Kuinka hehkutetun Inside-seikkailun äänimaailma nauhoitettiin? No pääkallolla tietenkin

Tanskalaisen Playdead-studion uutuspeli Insideen ääniä luotiin varsin erikoisella tavalla: pääkallon sisällä nauhoittamalla.

9.10.2016 12:11

Kesällä julkaisunsa saaneen Insiden äänimaailma luotiin varsin erikoislaatuisella tavalla, pelin äänisuunnittelija Martin Stig Andersen on paljastanut. Iso osa seikkailun äänistä nauhoitettiin nimittäin soittamalla musiikkia ja muita efektejä oikean ihmispääkallon sisällä.

– Ihmiset ovat usein järkyttyneitä, kun he kuulevat nauhoitettua ääntänsä, koska se kuulostaa erilaiselta kuin oman pään sisällä. Asiat kuulostavat siellä pehmeämmältä ja tietyllä tapaa täyteläisemmältä. Tämä johtuu siitä, että iso osa kuulemistasi asioista värähtelee kehosi sisällä, kuten leukaluissasi. Yritä tukkia korvasi puhuessasi tai laulaessasi, niin kuulet mitä tarkoitan, Andersen selitti Gamasutra-sivustolla.

Andersenin mukaan hän päätyi käyttämään pääkalloa pelissä, sillä hän haluaa löytää jokaiseen projektiinsa aina jonkinlaisen omanlaisensa soundin. Näin mies kokee lopputuloksen olevan helpommin kokonaisvaltaisemmalta tuntuva kokemus.

Esimerkin kallon vaikutuksista voi kuulla oheisista ääninäytteistä. Ensimmäisessä näytteessä kuultavissa on Inside-säveltäjä SØS Gynver Rybergin alkuperäinen versio yhdestä tämän kappaleesta, kun taas toisessa kuultavissa on kallon kautta soitettu ja myöhemmin vielä hienosäädetty versio samasta kipaleesta.

– Lopputulos jälkikäsittelyn jälkeen on yleensä hieman kammottavampi ja kylmempi. Äänessä on melkein omanlaistansa viileytensä. Ajan myötä kaikki kallon hampaat putosivat värinöiden johdosta, mutta kun ne olivat vielä tallella, loivat ne pientä tärisevää ääntä, jonka koin olleen samanaikaisesti sekä levotonta että oudon tuttua, Andersen kuvaili.

Kokonaisuudessaan Gamasutran artikkelin voi lukaista tästä. Pelaaja-lehden arvostelun Insidesta voi vastaavasti lukaista tästä.

Lisää luettavaa