Lähes 10 vuotta työstetyn Owlboy-pelin kehittäjät eivät tuomitse piraatteja

Owlboy-pelin kehittäjät eivät turhaan stressaile piratismista, vaikka pelin työstöön käytettiinkin lähes vuosikymmen.

29.12.2016 01:21

Melkein vuosikymmenen ajan työn alla olleen Owlboy-pelin kehittäjät eivät tuomitse pelin laittomasti ladanneita piraatteja. Hiljattaisessa Reddit-sivustolla järjestetyssä AMA-kyselyssä Owlboyn ohjelmoija Jo-Remi Madsen nosti esille, että hänelle tärkeintä on, että mahdollisimman monella on mahdollisuus päästä kokemaan, mitä pelillä on tarjota.

– Torrenttien voimin peli on mahdollista saada ihmisten ulottuville esimerkiksi maissa, joissa pelien ostaminen ei ole helppoa Steamissa tukemattoman valuutan tai luottokorttien heikon saatavuuden takia, Madsen kuvailee yhdessä vastauksissaan.

Madsen nostaa myös esille, ettei piratismi vaikuta hänen edustaman D-Pad Studion toimintaan niin suuresti kuin moniin vähänkään suurempiin pelitaloihin. Pitkästä kehitysajasta huolimatta Owlboyn kustannukset kun olivat lopulta varsin pienet. Ison osan kehityksestä peliä tehtii esimerkiksi Madsenin vanhemmilla ilman tarvetta maksaa vuokraa, minkä lisäksi esimerkiksi matkusteluun ja muihin kehityskustannuksiin saatiin välillä apua myös muilta tahoilta.

– Minulla ei ole minkäänlaisia lukuja piratismiin liittyen, mutta tiedän, että jotkut hankkivat pelin laittomasti ja hehkuttivat sitä myöhemmin suurina faneina lisäten sen myyntejä, Madsen lisäsi vielä toisessa vastauksessaan.

Julkaisunsa Owlboy sai marraskuussa niin Steamin kuin GOG-kauppapaikan puolella. Peli on pelattavissa Windows-koneilla.

Lähde: PC Gamer, Reddit

Lisää luettavaa