Kromia ja lasereita, tätä on Cyberpunk

Cyberpunk 2077 on vasta julkistettu, mutta se perustuu pöytäroolipeliin. Mitä yhteyksiä trailerin ja alkuperäisen pelin välille voidaan vetää?

11.1.2013 13:09

Eilen julkaistiin ensimmäinen videotraileri CD Projekt Redin tulevaan Cyberpunk 2077 -roolipeliin. Tyylitellystä videosta ei pelin varsinaisesta suunnasta selviä paljoakaan – vai selviääkö?

Cyberpunk perustuu R. Talsorian Gamesin arvostettuun roolipeliin Cyberpunk 2020, joka julkaistiin 1990-luvun alussa, ja jonka suomenkielinen laitos muistetaan myös Joona Vainion lennokkaan käännöstyön ansiosta.

Pelin maailmassa ihmiset tehostavat kehoaan kyberneettisillä osilla, mutta niillä on hintansa: pelihahmojen mielenterveyttä mitataan ”ihmisyys”-numeroarvolla, jota jokainen robottiosa vähentää. Kun pisteet loppuvat, käynnistyy kyberpsykoosi, josta kärsii myös videolla nähty nainen.

Tulevaisuudessa augmentaatiot tai implatit mahtuvat vaikka nuppineulan päähän, joten niiden käyttö on yleistä. CD Projekt RED:n ohjaaja Adam Badowski jakoi IGN:lle mielenkiintoisia visioitaan Cyberpunkin maailmasta.

– Ihmiset muokkaavat vartaloitaan pääosin esteettisistä syistä. Synteettinen Realskin -iho on pehmeää ja sen huokoset vapauttavat hikeä hienovaraisesti. Realskin-augmentaatio on kuitenkin paljon enemmän. Se on täydellinen. Monet siihen vaihtaneet näyttävätkin nukeilta.

– Jollain voi taas olla kromattu käsi, eikä se johdu tekniikkaa sisältävästä proteesista, vaan siitä, että hänen mielestään krominen käsi vain on todella siisti. Samalla tavalla pelissä on mukana normaaleja tuliaseita, mutta myös veitsiä ja teräaseita. On täysin pelaajan valittavissa, aikooko hän räiskiä vai sivaltaa porukkaa vain koska miekat ovat viileitä.

Peli alkaa hahmonluonnilla ja Cyberpunkin maailman variaatiot huomioon ottaen, voidaan pitää varmana, että hahmonluonnissa riittää vaihtoehtoja. Night Cityn tutkiminen ei ole pieni juttu sekään.

Badowskin mukaan pelimaailma tulee olemaan valtava.

– Pelimaailma ja kaupunki tulevat olemaan laajoja. Emme aio tehdä peliä, jossa et voi kävellä haluamallesi kujalle vain koska siellä ei ole sivutehtävää. Pelaajan pitää tuntea itsensä seikkailijaksi ja vain täysin vapaa maailma voi tukea sitä tuntumaa.

Pelin kaupunki on suunniteltu niin, ettei se tuntuisi tulevaisuuden suurkaupungilta. Vanhan kaupungin jäänteitä näkee siellä täällä. Vanhoja elementtejä sekoitellaan moderniin arkkitehtuuriin ja tyyli muistuttaa Blade Runneria, Badowski hehkutti.

Väkivaltaa vastaan

Huippuunsa viritetyt terminaattorit ovat liikaa tavallisille poliiseille, joten psykoja metsästää psycho squad -erikoisjoukko, jonka jäsenet on niin ikään kybervarusteltu hulluuden rajalle asti. Night Cityn psycho squad tunnetaan hihamerkistään, ja MAX-TAC -teksti onkin luettavissa videolla esiintyvän hahmon käsivarresta.

Kuten videon lopussa paljastuu, entiset psykot saattavat terapian jälkeen päästä osaksi tätä erikoisjoukkoa. Kun pelissä luodaan oma hahmo, aivan kuten yhtiön Witcher-peleissä, pelimaailman pahimpia vastuksia metsästävä erikoisryhmä olisi hyvä lähtökohta tarinalle.


Oheislähteet: IGN

Lisää luettavaa