Kuinka paljon pelintekijät tienaavat? / Uutiset / pelaaja.fi

Kuinka paljon pelintekijät tienaavat?

3.04.2007 // Kirjoittanut: Pelaaja_Ossi
11

Game Developer -lehden uusin numero sisältää tutkimusraportin, joka selvittää peliallalla työskentelevien palkkakeskiarvoja viime vuodelta. Lehden kyselyyn vastasi yhteensä 5600 henkeä, joiden keskimääräiseksi vuosipalkaksi laskettiin noin 55 000 euroa.

Pienintä vuosipalkkaa saivat pelien varhaisversioita testaavat henkilöt. Heidän keskimääräiset ansionsa jäivät viime vuonna reiluun 28 000 euroon. Pelisuunnittelijoiden palkat kohosivat keskimäärin jopa 4000 euroa ja nousivat kokonaisuudessaan 46 000 euroon.

Taiteilijoiden palkat pysyivät kutakuinkin ennallaan vuoteen 2005 verrattuna. Tämä ryhmä tienasi viime vuonna keskimäärin 49 000 euroa henkeä kohti. Tuotantohenkilökunnan palkkiosummat olivat noin 58 000 euroa, ja ohjelmoijat tekivät töitä reilun 60 000 euron edestä.

Parhaiten alalla tienaavat bisnespuolen työntekijät, joiden kassoihin kertyi viime vuonna keskimäärin yli 71 000 euroa. Tutkimus paljasti myös, että yhdysvaltalaiset pelintekijät tienasivat jopa 33 prosenttia enemmän kuin esimerkiksi eurooppalaiset työntekijät.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän lemmu kuva
lemmu

Kyllä mä voisin jopa alkaa noilla palkoilla pelien varhaistuotantoa testaamaan ihan mielelläni. Kyllähän tuo selittää myös osittain miksi hyvän pelin tekeminen maksaa. Varmasti mitä parempi tiimi, sen enemmän he myös sitä palkkaa pyytävät.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Kun bisnes on isoa, niin ovat myös palkat. 1980-luvun lopulla olisi moisille palkka pyynöille naurettu ja rikottu kivekset.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Tienasin enemmän.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Läntisten pelintekijöiden keskimäärin reilusti paremmat palkat selittyvät helposti. Koska liki kaikki enemmän työvoimaa vaativat hommat ovat siirtyneet Itä-Eurooppaan. Tsekki/Unkari/Romania jne. Muutamiin sellaisiin maihin joissa on ex-itäblokin jäljiltä riittävästi oikeaa asennetta työntekoon, ja aikanaan yleensä PC-pohjalta aloitettu opiskelu.

Käyttäjän himopelaaja kuva
himopelaaja

Kyllähän noilla palkoilla varmaan ihan hyvin toimeen tulee ;) Mutta itse mieluummin nautin toisten tuotoksista,kun he sen paremmin taitavat :)

Käyttäjän Tuulisti kuva
Tuulisti

Kannattaa ottaa huomioon myös se, että jenkkilässä palkat ovat muutenkin hieman eri luokkaa. Toisaalta siellä minimipalkka on oikeasti aika mini, ja toisaalta siellä esim. monelle Suomen koulutetulle nuorelle hyvin mieluisalta kuulostava 2100e/kk eli n. 25 000e/vuosi on hyvin hyvin vaatimatonta.

Tunnen yhden peli- ja muita animaatioita työkseen tekevän jenkin, ja hänen mukaansa pelialan työtä on kyllä tarjolla, mutta se on hyvin hektistä ja stressaavaa ja toisaalta projektiluontoisuutensa vuoksi epävarmaa. Kateeksi ei ole vielä toistaiseksi käynyt, ja voisihan siinä mennä nyt niin rakkaasta harrastuksesta ilo jos pelejä joutuisi joka päivä räpläämään ihan työnkin puolesta. ;)

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

""Kyllä mä voisin jopa alkaa noilla palkoilla pelien varhaistuotantoa testaamaan ihan mielelläni. ""

Pitää muistaa myös että suurin osa noista asuu isoissa kalliissa kaupungeissa...Ei sitä hirveästi juhlita 28 000e vuosituloilla esim. Los Angelesissa jossa vanhempi veljenikin on asunut jo viitisen vuotta ja on töissä...Hän sentään tienaa n. 40 000e vuodessa ja on Los Angelesissa vain normaali kaduntallaaja ja tuntee itsensä köyhäksi.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Eivät _ihan_ taida korreloida suomen pelialan palkkojen kanssa.... Tai sitten mua kusetetaan. :)

Käyttäjän GandalfTheBlack kuva
GandalfTheBlack

juu, ei pidä suomessa paikkaansa ei...

Käyttäjän TapsaKebab kuva
TapsaKebab

Jenkkilään on paha lähtee vertaamaan just kun euroopassa on ihan eri meininki ton palkan suhteen. Ja tuulistin kommenttiin projektiluontoisuudesta, niin jenkeissä on sellanen tosi jännä systeemi töidensuhteen, ikäänkuin työvakuutus, eli vaikka sais fudut nykysestä duunista niin se ei vaikuttais niinsanotusti kotiutumiseen, koska yleensä sen fudut antava työpaikka on velvollinen siitä että se työntekijä saa seuraavan työpaikan. Pelibisneksen puolella en tiedä mikä on käytäntö, mutta siis se oli pointti että jenkeissä ton tyylisillä aloilla toi ns. projektiluontoisuus on tosi yleinen piirre juurikin tosta työsuhde-edusta johtuen(kin).