Steam-pelien menestystä seuraava Steam Spy -palvelu ei ole sittenkään aikeissa vaipua vielä unholaan. Palvelua omalla vapaa-ajallaan pyörittävä Sergey Galyonkin on kertonut jatkavansa luomuksensa pystyssä pitämistä uudella koneoppimiseen keskittyvällä algoritmilla, jonka pitäisi pystyä jossain määrin paikkaamaan sen vanhaa toimivuutta.

Steam Spy lakkasi pyörimästä tuttuun malliin aiemmin huhtikuun alussa, kun Steamia hallinnoiva Valve muutti pelipalvelunsa yksityisyyskäytäntöjä. Keskeinen Valven tekemä muutos koski Steamin tapaa näyttää käyttäjien pelitietoja. Alunperin ne olivat oletuksena julkista dataa, mutta nykyisin tieto on ensisijaisesti piilotettua ja näin Steam Spy ei voi suoraan sitä enää käsitellä.

Uuden algoritmin käyttämisen johdosta Steam Spy toimii parhaillaan vajaammilla toiminnoilla kuin aiemmin, mutta Galyonkin uskoo pystyvänsä tuomaan pääosan ominaisuuksista vielä takaisin. Hän silti yhtälailla huomioi, ettei uusi tiedonkeruutapa ole yhtä tarkka kuin edellinen. Mies kuvailee, että 70 pelistä 90 prosentin kohdalla tietojen virhemarginaali on kymmenen prosentin luokkaa. Muissa tapauksissa ero arviotiedon ja oikean datan välillä voi sen sijaan olla jopa viisinkertainen.

Tällä hetkellä olemassaolevista tarkkuuseroista huolimatta Galyonkin näkee silti arvoa Steam Spyn olemassaololla. Hän kertoo saaneensa viimeisimpien viikkojen aikana satoja viestejä erityisesti indiekehittäjiltä, jotka kertoivat palvelun auttaneet näiden elämää. Yksi yhtiö onnistui esimerkiksi saamaan rahoitustukea pelilleen Steam Spy -datan ansiosta.

Toistaiseksi ei ole varmuutta, mitä Valve miettii nykyisin Steam Spyn olemassaolosta. Galyonkin kertoo kysyneensä yhtiöltä, josko hän voisi jollain tapaa jatkaa vielä vanhan algoritminsa käyttöä Steam Spyn kanssa, jos se ei paljastaisi minkäänlaisia henkilökohtaisia tietoja käyttäjistä. Valve ei ole vastannut kysymykseen muuta kuin vahvistamalla, että se on vastaanottanut Galyonkin viestin.

Lähde: Sergey Galyonkin

Lisää luettavaa