäkin Trinessä käyttivät ihan omatekemää engineä. Ei ne kaikki indiet käytä automaattisesti unityä vaikka useimmat käyttävätkin :P
Jos ihan suoraan sanotaan niin Unity on PC pelaajalle hieman vittumainen koska jos ei kehittäjä anna pelaajalle valintoja asetuksiin, jotka on siis helppo sisällyttää, niin käyttäjä on jumissa presetteihin ellei osaa muunnella DLL filuja.

Trine 2 julkaisun jälkeen tekivät enginensä uudelleen tukemaan moninpeliä ja ihan muutama kuukausi sitten päivittivät ensimmäisen Trinen samalle enginelle kaikille pelin omistajille.

Nostoja